Is dit een gave?

Ik weet niet of het een gave is, hoor. Maar m'n meeste vrienden hebben dit niet.

Als ik met een onbekende praat op internet kan ik gewoon voelen wie ik kan vertrouwen en wie niet. Dan krijg ik vaak een raar gevoel dat het 'iets' zegt dat hij / zij niet te vertrouwen is. En bij mijn vrienden kan ik dat ook soms voelen dat ze een grap van me willen houden. Maar dat wordt steeds minder... Vroeger had ik het sterkst... :S

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook best mogelijk dat jouw vrienden hetzelfde hebben als jij: een vaag gevoel of het wel of niet snor zit. Die vrienden zouden realistischer kunnen zijn, en zich realiseren dat het slechts een vaag gevoel is, en dat dat gevoel er heel goed faliekant naast zou kunnen zitten. Jij bent misschien wat goedgeloviger waar het op je eigen gevoel aankomt. Je vertrouwt meteen volkomen op dat gevoel, en houdt het voor de absolute waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is realistisch? Een gevoel die heel vaak uitkomt, of een gevoel die heel vaak niet uitkomt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ODE:: Als ze bijvoorbeeld iets willen uitvoeren op msn wat ik helemaal niets van af weet. Dan gaan ze alsof doen dat ze die personen zijn terwijl het niet zo is.. Zeg maar..

Het beste antwoord

Nee dit heet geen gave, maar is intuitie. En het is soms erg prettig als je dat hebt, mits het niet omslaat in achterdocht. Want het 'gevoel' hoeft niet altijd te kloppen natuurlijk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd, gewoon intuitie!

Andere antwoorden (10)

Ik zou het niet als een gave bestempelen.
Lijkt me eerder een gevoel.

Niets mis mee, dat heeft iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me intuitie en doe er je vooral je voordeel mee. Echter laat je niet altijd leiden door je onderbuikgevoel. Soms kan je er wel naast zitten namelijk met vervelende gevolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad intuïtie, en dat heeft iedereen in meer of mindere mate.

Kijk ook uit dat je het niet als een bijzondere gave gaat zien: dan ga je al snel denken dat je gevoel het nóóit mis heeft. En helaas is dat niet zo, ook intuïtie kan de fout ingaan. Dan denk je dat je 'gewoon kunt voelen' dat iemand wel te vertrouwen is, terwijl dat niet zo is.

Gebruik dus je intuïtie, maar vergeet niet om ook je verstand te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oplichters léven van mensen die 100 % op hun gevoel vertrouwen, dus koppie erbij is altijd een goed idee.
Ik zou er toch niet al te zeer op vertrouwen. Kinderen (vooral meisjes) vormen een kwetsbare groep op internet en iemand kan zich heel anders voordoen dan wat hij in werkelijkheid is. Er zijn vieze mannen die zich uitgeven voor een jongen of meisje van jouw leeftijd en die jou dan hele vervelende of intieme vragen kunnen stellen. Als je maar enigszins twijfelt raad ik je aan om het contact direct te verbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik chat toch niet meer met onbekende ^^
Ben al ermee gestopt. :) En ik heb er toch niks aan :S
Je hebt een goed gevoel en die is beter als de anderen in jouw omgeving. Daarmee ben je begaafder dan hun.

Dat het vroeger sterker was, komt omdat je het leven meer laat leiden door je ratio en je denken. Blijf je gevoel gebruiken zorg dat het zich meer ontwikkeld. Het is een krachtig hulpmiddel in je leven.

