Wat is de belangrijkste eigenschap om gelukkig leven te hebben?

Iedereen zoekt geluk en probeert lijden te vermijden.
Maar het lijkt dat geluk en lijden spelen hoofdzakelijk binnen in een mens en dus moet je naar geluk in jezelf zoeken. Wat is de belangrijkste eigenschap om geluk te vinden en te behouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Als je jezelf hebt ben je op zich al gelukkig, want het ware geluk zit in gelukkig zijn met jezelf. Daarnaast zijn er mensen in je leven van wie je houdt, die kunnen dan nog je geluk verrijken en je een nog gelukzaliger gevoel van diepe liefde geven, gewoon door jezelf bij hen te kunnen zijn en geliefd te zijn.

Zie ook het geluk in de kleine dingen. Het meeste geluk zit het dichts bij onze oorsprong, dus de dingen in de natuur... Een boom vol bloesem, een roos die nog echt naar een roos ruikt, een mooie gave vlinder die lijkt te poseren als je hem op de gevoelige plaat wilt vastleggen, de zee, het ruisen van de golven, een stukje paardrijden, zwemmen met je kinderen en elkaar natspatten, de zon die ondergaat en zon mooie gloed geeft dat je het vast moet leggen, een mooi verhaal schrijven, och er is zoveel te bedenken wat je het geluk in kunt zien. En ben je ook niet heel gelukkig als je kunt zeggen dat je kunt zien horen ruiken en proeven en kunt lopen? Dat je gezond bent, en je kinderen en partner gezond zijn? Dat je een dak boven je hoofd hebt en er echt- ook al zijn ze met een zaklampje te zoeken - nog mensen zijn die nog gedag zeggen en een praatje maken op straat>?

Als je blokkades in jezelf hebt, luister dan eens goed naar anderen en kijk waaraan je je irriteert... Want das meestal de spiegel voor jou. Als je die irritaties weet op te lossen voor jezelf, dan ben je weer wat dichter bij jezelf en kun je weer meer van andere dingen genieten... Misschien dat iemand dit nog wat verder kan toelichten., ik weet het op dit moment even niet zo goed onder woorden te brengen. Ik verwerf zelf inzicht in mezelf door meditatie en schrijven in mijn dagboek... zo vind je dtukje bij beetje je eigen geluk... kijk maar om je heen en geniet.. snuif de geur op van een bos nadat het geregend heeft, of wanneer je langs een korenveld loopt voor het geoogst gaat worden... Een prachtig stukje geluk ook bevind zich in de vlindertuin in Noorder dierenpark Emmen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (42)

positief denken, anderen respecteren, 'live and let live'. Beseffen dat geluk bestaat uit losse momenten. Daar moet je van genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het WETEN dat jij en alleen jij diegene bent die bepaald hoe je leven eruitziet en je hier bewust van zijn.
Dus dat je zelf de verantwoording neemt voor je eigen leven en weet dat je zelf de keuzes hierin maakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat weet, hoe kan je dan in een burn-out raken?
Niet vervelend bedoelt, maar dat vraag ik
me echt af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Burn out is een bewustwordingsproces en ik heb hierin ook mijn blokkades (angsten) die ik moet overwinnen.
Jezelf zijn en blijven.
Niet altijd denken, wat zal een ander daarvan vinden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet continue gelukkig willen zijn.
13 jaar geleden
Tevredenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een zekere mate van fatalisme helpt, just go with the flow.
naast aktief geluk nastreven, is acceptatie van hoe het is ook goed en rustgevend.

en vergeet niet je zegeningen regelmatig te tellen!
13 jaar geleden
Een positief gevoel hebben bij alles, helpt al een hoop.Geluk moet je voelen, er bewust voor open staan. Genieten van alles om je heen! je kunt dan een gelukkig gevoel zelf creëren. Voorbeeld; ben je negatief ingesteld dan denk je; "gedver, die rot regen steeds, ik wou dat de zon scheen", wanneer het regent. Ben je daarentegen positief ingesteld denk je; " heerlijk, wat ruikt alles lekker fris, goed voor mijn tuintje"! Wij kunnen het ons niet voorstellen maar zelfs zwaar gehandicapten kunnen zich toch gelukkig voelen door hun positieve instelling want "het kan altijd nog erger"!Bewust om je heen kijken en genieten, als je dat kunt dan kan je je met alles gelukkig voelen.
13 jaar geleden
accepteren.

