Ik heb een spirituele ervaring gehad. Wat moet ik daar nu mee?

Dankzij de antwoorden op mijn vorige vraag (Heb ik een geest gevoeld?) vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Ik weet nu dat ik een spirituele ervaring heb gehad (achteraf meerdere). Maar ik weet niets van spiritualiteit. Ik vraag me af waarom mensen zulke ervaringen krijgen en wat ze ermee doen. Wat moet ik ermee? Als ik er al iets mee moet. Moet ik het zien als gewone relaties die je met mensen hebt? Op internet kom ik zoveel wazige dingen tegen, helpt me niet echt verder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Wat ik er uit op maak is dat je je best wel druk maakt om de weerstand die je krijgt en dat je er daardoor niet open over kan praten. Een advies van mij... ga nooit een discussie/ gesprek aan met iemand die niet gelooft. Er zijn mensen die onverklaarbare dingen hebben meegemaakt en daardoor weten dat er 'meer' is maar er zijn ook mensen die nog nooit zo'n ervaring hebben gehad of die zo'n ervaring wel konden verklaren. Je moet je voorstellen dat het voor iemand die nog nooit zo'n ervaring heeft gehad totale waanzin is dat jij beweert spirituele ervaringen te hebben gehad. Het is totaal zinloos om daarover met elkaar in gesprek te gaan. Kom er dus achter, door tactisch wat vragen te stellen, met wie je er wel of niet over kan praten.
Antwoord op al die vragen heeft niemand. Wat gebeurt dat gebeurt en er zal vast wel een reden voor zijn maar ik denk dat we ook moeten accepteren dat we heel veel dingen gewoon niet horen te weten. Je moet naar je gevoel luisteren en je teveel hier mee bezig houden is niet gezond. Focus je op het nu en geniet van je leven. Als er 'iets' is komt dat antwoord dan wel en als er niets is heb je in feite ook een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helder antwoord. Misschien herken je dat als je zoiets hebt ervaren je er even helemaal vol van bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker je bent er helemaal vol van en je wilt het aan iemand kwijt en dan kijken ze je aan of je achterlijk bent hahaha. Ik ben zoveel discussies aangegaan maar ben daar mee gestopt, ik weet nu gewoon met wie ik er over kan praten en daar hou ik het bij. Ik respecteer ieder zijn/haar ervaringen en meningen.

Andere antwoorden (6)

Als je leven er niet veel door wordt bëïnvloedt, moet je er helemaal niks mee en alles maar laten gebeuren.

Wanneer je met jezelf in de knoop zit door alle gebeurtenissen, kan je gaan naar een paranormale beurs. Daar zijn ''lotgenoten'' en mensen die je kunnen helpen.
http://www.spiritplaza.org/tips/beurzen.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat niet zozeer op de dingen die zijn gebeurd maar waar ze voor jouw gevoel naar duiden dat is belangrijk.
geeft het je vrede of onrust ?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide. Het feit dat ik er niet open over durf te praten, maakt me onrustig. De ervaringen op zich waren goed.
ik bezit ook die gave om te zien en voelen dat er meer is, alleen ik doe er niks mee, ik wil het ook niet, je hebt die ervaring gehad en wil je er voor open staan krijg je meer van die geest ervaringen, je kan er verder niets mee, en als mensen er lucht van krijgen zit je dadelijk net als oda mae brown uit de film Ghost idd met mensen op je dam die allemaal contact zoeken met een overledenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel de weerstand alleen al op GV.
Evengoed heeft een vriend van me dezelfde ervaringen, hebben we allebei behoefte om de ervaringen te delen en durven we er niet met elkaar over te praten.. vooralsnog doe ik er niets mee, want ik zit niet op weerstand van mensen in mijn omgeving te wachten.. jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verstandige beslissing
Wat je zou kunnen doen indien je geesten ziet is naar een psychiater toe gaan. Er zijn meer mensen die dit hebben en hij kan je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht een welgemeend advies, maar toch vind ik het flauw en kort door de bocht, vandaar de min...
(Ik zal je toch maar mijn visie geven, hoewel ik verwacht dat veel mensen mijn woorden direct zullen afwijzen. Ik geef gewoon mijn visie - doe ermee wat je wilt.)

Spirituele ervaringen, inclusief geestervaringen, horen bij de mens. De ervaringen zijn echt, de geesten echter niet. Anders gezegd, we ervaren dingen die er echt niet zijn.

