In hoeverre kun je nog als man en vrouw van iemand houden als je ingesteld bent op universele liefde?

Toegevoegd na 9 minuten:
kun je dan nog wel verliefd zijn bijvoorbeeld? hoe moet ik dat zien?

Toegevoegd na 9 minuten:
kun je dan nog wel verliefd zijn bijvoorbeeld? hoe moet ik dat zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel eerst eens: wat is universele liefde? is dat niet iets waar je eigenlijk mee naar de dokter moet, als mens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit van gehoord, wat is dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, kan er niet op antwoorden. Ik zal de vraag gaan volgen. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar probeer ik ook achter te komen... kan er zelf ook nog niet goed mijn vinger op leggen...

Het beste antwoord

forallweknow,

Alle mensen zijn uniek. Liefde is de unieke reactie op dat wat uniek is. Ik toon dus liefde voor de ene persoon op een andere manier dan voor een andere persoon.
M'n gedachten, woorden, daden verschillen van persoon tot persoon.
Ik kan niet anders en ik wil overigens ook niet anders.

Er zijn momenten dat ik er voor kies om op een heel speciale manier met een enkel persoon te willen zijn.. om mijn liefde op een bepaalde manier alleen voor 1 bepaalde persoon uit te drukken.

Echter.. ik zal ( trachten) daar nooit een verplichting aan verbinden. Universele liefde is vrij.
Zelfs al kent hij vele vormen .. de basis is hetzelfde.. vrijheid.
Een verplichtende belofte betekent verlies van vrijheid.
Je vrijheid verliezen is jezelf verliezen.
Ik zie die speciale manier van uitdrukken van liefde voor 1 persoon dus als een vrije keuze die ik steeds opnieuw weer maak, zolang ik 'm maak.

En ja.. ik ben al jaren verschrikkelijk verliefd op een, voor mij, heel bijzonder mens.
We tonen onze liefde voor elkaar op een manier die anders is dan voor alle andere mensen. Zonder dat we elkaar beloofd hebben dat altijd zo te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt je nog zo instellen op wat dan ook, maar sommige dingen overkomen je gewoon he, ook verliefdheid. Of je er wat mee doet is iets anders
13 jaar geleden
Dat je compassie en invoelingsvermogen hebt met ieder levend en 'voelend' wezen om je heen, is het grote beginsel van de buddhistische levenswijze.
Maar dat wil nog niet zeggen, dat je van ieder levend wezen zó houdt, als van de mensen in je 'inner circle', je partner, je familie, en je vrienden.
Je kunt, volgens mij, pas echt houden van iemand, als je hem/haar door en door kent, en iedere eigenschap die hij/zij heeft accepteert, ook die, die nog groeien en pas later manifesteren.

Dus al 'hou' je nog zo veel van het universum, je 'hebt' maar een paar wezens echt 'lief' om je heen....

Dus je kunt zoveel van een man of een vrouw houden, als jouw vermogens tot liefhebben gaan.

En dat betekent dus wél, dat je nooit iemand kunt claimen, nooit iemand als 'jouw' eigendom kunt zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord, maar je hoeft niet iemand door en door te kennen om van hem of haar te houden. Je kunt als basishouding van mensen houden en ze heel veel liefde sturen zonder dat je ze kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker, eefst, heel veel liefde en een houding van 'van mensen houden' is heel goed mogelijk, en vooral heel erg na te streven, maar als je iemand door en door kent, hou je van alle aspecten van die ene mens, en dat gaat toch nog net iets dieper, dan de wat algemenere houding tav. alle mensen, vind ik....(en persoonlijk breid ik dat uit naar ieder levend wezen, niet alleen mensen)
Jazeker kan dan.
De liefde voor je partner en je kinderen, beantwoord een hoger doel, namelijk je hebt samen de levenslessen te leren.
Het is een andere liefde dan de universele liefde die je hebt voor alles om je heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Universele liefde is allesomvattend! Daar kunnen die man en of vrouw ook nog wel bij :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat riep bij mij dus weer een andere vraag op... polyamory en universele liefde kunnen dus in principe als zelfde worden ervaren? maar das een aparte vraag die ik net al gesteld heb hier op de site...
De bekendste 'liefdesdrug' is phenylethylamine, oftewel PEA. Het is een stof die van nature in je lichaam voorkomt en lijkt op amfetamine. Het effect lijkt ook op amfetamine: je kunt de hele wereld aan en nachtenlang doorhalen met je geliefde. PEA zorgt er bovendien voor dat dopamine vrijkomt. Dopamine is een neurotransmitter: een molecuul dat signalen afgeeft aan de zenuwcellen. Het speelt een grote rol bij het ervaren van genot en blijdschap. Zonder dopamine worden we depressief, maar als we onze geliefde zien of aanraken, krijgen onze hersenen telkens een shotje dopamine. Dan krijgen we dat verliefde, zwevende gevoel. Dopamine is niet het enige stofje dat een rol speelt bij verliefdheid. Minstens zo belangrijk is norepinephrine, in het Nederlands beter bekend als noradrenaline. Dat lijkt wat op dopamine, maar is wat 'agressiever' en geeft je net zo'n eufoor gevoel. Daarbij zorgt noradrenaline in je hersenen voor de aanmaak van adrenaline, het bekende stresshormoon. Het gevolg: hartkloppingen, vlinders in je buik, zwetende handen en... volop energie en opwinding.

Als je ingesteld bent op universele liefde verandert dat niets aan (de werking van) je lichaam, dus kun je dan nog steeds verliefd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ingesteld bent op universele liefde, heeft dat geen invloed op romantische /erotische liefde.
Liefde is immers ook een hartshouding.
Mensen die deze universele liefde uitstralen en beoefenen zijn ook zeer aantrekkelijk als partner, de wereld heeft immers een zwaar tekort aan liefdevolle mensen.
Een liefdevolle partner zal later ook een liefdevolle ouder zijn en deze liefde op de kinderen overbrengen.
Deze zonnetjes geven ook veel warmte aan hun omgeving, dus is een harmonieus leven te verwachten.
Liefde keert NOOIT ledig weder, het is de krachtigste mentale energie.
Tweeduizend jaar geleden is al beschreven"waar LIEFDE woont gebiedt de HEER ZIJN ZEGEN"
Waar zegen is, is geluk, blijdschap , vrede,..........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet uit of je nou wel of niet ingesteld bent op universele liefde.
Het houden van is in iedereen aanwezig. Alleen de een uit het misschien minder dan de ander.
En verliefdheid overkomt iedereen ook de universelen. Maar ook hierbij geld weer: De een uit het ,de ander niet. Iedereen is verschillend daar in.