Het gevoel kan zelfs zo verfijnt worden ontwikkelt dat het zeker een gave kan worden. Ik vind een gave zo wie zo al iets wat je heel goed kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je intuitie is wel degelijk een gave, iedereen bezit die, maar de meeste zijn zich er niet van bewust hoe je intuitie verder kunt ontwikkelen en hem te gebruiken. Als kind ben je veel opener voor alles omdat je nog niet bevooroordeeld wat wel en niet mag, wat de ene zegt dat is onmogelijk en de ander zegt dat het wel mogelijk is.
Dus het is zeker een gave, iedereen bezit die maar veel mensen gebruiken het niet waardoor het zich ook niet verder kan ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel!
Ja dat is het begin van het ontwikkelen van een gave.
Je vrienden die kan je natuurlijk goed, dus die vertrouw je, daarom voel je steeds minder bij je vrienden, het wordt als het ware weggedrukt door je verstand, waardoor je gevoel een beetje in de verdrukking komt te zitten.
loop eens door een winkel heen en ga bij mensen staan, kijk of je dan wat van ze kan voelen, misschien ben je nog niet zo ver.
Er zitten trouwens ook grote nadelen aan als je dit verder gaat ontwikkelen, je kan dan ook gemakkelijk, zonder dat je het wilt, emotie van een ander kunnen over nemen, zoals verdriet, wanhoop en boosheid, maar natuurlijk ook de blijde gevoelens.
Ben je er nog niet klaar voor, wacht dan rustig af, totdat het vanzelf weer sterker wordt, dat kan jaren soms tientallen jaren duren.
Maar als het er dan weer is, kan je andere mensen helpen die in grote nood zijn en dat is geweldig om te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel herkenbaar +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat wel soms dat ik de emoties van anderen kan voelen. Maar daar let ik niet echt op..
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat kan iedereen (behalve autisten dan). Het is niets bijzonders, we weten hoe het werkt. Het is helemaal niet nodig om daar geesten of zo voor te gaan bedenken. -- Hoewel, ik schrijf dan wel "het is niets bijzonders", maar dat is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. Verliefdheid is ook helemaal verklaard, met een evolutiebiologische achtergrond, met hormonen en andere signaalstoffen, enzovoort enzovoort. In die zin is het "niets bijzonders". Tegelijk is verliefdheid natuurlijk juist HEEL bijzonder! Zo is het ook met het aanvoelen van emoties. Het is "niets bijzonders" in de zin dat we precies weten hoe het werkt en waarom het werkt; tegelijk is het natuurlijk iets HEEL bijzonders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken daar geen wetenschappelijke uitleg van ( oppikken van emotie bij de ander) dus vertel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emoties van anderen mensen voelen heet: Empathie. Hiermee wordt je geboren en bijna iedereen heeft het. Als je er niet meer geboren wordt ben je een sociogoot of zo iets.
Cryofiel
13 jaar geleden
ALWEER vertellen? Dat een nieuweling de uitleg nog niet kent zou ik kunnen begrijpen. Dat een oudgediende beweert een verhaal niet te kennen, terwijl ik dat verhaal al zeker vijf keer heel expliciet heb verteld (in discussies met (o.a.) jou, notabene!) -- kun je me eens uitleggen hoe dat komt? -- Elders beweer je dat *ik* niet naar *jou* zou luisteren. Ik heb je deze uitleg al meerdere keren uitgebreid uit de doeken gedaan. Als je het al die keren zo compleet hebt gemist, mag ik dan met reden zeggen dat *jij* degene bent die niet naar *mij* luistert?
Cryofiel
13 jaar geleden
@JCA, inderdaad. Overigens heet dat een sociopaat. Trouwens, ook autisten hebben dit vermogen niet.
Misschien komt het wel omdat jij net als iedereen een ander wil vertrouwen, en op deze site is dat heel makkelijk, je bent anoniem dus er kan je niet gebeuren. Dit geeft je de vrijheid om jezelf te kunnen zijn en dat voelt goed. Je Krijgt meestal ook antwoord van mensen die zich in kunnen leven in de vragen die je stelt.
Immers stel je vragen niet omdat je bevestiging zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet als een gave zien. Het is zoals eerder al gezegd puur gevoel. Kinderen hebben dat heel sterk maar wordt steeds minder. Gevoel is heel belangrijk en vaak zit je er heel dicht op de waarheid mee maar dat hoeft niet altijd. Je kan ook onbewust een slecht gevoel krijgen door bv woorden die iemand uitspreekt die bij jou iets negatiefs losmaken waardoor je dat gevoel tegenover diegene krijgt.
Ik zou altijd op mijn gevoel vertrouwen maar het verstand eerst laten werken. Internet is super gevaarlijk want je weet echt niet wie er op zit.

Ik heb zelf maar twee keer een heel slecht gevoel gehad over iets. Éen was in hoek van holland, daar was een show van amerikaanse auto's en motors en mijn vrienden gingen een gebouw binnen waar je eten kon halen. ik had zo'n slecht gevoel bij dat gebouw dat ik absoluut niet naar binnen ging. Ik had het kunnen doen want technissch gezien was het gewoon een soort kantine en er had me niets overkomen maar mijn buikgevoel hield me buiten.
De tweede keer was tijdens mijn werk toen er twee heren iets kwamen vragen aan de receptie bij mijn collega. Ik deinste zelfs achteruit, ik zei tegen mijn collega zelfs dat het een moordenaar was toen ze weg waren. Ik heb nou nog geen idee waarom ik dat zei want ik weet helemaal niks over die man maar hij straalde iets heel slechts uit.

Echt bizar maar goed je gevoel is belangrijk en je kan altijd later steeds zien of je gelijk had of niet maar blind vertrouwen moet je nooit doen.
Er zijn echt te veel mafkezen op het net, loverboys bv springen daar op in, zijn helemaal geweldig en worden vertrouwd maar kijk wat er later gebeurd met de meiden.
Pas dus op voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad intuitie
ik heb dat sterk
als ik bv door een donkere tunnel moet gaan ""hoor"" ik een stem die zegt ga wel/ga niet
als ik aankom lopen of fietsen en ik zie een figuur staan turen met capuchon( in de zomer ) ga ik niet door.
ik ben niet achterdochtig en heb het vaak goed .