De verklaring waarom we zulke dingen ervaren, is voornamelijk evolutionair. We kunnen beter dingen ervaren die er niet zijn, en daarmee af en toe voor gek staan, dan dingen niet ervaren die er wel zijn - dat kon namelijk onze dood betekenen.

Verder was het heel nuttig om intenties te zien in andermans handelen. Als een andere stam op bezoek kwam, was het erg nuttig om vooraf te kunnen zien welke bedoelingen ze hadden: vriendschap of oorlog. Omdat het zo enorm nuttig was om intenties te kunnen zien, ontstond het bij-effect dat we ook intenties gingen zien in betekenisloze gebeurtenissen, zoals een windvlaag of een koude rilling. Want ook hier gold: beter af en toe een betekenis toeschrijven aan een windvlaag of een koude rilling, ook al heeft dat geen enkele betekenis, dan geen betekenis toeschrijven aan die speren waarmee de leden van die andere stam kwamen aanlopen.

Dit heeft ertoe geleid dat we - nog steeds - vaak dingen ervaren die er niet zijn, en dat we betekenissen zien die er niet zijn.

Elke controle van de echtheid van zulke ervaringen heeft aangetoond dat we wel degelijk iets ervaren, maar dat er in werkelijkheid absoluut helemaal niets aan de hand is.

Sinds enkele jaren zijn we zelfs in staat om bepaalde ervaringen op te wekken. We kunnen mensen de overtuiging geven dat er een "entiteit" in de kamer aanwezig is. Meestal wordt die entiteit een halve tot een hele meter rechtsachter de persoon gevoeld (het is overigens nog onbekend waarom we die "entiteit" juist op die plek voelen).

Ook andere spirituele ervaringen kunnen we intussen kunstmatig opwekken.

Zeker in die gevallen (bij wijze van spreken een arts die aan een knop draait, en daarmee een "entiteit" aan of uit zet), weten we volkomen zeker dat die entiteit er niet is. Voor de persoon is de ervaring echter overweldigend, helemaal echt.

Deze feiten realiseren, en ze accepteren, is een stap die niet iedereen kan of wil maken. Daarom zie je vaak heftige discussies ontstaan, en voelen mensen zich persoonlijk aangevallen - terwijl dat in feite helemaal nergens voor nodig is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je er onderzoek naar gedaan? Of heb je een bronvermelding?
Cryofiel
13 jaar geleden
Op dit moment kom ik niet zo snel bij mijn bronvermelding - ik zit namelijk in Istanbul, en eventuele bronnen heb ik thuis liggen. Ik lees in ieder geval veel in de Skepter, het blad van de vereniging Skepsis - zie http://www.skepsis.nl/ . Er staan ook veel achtergrondartikelen in de NatuurWetenschap en Techniek - zie http://www.natutech.nl/ . Tenslotte staan er met enige regelmaat goede artikelen in de Intermediair - zie http://www.intermediair.nl/ . Als je op Internet gaat zoeken, zul je heel gericht moeten zoeken. Deze inzichten zijn vrij nieuw, en ze zijn hoe dan ook niet populair. Je zult veel meer hits krijgen naar pagina's van paranormaalgelovers - puur omdat dat geloof zo populair is. De waarheid wordt bedolven onder een stortvloed van geloof - dat geldt zeker in dit geval.
Heel veel ervaringen zouden uitgelegd kunnen worden als 'spirituele' ervaringen, de meeste zijn echter wel te verklaren.
Echter zijn er ook wel degelijk spirituele ervaringen mogelijk, het aantal mensen die deze ervaringen voor het eerst opdoen, verdubbelt, per jaar!!
En misschien ben jij er ook een van de velen.
Wat je hier nu mee moet doen?
Niets, helemaal niets.
Jij zelf kan er ook niets mee doen, hooguit je er voor open stellen, "IETS" anders kiest er voor als jij wat denkt te ervaren, wacht gewoon maar af, je eigen gids ( beschermengel) regelt het wel.
En mocht je echt spiritueel groeien, denk maar niet dat dit leuk is, zie de vraag over spiritueel ontwaken.

Toegevoegd na 5 minuten:
De vaste plek van je beschermengel ( gids) is een halve tot een meter rechts achter je, precies de plaats die Cryofiel beschrijft.