Wat is het nut van een eendagsvlieg?

Ok, het is voedsel voor andere dieren. En ja ze doen hun best om zich voort te planten.
Maar is dat het, of is er nog meer aan het leven van een eendagsvlieg? En voor de vlieg zelf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (9)

Hij dient als voedsel voor veel dieren die onder water leven.

De larven van eendagsvliegen leven in het water. De meeste soorten doen er bijna een jaar over om volwassen te worden, enkele soorten zelfs twee jaar. In warmere streken kan het echter vlugger gaan. Als de larve, ook wel nimf genoemd, volwassen is, zwemt of kruipt hij naar het oppervlak. Daar barst de huid binnen enkele seconden open en een volledig gevleugeld insect komt tevoorschijn. Dit is echter nog niet het uiteindelijke volwassen dier, maar een zogenaamd sub-imago. Geholpen door luchtstromingen vindt het diertje een rustige plek, waar het in enkele minuten tot enkele uren nogmaals vervelt tot het volwassen dier.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eendagsvliegen zijn geen vliegen, maar behoren tot een aparte orde, de Ephemeroptera. Ze staan ook bekend als haften, een benaming die minder aanleiding tot verwarring geeft.
Eendagsvliegen zijn het spreekwoordelijke toppunt van vergankelijkheid. Inderdaad leven vele soorten slechts uiterst kort, maar dit moet wel enigszins worden genuanceerd: het gaat om het volwassen stadium dat kort duurt. Niemand zal bij een ei-stadium dat slechts enkele uren duurt, zeggen dat de soort slechts enkele uren leeft.
De larven van eendagsvliegen leven in het water. De meeste soorten doen er bijna een jaar over om volwassen te worden, enkele soorten zelfs twee jaar. In warmere streken kan het echter vlugger gaan. Als de larve, ook wel nimf genoemd, volwassen is, zwemt of kruipt hij naar het oppervlak. Daar barst de huid binnen enkele seconden open en een volledig gevleugeld insect komt tevoorschijn. Dit is echter nog niet het uiteindelijke volwassen dier, maar een zogenaamd sub-imago. Geholpen door luchtstromingen vindt het diertje een rustige plek, waar het in enkele minuten tot enkele uren nogmaals vervelt tot het volwassen dier.
De dansende mannetjes vormen zwermen boven of in de buurt van het water. Als een vrouwtje in de buurt van zo'n zwerm komt, wordt ze gegrepen en vindt ogenblikkelijk de paring plaats. Daarna sterft het mannetje. Gewoonlijk binnen een uur legt het vrouwtje haar eieren in het water en sterft ook. Het uitkomen van het sub-imago gebeurt gewoonlijk in de avond en tegen de morgen zijn de dieren dood. Werkelijk een vluchtig bestaan. Bij enkele soorten kan het volwassen diertje nog wel een week in leven blijven.
De hele gang van zaken is niet alleen voor het nageslacht van belang, ook andere organismen pikken een graantje mee. De zwermende dieren vormen een welkome prooi voor libellen, zwaluwen en vleermuizen, de massaal stervende dieren zijn een lekkernij voor de vissen. Van het feit dat vissen eendagsvliegen erg lekker vinden, wordt in de hengelsport dankbaar gebruik gemaakt. Vele kunstvliegen zijn uiterlijk op deze diertjes gebaseerd.
13 jaar geleden
Het produceren van een volgende generatie,onder het motto: Beter een ééndagsvlieg, dan geendagsvlieg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch wel leuk gevonden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg dan maar "dag" met je ha....eh vleugeltje!
Een dier hoeft geen nut te hebben om te leven. Leef jij alleen omdat dat nuttig is voor iemand anders?
Een dier leeft, puur en alleen doordat het geboren werd, daar zit helemaal geen doel aan verbonden.
Of het leven voor een ééndagsvlieg leuk is, de moeite waard is, tja dat kunnen wij moeilijk inschatten als niet-vlieg zijnde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft het leven überhaupt nut dan? Over ieder nut kun je toch weer vragen wat daar het nut van is? Uit de antwoorden met plusjes blijkt dat de eendagsvlieg voer is voor andere dieren. Waarom is dat nuttig? Wat is het nut van het bestaan van die andere dieren dan? Mijn antwoord is dat de eendagsvlieg geen nut heeft. Net als alles wat bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen nut. Z'n bestaan wordt hooguit benut. Maar dat geldt voor alles wat leeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou als voedsel dienen en je dan ook nog voortplanten , volgens mij heb je daar toch echt wel dagtaak aan.
Dus die ene dag die die dan heeft, vult ie in met eten, een eitje of tig leggen of bevruchten, rondvliegen, gevangen worden en opgegeten worden.
Best wel heel nuttig dus.Daar heb je wel een hele dag voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie weet? het kan zijn dat de nut is dat je deze vraag stelt en zet iemand aan het denken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt erop dat je een relatie legt tussen de duur van het leven van een organisme en het nut ervan.. Het lijkt mij dat daar geen relatie tussen zit.

Mocht dat wel zo zijn dan lijkt mij een schildpad een heel nuttig dier ;-)