Geen van beide :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat dan wel JaVID?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel je voor je zit in bioscoopzaal en kijkt een film. Die film zie je als beeld op een witte scherm. Die beeld is ontstaan dankzij licht die straalt uit de projector. En die straalt door de tape met film heen. Dus, wat heb je? Je hebt licht (1) je hebt een projector met band waarop je movie staat (2) en je hebt je eigen movie op een witte scherm (3). En nu stel je voor dat 3 is je lichaam, 2 is je individu en 1 is... nou, niemand weet werkelijk wat is ziel, en niemand kan het ook weten... Maar goed, in dit voorbeeld mag je licht als je ziel zien, vergeet dan maar niet dat het niet helemaal waar is. Dus, je ziel straalt door je mind heen en realiseert zich materieel in je lichaam als een movie op witte scherm. Nou denk even goed, want witte scherm blijft witte scherm. Onafhankelijk van de film die je kijkt. Licht maakt een illusie op scherm maar is ook onafhankelijk van die illusie. Jij zit daar en kijkt. Of ben jij bioscoop in het geheel? Hehe Trouwens er zijn nog meer modellen van 'mens' bekend in de wereld. Ziel, mind en lichaam is gewoon het meest bekende model voor westerlijke mens. Maar volgens sommigen bestaat mens uit 7 lichamen (fysiek, etheral, astraal, mentaal, oorzakelijk en dan nog buddhi en atma) of zelfs 10 (die weet ik echt niet uit mijn hoofd). Dus ik hoop je begrijpt dat ik je nu om 3 uur snachts een primitieve voorbeeld geef maar jah zo was je vraag ook....xD

Andere antwoorden (19)

Ik denk een individu van een lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag.
Volgens mij heb je een lichaam en ben je niet een lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt een lichaam want ze zeggen toch ook dat als je dood gaat je geest dan het lichaam verlaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Ze'kunnen dat wel zeggen, maar dat betekent niet dat ik het met 'ze' eens moet zijn...
Je lichaam is onderdeel van het individu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je lichaam is door God gegeven, je bent de geest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij persoonlijk ben je een lichaam, en is je lichaam jou. Ik zie deze twee dingen als 1 geheel die niet zonder elkaar kunnen voortbestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt een lichaam.
Dit baseer ik alleen al op het verschijnsel fantoompijn waar we op basis van een opgeslagen herinnering pijn ervaren aan een ledemaat dat er niet meer is.

Ik heb de overtuiging dat ons lichaam een slaaf van onze hersenen is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
IK heb een lichaam (als transportmiddel)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb mijn lichaam nodig voor mijn aardse bestaan. Mijn lichaam verandert voortdurend, mijn individu groeit door ervaring, maar wordt niet ouder. Dat gevoel heb ik in elk geval niet. (Hoe vaak zeggen oudere mensen niet dat ze zich niet zo oud voelen als ze zijn?) Dat ik als individu op een bepaalt moment in mijn leven niet verder kan komt door de beperkingen van mijn lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik me voldoende concentreer, dan ervaar ik 4 verschillende dingen. Allereerst mijn eigen lichaam. Dat is het makkelijkste omdat we het gewoon kunnen zien en voelen en we weten niet beter ,dat ben jij. Een stapje verder:In mijn linker hersenhelft zit een totaal andere persoon dan aan de rechter kant, het is bekend dat de hersenfuncties van links en rechts totaal anders zijn.En door je er op te concentreren is het mogelijk het ook waar te nemen. Zit je ooit in de put(dat zit dan aan een kant)Probeer je dan gewaar te worden van de andere kant, als dat lukt voel je ,je ineens beter. Je laat de andere kant dominant worden. Dit kan soms zo sterk worden dat het lijkt of je uit twee personen bestaat. En dan de individu of geest. Deze staat boven alles en voor mij is dat mijn IK. Hij bepaalt wie ik ben, hij is mijn computer, hij is diegenen die mij aanstuurt, in mijn hersenen zit mijn software en wat je van mij ziet is mijn lichaam, dat heb ik even te leen op mijn reis en moet ik na afloop weer inleveren. Ik ben er dus even eigenaar van!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik mis nog twee dingen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
edijst ik kan me heel erg vinden in je uitleg, wat ik me wel afvraag, hoe kun je erachter komen welke helft van je lijf/hersenen wat is? waar zit bv mijn depressieve kant en wat is mijn ''gelukkige'' kant en HOE kom ik daarachter? en wat kan ik daar mee om me bv te concentreren op mijn ''andere'' helft en deze ''beter'' te maken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Xinix, wat mis je ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
naatje, erg moeilijk uit te leggen, het is vooral weten wie je eigen IK is. Een vorm van concentratie en bewustzijn. Wil het je wel verder uit leggen op de mailbox, heb geen zin in onnodig commentaar van anderen.
Ik ga ervanuit dat je individu gelijk staat aan je ziel, dus het geheel aan electrische pulsjes die er via je zunuwen doorgegeven wordt. Je lichaam is slechts een stuk materie dat in eerste instantie is gevormd door een spermacel en een eicel maar als je ver genoeg terugredeneerd - d.w.z. 1,5 miljard jaar terug, bij het begin van het leven op aarde - gevormd is door aards gesteente waar een gekke chemische reactie in heeft plaatsgevonden. Hieruit volgt dat je je lichaam in bruikleen hebt van de aarde.
Dus noch is een individu eigenaar van een lichaam noch is een individu een lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lichaam heeft een geest en jij hebt geen lichaam. De geest kan natuurlijk besluiten een stukje lichaam, een nier b.v. aan een ander te geven, maar je lichaam weggeven kan niet.
Alleen mensen zijn zo arrogant te denken dat hun geest een lichaam heeft, maar vergiftig het lichaam of ondervoedt het en je vertroebelt de geest.
Zonder lichaam geen geest (dat is een Cartesiaanse kronkel).
Wie het anders denkt mag mij een geest zonder lichaam tonen.

