Hoe krijg je energie met wat je doet?

ipv dat het in veel gevallen energie kost?

Zie ook mijn vorige vragen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/enorm-werk-aankan-ander-snel.84799
Men is toch gewend dat je na een dag moe bent en je slaap nodig hebt om weer op krachten te komen.
Waar anders is de slaap voor? (in mijn ogen een eeuwenoude gedachte).

Maar het lijkt wel of diegene die een eenmanszaak heeft en 80 uur in de week werkt, alleen maar meer energie krijgt. Ook al wacht je tot hij er doorheen zit, maar dat gebeurd niet. Dus kennelijk krijgt hij alleen maar energie en draait hij niet op de adrenaline, koffie, red-bull, enz.
Ja hij zal vast wel moe zijn als hij gaat slapen, maar de volgende dag heeft die slaap hem weer herstelt, terwijl anderen alleen maar meer achteruit gaan.

Dus de grote hamvraag, verkregen door observatie van de samenleving: hoe krijg je energie met wat je doet?
Het is kennelijk heel goed mogelijk!!

Ik bedoel met energie zowel de fitheid van een mens als de spirituele betekenis van de universele energie.

Toegevoegd na 14 uur:
Om even er vanuit te gaan dat men energie wilt krijgen met wat hij doet: wat is het 'geheim' van diegene die juist energie krijgt met zijn activiteiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Moeilijke vraag.
Moeilijk uit te leggen.
Vaak heb ik me de zelfde vraag gesteld.

Ieder gezond mens heeft aan het begin van de dag ruim voldoende energie om de dag door te komen
.De energie moet dus verdeelt worden, de energie zelf is al verdeelt in gewone energie, reserve energie en levensenergie.
Na enige tijd went ons lichaam aan langdurig werken, er ontstaat een nieuwe biologische klok, die anders loopt dan er voor.
Lang werken wordt de nieuwe regelmaat van het lichaam.
De energie wordt anders verdeeld over de dag.
Komt de persoon toch nog op een dag energie te kort, dan maakt hij aanspraak op zijn reserve energie.
Niets aan de hand dus, dat kan een hard werkende persoon heel lang volhouden.
Die reserve energie wordt weer aangevuld in het weekend, goede nachtrust, vakantie enz.
Levens energie wordt niet meer aangevuld, of zeer moeizaam, kom je die te kort dan volgt en burn-out.
voor velen het einde van een werkzaam leven, voor anderen een moeizaam terug komen, dat jaren kan duren voordat alles weer normaal is, of bijna normaal, of een aangepast werk ( minder stress)

Naarmate we ouder worden, gaat herstellen steeds moeizamer, ook het lichaam heeft steeds meer energie nodig om gezond te blijven, normaal gesproken zouden we hierdoor minder moeten gaan werken als we ouder worden.
Vaak gebeurd dat niet, hard werken is ook een verslaving, die een zekere voldoening geeft, op den duur kan je bijna niet anders meer.

Toch zijn er ook andere bronnen van energie, indien de persoon erg gedreven is en sterk overtuigd is dat hij goed bezig is, zin in zijn werk heeft, resultaat ziet enz.
Dan ondervind hij een vrijwel niet op te raken hoeveelheid energie die ergens vandaan moet komen!
Of deze nu uit de natuur komt, of uit de kosmos, uit de omgeving of uit zich zelf is me niet bekend, maar dat het bestaat heb ik zelf als ondernemer ondervonden, ik werkte in het seisoen ook maanden lang 70 uur in de week, 7 dagen in de week, geen kantoor baan, maar lichamelijk zwaar werk.
En aan het einde van de dag voelde ik vaak geen moeheid.
Nu ik met pensioen ben, en vele dingen niet meer hoeven, is de gedrevenheid om hard en lang te werken veel minder sterk en zou ik onmogelijk nog 70 uur in de week kunnen werken, ook het lichaam wordt steeds ouder, heeft zelf steeds meer energie nodig en produceert ook steeds minder energie.
De mens weet erg veel over energie, maar nog lang niet alles, misschien zelfs nog maar een beetje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Het proces is me helemaal duidelijk en had ik ook al eens ergens gehoord.
Jij bent dus het voorbeeld wat ik aankaart. Kan je eens aan Martin vragen waar je die energie vandaan haalde en hoe kwam het dat je toegang had tot die energie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martin: voor ons onbekende energie, komt dagelijks bij de mens binnen, echter veel mensen zijn niet meer in staat het te ontvangen. een gedreven zijn in je werk is een vorm "in een bepaalde staat zijn". het vormt een opening om het toe te laten.
Deze energie is eindeloos, aldus martin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Martin. Juist, ik weet precies wat er bedoeld wordt. En kijk er nu wat anders tegenaan.
Het heeft te maken met 'in the zone' zijn. Zoals de DVD die ik je gegeven heb (2e filmpje). Ik ken ook een gedrevenheid in het werk wat ik deed. Maar ik was juist afgesloten en heb dus RSI ontwikkelt. Er is meer aan die gedrevenheid. Kan je Martin nog een vraag stellen Ed: Hoe kun je het eenvoudigste jezelf in die vorm van staat brengen dat er een opening bestaat om de energie toe te laten? Eigenlijk nog een: Hoe komt het dat ik gedreven was en niet verbonden was, en Ed gedreven was en wel verbonden was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen zij de dingen om over na te denken.
Antwoorden zijn daar niet geschikt voor ( Martin)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat dacht is al. Evengoed bedankt ed.
Ik zal de vragen zelf proberen te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je DVD niet kunnen openen, zal een ander toestel proberen.