Accepeteren dat je niet alles kan veranderen
Accepteren dat anderen anders zijn
Accepteren dat je nu eenmaal een baan nodig heb
Accepteren dat kinderen tijd kosten

De vermindering van stress die je daardoor bereikt verhoogt direct je geluksgevoel. Elke minuut telt, maar geen enkele is verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot het besef komen dat een leven alleen geen leven is, mijn motto tegenwoordig is, niet zeggen tegen de ander, ik hou van jou, maar IK HOU VAN ONS.
Dit kun je heel breed zien, waar het op neerkomt is dat je beseft dat jij alleen jezelf maar goed wil doen, en dit lukt alleen als dit niet ten koste gaat van een ander, sterker nog een ander slecht doen doet je geen goed.
Het heeft lang geduurd voor ik tot besef ben gekomen, maar ik weet dat ik een gelukkig mens ben.
Ik zoek niet meer naar antwoorden, ik wacht op vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geluk zit 'm in kleine dingen. Zorg dat je je over je toekomst geen zorgen hoeft te maken, maar dan is het ook de kunst je er inderdaad geen zorgen over te maken. Zorg dat je je veilig voelt, maar als je iedere avond bang bent als zelfs de deur op slot zit, is dat erg makkelijk gezegd.

Zorg zelf voor regelmaat, genoeg orde (thuis, in de keuken, maar ook financieel en in je relatie), slaap voldoende. Hiermee leg je een basis om gelukkig te *kunnen* zijn.

Accepteer dat je anderen niet kunt veranderen, maar jezelf wel. Dat geldt ook voor situaties, jij kunt iets doen, anderen het op laten lossen levert vaak alleen frustraties op, en daar lijdt geluk enorm onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerlijk zijn tegen jezelf. sta achter je keuzes bij alles wat je doet, zo heb je nooit spijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Jacob207;

Continu bewust op zoek zijn naar geluk is volgens mij een heilloze weg. Geluk is volgens mij iets dat je op momenten overkomt. Maar door er gericht naar te zoeken word je er mee geconfronteerd hoe schaars die momenten zijn en ga je je misschien door dat besef wel ongelukkiger voelen. Beter is het je te laten verrassen en die momenten te koesteren. Daar haal je energie uit voor wanneer het volgende moment wat langer op zich laat wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk is het verschil in tussen waar je bent en waar je wilt zijn.

Je hebt bepaalde doelen voor ogen en als je die doelen zo goed mogelijk probeert uit te voeren en streeft om alle doelen te halen zul je gelukkiger zijn…

Het is belangrijk om je passie te vinden.. een hobby, een baan, etc. je kunt veel eigenwaarde en geluk krijgen uit het nastreven van je doelen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Houden van jezelf, zoals je zou willen dat anderen van je houden, vind ik een belangijke eigenschap om gelukkig te zijn, het leven aanvaarden zoals het zich voordoet en tevreden zijn met je lotsbestemming !

Voor meer info ivm met dit onderwerp, verwjs ik graag naar de toegevoegde linken !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zijn is het waarderen van wat je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit gelezen:
Happiness is having a good health, and a bad memory.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje leren genieten van het ongelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie aan uw vorige vragen dat u nog zoekende bent
en nog geen balans heeft gevonden in uw leven.
Geloof, hoop, liefde en tevredenheid zijn basisbeginselen.

Geluk is iets en toch niets en kan toch iemands leven op
slag veranderen. Een lot waar later een groot bedrag op valt, een geboorte, een relatie, een geluk bij een ongeluk.

Maar de hoofdzaak is dat men geluk niet kan afdwingen,
evenals de liefde. Tevredenheid, daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfreflectie en zelfrespect..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfkennis. Niets meer en niets minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek eerst het Koninkrijk van God en al het andere zal je toegeworpen worden. Mooi voorbeeld hiervan is het boek, Het kruis in de asfaltjungle, van David Wilkerson. (Waar gebeurt verhaal).

Toegevoegd na 3 minuten:
Van een ding ben ik overtuigd, de mensen die het gevonden hebben; ze zijn veranderd en je merkt het in alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeker makkelijker gezegd dan gedaan maar wat kan bijdragen aan geluk is:

radicale acceptatie.