Toegevoegd op 24-04-2009 22:57:17
Cartesiaanse kronkel slaat op 'mensen zijn zo arrogant etc.'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat ''je'' als geest eigenaar bent van een lichaam, dus ''ik'' zit in ''dit'' lichaam .....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je lichaam is een huisje wat je te leen hebt vor de tijd dat je hier op aarde bent waar je geest in huist.
Je lichaam vergaat en je geest gaat op zoek naar een nieuw huisje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist ja... +1
Een individu is naar mijn idee geen lichaam. Maar wel eigenaar hiervan. Als er iets gebeurd met je lichaam, bijvoorbeeld je raakt een arm kwijt, dan wordt je daardoor niet minder een individu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent een ziel in een lichaam. Je ziel is je individu. Je leent tijdelijk een lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even hardop denkend...

Je "ik" huist in een lichaam, in je hersenen op precies te zijn. Zonder lichaam is er geen ik, en zonder ik is het lichaam een "plantje". Het lichaam en de "ïk" zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Ik zou zeggen JA, je hebt een lichaam, en NEE, je bent geen lichaam, maar een half open systeem systeem van hersencellen dat huist in de bovenkamer van een lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kweenie, Zoukunne (is toch geen familie hé)
In dit lichaam vinden gedachtenprocessen die de (vaak nuttige) illusie van individualiteit voeden.

Ik zeg niet: "Ik heb een lichaam."
Ik zeg niet: "Ik ben een lichaam."

Ik zeg: "Dit lichaam is."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ah een leuke.. Volgens mijn mening kan een individu niet de eigenaar van een lichaam zijn. Als je zodanig een scheiding maakt tussen individu en lichaam, is een individu dus iets immaterieels in plaats van iets lichamelijks. Iemand moet dat lichaam aansturen, dus ga je er van uit dat iets immaterieels, je geest, iets materieels, je lichaam, aanstuurt. En dat is behoorlijk moeilijk voor te stellen. De vergelijking die in de psychologie wel wordt gebruikt: stel je voor dat je een geest bent, die door muren heen kan lopen, dan kan die toch ook geen fles vasthouden? Om een verbondenheid tussen geest en lichaam te hebben moeten deze beiden lichamelijk zijn, en dus hetzelfde zijn. Wat een alternatieve verklaring is, is dat je gevoel van individualiteit een soort van bijeffect is van je lichaam maar zelf niks veroorzaakt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welkom aan boord..
+1