Andere antwoorden (5)

Plezier krijgen, hebben en houden in wat je doet is het antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te BEleven wat je doet. Alles kan een mens motiveren en interesseren. Kijk naar het resultaat van wat je hebt gedaan.

Zelf een saaie poetsbeurt in huis kan mij energie geven, omdat het daarna lekker schoon is en dus ook schoon in mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor jezelf werkt, voor je eigen bedrijf, dan heb je bewust gekozen van dat werk, voor dat stuk wat jouw bijzondere interesse heeft en wat jou bijzonder veel plezier geeft.
Iets waar je veel plezier aan hebt, daar word je niet zo snel moe van.
Stel dat je een hobby hebt, waar je je helemaal in kan uitleven, dan maakt dat je niet moe en zal je er dus niet van overwerkt raken.
Integendeel, het plezier wat je hebt in het bezig zijn met iets wat je prettig vind, dat geeft energie.
Plezier geeft energie!

Toen ik nog werkte had ik de laatste jaren veel te weinig te doen. Maar ik moest wel iedere dag een uur reizen heen en een uur reizen terug en 40 uur aanwezig zijn.
Dat was slopend.
Gelukkig waren er de collega’s en het internet en mijn niet kapot te krijgen optimisme. Ha, ha.
Ik heb geen burn out gehad, maar ik ben wel blij
dat ik nu op "non-actief" gesteld thuis mag blijven.

Nu regel ik mijn leven in mijn eigen tempo.
En om te reageren om jouw term "universele energie":
Nu heb ik de rust om meer mens te zijn. Om me heen te kijken. Aandacht voor anderen te hebben. Mij te verdiepen in anderen. Naar mezelf te kijken. Te mediteren.
Plezier te hebben in mijn huidige bezigheden, en daardoor een plezieriger mens voor mijn omgeving te zijn.

En volgens mij is het zo dat als ieder mens plezierig en gelukkig is dat dat het hele universum ten goede zou komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
twee punten als je in je eigen zaak echt doet wat je leuk vindt hoef je geen hobby meer want dat is dan je werk. Daarnaast kan je door lange dagen te maken ook het geld bij elkaar krijgen om te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij deed toch aan chi gong??
Bij chi gong krijg je energie door beweging, als je de wetten van de chi gong in het dagelijkse leven toepast, de dingen bedenken en vervolgens doen als ze 'uit zichzelf' gebeuren moet het goed komen.

Dus niet doen maar volgen, laat je kern het reguleren niet alleen de chi gong oefeningen maar alles. Wanneer je rust, hoe je eet, wat je eet, enz. Kortom leven vanuit je kern.

En het is niet aan iedereen om een energiebal te zijn, er zijn ook rust mensen (die stralen van nature een rust uit waar anderen die uit evenwicht zijn dan weer wat aan kunnen hebben). Het moet wel in evenwicht blijven. Ieder zijn eigen weg, maar leven vanuit de kern is voor iedereen de soepelste weg die het meeste energie oplevert.