het accepteren van een situatie op dat moment ook al ben je het er niet mee eens of zit het je niet lekker en je energie richten op de zaken die je wel prettig vind wat dan ook gelijk als afleiding kan dienen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed in je vel zitten een fijne relatie en respect voor elkaar.
13 jaar geleden
Wat ik zelf heb ervaren is dat je als je onderweg bent je heel gelukkig kan zijn. Als je te lang stil staat en je af gaat vragen of je gelukkig bent, wat gelukkig zijn is, of jij wel gelukkig mag zijn enzovoort dan kan het geluk je heel snel inhalen. Zolang je nieuwe dingen blijft zoeken, doorgaat, je af en toe durft om het risico te lopen wat kwijt te raken en ondanks dat door blijft gaan, of af en toe succes hebt en toch blijft realiseren dat dit zo maar weer weg kan zijn gaat het goed. Blijf je vast houden aan het verleden of blijf je ideeën bij dromen dan gaat het mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is geen weg naar geluk
geluk IS de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met respect en liefde omgaan met de medemens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kort en krachtig antwoord. Door tevreden en dankbaar te leven, en te willen vergeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil leren tussen wat wel en niet kan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergevingsgezind
13 jaar geleden
Niet alles op jezelf betrekken en een gezonde dosis verbazing kweken, die de ergernis de baas kan. Mensch ärgere dich nicht, verwundere dich nur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om gelukkig te leven moet je het lijden dat je krijgt accepteren en denken dat het leven net een achtbaan is het gaat naar beneden maar altijd ook weer omhoog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De positieve, grote en kleine, dingen in het leven zien en waarderen. Accepteren dat er dingen zijn die anders gaan dan jij wilt. Kunnen omgaan met tegenslagen.
De goede intentie van mensen zien (ook van degene met een negatieve houding).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1optimisme
2nedirigheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met weinig tevreden kunnen zijn, te kunnen liefhebben en te worden lief gevonden.
Een samenhang van eigenschappen waar me je anderen gelukkig kunt maken werkt meestal ook de andere kant op. Ben je geduldig en begripvol dan zul je waardering krijgen en die waardering maakt je gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer egoïstisch zijn(jouw wil is wet) en tegelijkertijd de grenzen van het toelaatbare proberen te eerbiedigen; hedonistische inslag..geniet nu!...en dagelijks alle maar dan ook alle kleine zegeningen tellen..van de tandpasta die niet op is tot het warme water uit de kraan , je eerste kop koffie 'smorgens en nog veel meer ...die dag...

en bovenal..vergeet geluk...wees dankbaar voor wat je wel!!! hebt.. en geniet er met volle teugen van..

niete vergeten....

doe eens wat voor een ander....

geen angst; no fear...denk groot..en durf te ondernemen...kijk hoe de groten het doen, schrijf ze een brief en vraag om raad ...

als het regent, ga naar buiten en wordt kletsnat..zoiets dus..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen verwachtingen hebben, niet te veel willen en een balans vinden tussen actie en contemplatie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een gecompliceerde algebraformule dat Geluk is gelijk aan O + (N x S) + Cpm/T +He. O betekent Outdoor, buiten, N staat voor Natuur en S staat voor Sociale interacties. Herinneringen aan zomers uit de kindertijd staan voor Cpm, de temperatuur is T en het verheugen op de vakanties staat voor He.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk gevonden, maar dit soort dingen zijn natuurlijk niet in wiskundige formules uit te drukken. Overigens zou ik voor T de tijd nemen, niet de temperatuur, dat lijkt me logischer. Als T de temperatuur is, worden herinneringen dus minder goed naarmate de temperatuur hoger is. Dat lijkt me vreemd. Echter, als je voor T de tijd neemt, dan klopt het wel. Dan worden herinneringen minder goed naarmate de tijd verstrijkt. Je vergeet namelijk wel eens wat in de loop der tijd, dus het totaal aan herinneringen wordt minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik zou zelf ook voor Tijd gaan, maar ja, het is zijn formule... :-$
Temperatuur moet je blijkbaar delen... Simpel uitgelegd: de waarde (O) van in de openlucht vertoeven wordt gevoegd bij de natuur (N) vermenigvuldigd met sociale interactie (S), en opgeteld bij herinneringen aan de kindertijd (Cpm), gedeeld door de temperatuur (T) en opgeteld bij het vakantiegevoel (He).
veel geld en single leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n leven is even leuk, maar na een tijdje wil je toch wat anders en dan.... Dan kom je bij deze vraag :)
Hoe meer je weet hoe ongelukkiger je wordt.
De enigste manier om echt gelukkig te zijn is als je hersenen zijn aangetast of gewoon ontzettend dom bent.
Kijk maar naar mensen met het syndroom van down.
Heb jij ooit gelukkigere mensen gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mensen zijn niet gelukkiger omdat ze minder intelligent zijn, maar omdat zij niet of niet zo lang stilstaan bij dingen zoals mensen zonder Down kunnen doen. Dat kunnen wij van ze leren. Accepteren, loslaten.
Geluk in jezelf zoeken dat doe je door stil te staan bij je zelf.In gesprek gaan met jezelf zo van he dat heb ik maar weer goed gedaan en wat zie ik er vandaag toch weer fantastisch uit.Kijken in de spiegel en tegen jezelf zeggen we gaan er een mooie dag van maken en genieten van de kleine dingen in het leven.Je zult merken als je dit een poos doet dat het gaat werken je wordt er positief van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een opgeruimd karakter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik spreek vanuit mezelf en mijn omgeving dan zie ik veel ongelukkige en klagende mensen en het valt me altijd op dat als ik doorvraag, ik er achter kom dat het te maken heeft met dat ze eigenlijk niet trouw zijn aan zichzelf. Ze doen dingen die ze eigenlijk niet zelf willen en leiden een leven dat niet hun leven is. dus ik zeg: trouw zijn aan jezelf.