Hoe komt het dat mijn ogen wat vochtig worden tijdens meditatie?

Ik ervaar geen verdriet of emotie. Ik ben wat dat betreft volkomen neutraal.
Het is vaak een beetje vocht welke zich soms tot een traan uit het oog druppelt.

Ik heb het sinds een maand of zo. Daarvoor nooit.

Toegevoegd na 22 minuten:
Uiteraard zijn mijn ogen gesloten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo 'uiteraard'? Ik mediteer met mijn ogen open, en ik ben niet de enige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor, ik wil niemand kwetsen. Voor mij is het normaal om de ogen gesloten te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar ik ben ook niet gekwetst hoor (dat zou iets raars zijn om gekwetst door te worden!), I'm just saying.

Antwoorden (3)

Misschien vergeet je te knipperen met de ogen als je mediteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien omdat je met mediteren je heel erg ontspant en focust op innerlijk of op meditatie meestal krijg ik dit ook als ik heel ontspannen focust op me medidatie is niks mis mee is een teken dat je goed op weg bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hormoonbalans in je hersenen verandert, ik kan moeilijk aangeven welk hormoon dan echter je ogen vochtig maakt, normaal doet adrenaline dat en deze zal juist in concentratie teruglopen.
Dan blijft melatonine (slaaphormoon) de kanshebber, deze kan ook voor vochtige ogen zorgen om ze extra schoon te houden.
Dit hormoon gaat niet met waarneembare emotie gepaard, behalve dat je mentaal ontspant, wat bij meditatie gebeurt,
je hersenen komen dan immers in een andere modus, daartoe dient meditatie.
Ik ben echter niet zeker van of melatonine de veroorzaker is of dat er een synergetisch effect tussen de gezamelijke hormoonbalans optreedt.
Mij is hiernaar geen onderzoek bekend, het lijkt me alleen de waarschijnlijkste, misschien kan een andere GVers die
hier gegevens over heeft, iets zinnigs over doorgeven....