Hoe zijn de karaktereigenschappen bedacht die bij een sterrenbeeld horen?

1.2K
Ritsuka
een jaar geleden
Door iemand met een hele dikke duim
Cryofiel
een jaar geleden
Er zijn meerdere astrologieën. Over welke daarvan heb jij het?

Antwoorden (1)

Er is niet een aantoonbaar verband tussen karaktereigenschappen en sterrenbeelden.
Astrologie gaat over de invloed van de hemellichamen op het lot en de de aanleg van de mensen. Oftewel de kunst van het opstellen van horoscopen.
Een horoscoop is de stand van de planeten tijdens iemands geboorte, waaruit zijn levenslot voorspeld zou kunnen worden. De formulering 'zou kunnen worden' geeft aan hoe vaag de voorspelling is.
Deze kunst wordt ook wel sterrenwichelarij of astromantie genoemd.
een jaar geleden
Gerbet
een jaar geleden
Waar halen ze dan de gegevens en wijsheid vandaan om sterrenbeelden te kwalificeren in goede en minder goede wat betreft karaktereigenschappen.
SentWierda
een jaar geleden
@Gerbet. De verklaring die hiervoor doorgaans wordt gegeven is dat de prestaties van astrologen berusten op paragnosie (helderziendheid). De astroloog zou in wezen een paragnost zijn, wiens paragnostische vermogens door het trekken van een horoscoop (in wezen een suggestieve handeling) geactiveerd zouden worden. Deze zogenoemde 'intuitieve' astrologie heeft in wezen niets met de sterren uitstaande.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
TurfGraver
een jaar geleden
Daarbij maken ze graag gebruik van de Forer-effect.
TurfGraver
een jaar geleden
Wellicht vindt je dit wel interessant Gerbet.
https://youtu.be/neFRvEghhkc
Gerbet
een jaar geleden
Met paragnosie heeft het volgens mij niets te maken, want de astrologen hanteren allemaal dezelfde karakterkwalificaties van de sterrenbeelden. Ze nemen het dus van elkaar over.
Maar er moet toch een verklaring zijn hoe het ontstaan is. Waarom zijn de mensen in een bepaald sterrenbeeld jaloers of kritisch en bij een ander sterrenbeeld niet. Halen ze dat uit het sterrenteken zelf of is het verzonnen. Zelf denk ik dat ze het uit het teken halen, zoals een kreeft is jaloers, want hij wordt gauw boos, een Maagd is kritisch want ze heeft nog geen man, enzovoort.
SentWierda
een jaar geleden
@Gerbet. Je wordt geboren negen maanden na de conceptie. Althans dat is de planning, de bedoeling.
Maar hoe zit het dan als je al na zeven maanden wordt geboren? Stuur je dan de boel in de war? Ben je dan in het verkeerde sterrenbeeld verzeild geraakt? Ben je dan een horoscopische bastaard? Moet je dan niet stiekem kijken bij het sterrenbeeld dat geldt negen maanden na de conceptie?
TurfGraver
een jaar geleden
De sterrenbeeld (een paar sterren welke een ogenschijnlijk figuur vormen) zullen naar fantasie bepaalde eigenschappen toebedeeld worden.
Zo kunnen we allemaal wel een bepaald karakterkwalificatie bij een figuur voorstellen.
Denk aan leeuw e.d.
Stel dat we het figuur muis of bezem of.. er in zouden zien, ook daarvoor hebben we vast uniform karakterkwalificaties in gedachten.
Cryofiel
een jaar geleden
Nog een probleem is dat er tegenwoordig dertien sterrenbeelden zijn... Geen astroloog die daar rekening mee houdt. Logisch, want astrologie staat los van de werkelijkheid. Kijk maar eens omhoog tijdens een heldere nacht. Kijk welk sterrenbeeld het werkelijk is - en welk sterrenbeeld het volgens de astrologie is. En zie het duidelijke verschil.