Is plezier hebben puur een chemische reactie?

Is alles wat ons een goed gevoel geeft in ons leven uiteindelijk een chemisch reactie die wij ervaren als plezierig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat is een omkering van feiten, als je plezier hebt maak je stoffen aan/komen stoffen vrij die je ontspannen en gelukkig doen voelen, ze versterken dus de bestaande gemoedstoestand die ze heeft doen vrijkomen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zo pakt men ook depressies aan , een symptoom , het tekort aan serotonine wordt door heropnameremming langer in roulatie gehouden, waardoor je het wat zonniger in gaat zien.
Ga je het zonniger inzien (zonlicht zelf bevordert overigens ook letterlijk de aanmaak van deze stof) dan
ga je zelf meer van deze stof aanmaken en versterkt zich het herstel.
Dus plezier maken is niet puur een chemische reactie, het wekt wel een prettige chemische reactie op.
Met verliefdheid is dat anders, dat is een chemisch aangestuurd proces waardoor je kans op goede nakomelingen vergroot wordt.
Dien je iemand een stoot oxytocine toe of stoffen die dit vrijmaken, dan wordt je stante pede verliefd op de persoon die dat getriggerd heeft.
Zoals ik al vaker aangegeven heb, dit gaat sneller en nauwkeuriger dan wij met ons verstand kunnen bedenken.
Dus plezier is een gebeuren met een gunstige chemische reactie en verliefdheid is een chemische reactie met soms
een gunstig gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, als ik kijk naar me kindje, heb ik plezier en zit niks geen chemisch aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Jacob207;

Strikt medisch tehcnisch gezien waarschijnlijk wel; de beleving van emoties heeft immers alles te maken met de afgifte van bepaalde hormonen aan de hersenen. Maar de reactie die je als mens ervaart als gevolg van emoties gaan vaak zoveel verder dat je het niet alleen tot het chemische proces kunt beperken; zaken als plezier en verdriet brengen immers ook lichamelijke en geestelijke reacties op gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want voor het hebben van plezier is een bewustheid nodig. Dat je bewustheid mede-gevormd wordt door diverse chemische reacties houdt niet in dat ze synoniem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles zal je kunnen meten in de hersenen en zullen chemische reacties zijn.
Zo is ook te meten om iemand een geest ervaart.

In mijn optiek komt alles TOT UITING in de hersenen en je lichaam. Dus iets veroorzaakt die chemische reactie.

Helaas denkt de wetenschap dat bv een geest ervaring als bron in de hersenen ontstaat.
Vreemd daar zij mij wel willen bevestigen dat het overgrote merendeel in de hersenen tot uiting komt en niet als bron een oorsprong heeft.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Dit is het materialistische denkbeeld wat vele mensen gevangen houdt in hun greep.
Een menselijk lichaam is het voertuig van de geest, ons bewustzijn was en is en zal altijd blijven bestaan.
Echt plezier hebben, zijn de uitingen van je ziel, en je hersenen maken het mogelijk dit te voelen en te delen.