wanneer beoefen je meditatie goed? hoe kun je op het punt blijven focussen? heeft meditatie nut als je gedachten blijven afdwalen? (vaak negatief)

door prikkels lukt het me heel moeilijk het punt vast te houden dus kan wel wat tips gebruiken... ook zou ik graag weten hoe vaak en lang jullie per dag mediteren en wat je merkt wanneer je het goed doet, bespaar me geen details ^^

Toegevoegd na 12 uur:
bij mij is het vooral meditatie tijdens tai chi... bij het stilstaan gaat het nog maar begin ik met de loopoefeningen dan is het al een stuk lastiger... dat tellen zou ik ook eens kunnen proberen... zolang ik de begin-meditatieoefening doe, doe ik ook de mudra waarbij de toppemn van duim en wijsvinger elkaar raken, voor extra concentratie... dat lijkt ook al wat te helpen...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Leren mediteren is heel moeilijk, juist die gedachten die maar blijven komen is heel vervelend in het begin. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het pas na 5 jaar heb geleerd. Ik was altijd bang, bang dat ik zou verdwijnen en zou gaan verdwalen. Als gevoelig persoon heb ik al sinds heel jong ervaringen van spontane trances die overdag kwamen. Ook vallen in diepe zwarte gaten is me niet onbekend. Dingen waar je bang van kunt worden als je niet weet wat er gebeurd en als je klein bent. Die angst heeft me die 5 jaren ingehouden. Maar wat me uiteindelijk goed heeft geholpen is de gedachten beschouwen als wolken. Die komen en gaan ook weer verder als een continue stroming. Jij bent het zelf die ervoor kiest om die gedachten (wolken) stil te laten staan. Laat ze maar komen en laat ze maar weer gaan. Zit je te mediteren met een raam open en hoor je geluiden van buiten, ook hier laat het er maar zijn en laat het weer los. Zoals loa tse zegt: "Als je iets wilt pakken, moet je het heel even loslaten. Als je iets wilt loslaten, moet je het heel even pakken." Net zoals de geluiden: luister er even goed naar. Ook helpt het enorm als je de energie kunt voelen stromen. Dan hoef je alleen maar dit te aanschouwen en plezier aan hebben. Je zult het leren, met de tijd en heb geduld. Jij bent iemand die geen geduld heeft en alles moet snel en meteen gebeuren -> dan ben je er maar vanaf. Zo gaat het niet, alles heeft ZIJN tijd nodig. Ook het mediteren. Uiteindelijk ben ik in staat om met 1 innerlijke knop omzetten, je in het volledige universum bent, vol innerlijke rust en wijsheid. Met een fractie van een seconde. Het is een eer om in die omgeving te mogen zijn en ik mediteer daarom ook elke dag voor zolang het op dat moment nodig is. Meestal een kwartiertje, soms iets langer en soms korter. Alles is goed. Ik heb nog nooit een uur gezeten (alleen onder begeleiding). Ik gebruik het om de rust te vinden en om mezelf te herstellen, je komt er vanzelf weer uit waar dit goed genoeg is gedaan. Het gekke is dat er processen zijn, eerst moeite om gedachten los te laten. Dan moeite om te blijven zitten. Op een gegeven moment heb ik pure leegte ervaren (alsof ik sliep/dood was). Heb ik een vraag over gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/ervaar-tijdens-uitgevoerde-meditatie.51707 Antwoord van XiniX was het goede. Nu mag ik heel veel beelden ervaren. Allemaal inzichten en wijsheden. Er zullen nog vele niveau's zijn. Vind jou eigen methode en je eigen weg hierin.

Dat de vreselijkste gedachten bij je opkomen als je nergens aan wil denken is normaal; bedenk dat als het gebeurt en vind het niet erg, bedenk dat die gedachten best mogen alleen liever een andere keer en concentreer je weer op je ademhaling. Als na enkele seconden weer allerlei leeuwen en beren je hoofd bestormen: weer de zelfde procedure. Dit is best vermoeiend dus doe het in het begin niet te lang achter elkaar (kwartiertje) en niet meer dan een maal per dag. Morgen is er weer een dag en zelfs in dit lage tempo zul je merken dat het na enkele weken al beter gaat. Belangrijker is dat je het iedere dag doet. Op een gegeven moment wordt het zelfs nog prettig; dat is vroeg genoeg om het wat langer of vaker te gaan doen.

Ik ben wat dat betreft zeer bevoorrecht, ik heb mijn grot. Al voor het binnenkomen, voel je een heel sterke energie, die een tintelend gevoel geeft, soms ook kippenvel. Als je dan binnen bent, lijkt alles voor je gereed te zijn om te mediteren, ze zijn er klaar voor. De ruimte binnen voelt aan als een warm bad, beschermd en veilig, ik ga zitten op mijn vaste plek. Sluit mijn ogen en dit toch wel driftige baasje is weg. Soms heel ver weg, ik hoef niets te doen, het wordt voor me gedaan. Eerst worden mijn armen zwaar, ze tintelen, net als mijn voeten, enkels en kuiten, dan worden mijn schouders zwaar, het molentje in mijn hoofd gaat al langzamer draaien, mijn gezichtsveld wordt kleiner, mijn gedachten vallen stil en ik drijf weg op, ja op wat, weet ik veel, gewoon weg, dan ineens is het er, een totaal ontspannen gevoel, mijn lichaam voelt gewichtloos, tijd bestaat niet meer, de grot ook niet, wel blijf ik controle houden en als ik wil, kom ik langzaam weer terug, heel langzaam. Ik kijk op mijn horloge en zie dat het maar een kwartier heeft geduurd. De totale overgave aan iets groots en het vertrouwen hierin, de onderdanige houding ten opzichte van deze onbekende krachten, zijn de basis voor dit kwartiertje. het is zo iets van je achterover laten vallen wetend dat er iemand je opvangt, ook al zie je die iemand niet, pas als je dat kan, wordt je ook daadwerkelijk opgevangen en zijn je gedachten even niet nodig.

Je beoefent het goed als je er heerlijk rustig van wordt in je hoofd en je alleen maar in en uit zit te ademen. Blaas elke gedachte die in je opkomt direct weg met je uitademing. Als het iets belangrijks is, schrijf het dan even op, zodat je er na je meditatie mee bezig kan gaan. Als de meeste gedachten weg zijn of ze komen minder snel kun je ineens inzichten krijgen over dingen die belangrijk voor je zijn. Als ik jou was zou ik niet proberen te focussen op een punt, maar gewoon te zitten en gedachten, geluiden, en alles wat er op het moment gebeurt, te observeren zonder er over te oordelen. Ik mediteer zelf 1 tot 1,5 uur per dag, maar ik mediteer niet zo vaak op de traditionele manier. Ik gebruik brainwave entrainment cd's die me elke dag in een diepe staat van meditatie brengen zonder dat ik moeite hoef te doen om te focussen op een punt of iets dergelijks.

Het verschilt hoe vaak en hoe lang ik mediteer, soms een tijdlang iedere dag een half uur, soms sporadisch of een tijdje helemaal niet. De soort meditatie die ik beoefen is zenmeditatie, waarbij ik focus op het tellen van mijn adem: ik tel iedere uitademing tot ik bij 10 ben, en begin dan weer bij 1. Dat tellen is op zich natuurlijk niet het doel, het is een hulpmiddel om in aandacht te blijven, helemaal in het hier en nu. Over afleiding: ja, ik raak afgeleid. Voor je het weet, zit je op dat kussen een boodschappenlijstje te maken. Of ben je in je hoofd bezig met die opmerking die iemand maakte en die je eigenlijk toch wel kwetste, en verzin je dingen die je terug had willen zeggen. Je gedachten gaan heel gemakkelijk naar de toekomst, het verleden, andere plaatsen, dingen waar je aan hecht, alles behalve het simpele zitten in aandacht. Het is helemaal niet ongebruikelijk om met tellen niet eens de 10 te halen. Maar Dat is ook niet wat belangrijk is. Het is gemakkelijk om prestatiegericht te denken, ik 'moet' de 10 halen, of ik moet het zoveel minuten onafgebroken goed doen, en anders 'mislukt' het mediteren. Maar dat is het punt helemaal niet. Wat belangrijk is, is de bereidheid om steeds als je merkt dat je afdwaalt, opnieuw te focussen, in mijn geval opnieuw te beginnen bij 1. Als je die bereidheid hebt, doe je het goed, al raak je tig keer opnieuw afgeleid. Wat betreft negatieve gedachten: dat is niet raar. Als je mediteert, heb je niets om je achter te verschuilen. Geen houding die je jezelf geeft, geen afleiding die je geest weghoudt van dingen waar je liever niet aan denkt, alleen jij en een kussen. Je bent als het ware naakt voor jezelf. En dan kunnen je persoonlijke monsters de kop opsteken. Dat kan enorm beangstigend zijn, maar het kan ook inzicht geven in jezelf. De kunst met die negatieve gedachten is om ze los te laten in plaats van ze vast te houden. Je laat ze bestaan, je hoeft ze niet met geweld weer onder het oppervlak te drukken, maar je hoeft er niets mee te doen. Ze zijn er, jij bent je ervan bewust dat ze er zijn, en dat is alles. Als het lukt om je negatieve gedachten op zo'n manier te beschouwen, merk je op een gegeven moment dat ze hun macht beginnen te verliezen, en ophouden met in cirkeltjes achter hun eigen staart aan te rennen in je hoofd.