Ik ben katholiek en dus gedoopt; maar ik heb niets met de kerk en zou best van dat "stempeltje" afwillen..kan dat?

Hoe dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voorstel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben je nog lid van een gemeente dan?

Het beste antwoord

Mailtje naar info@ifac.nl.
onderwerp: uitschrijven kerklid.

RK Bureau voor de ledenadministratie
Amersfoortseweg 10, 3705 GJ Zeist
RK Ledenbureau: Tel.: 030-693 1391

e-mail: info@ifac.nl
Helpdesk Navision: Tel.: 0499-582822
e-mail: rkk@gac.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
Pas gedaan en binnen een dag antwoord!

Toegevoegd na 2 minuten:
bericht dat ik kreeg:
" We hebben u heden afgemeld.
Een bericht van afmelding gaat ook naar de parochie en naar de Sila"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie mijn antwoord

Andere antwoorden (8)

Je kunt je wel uitschrijven bij de katholieke kerk. Dan ben je uit de registers en dan zal nooit iemand je meer lastig vallen (als dat al het geval was). Maar je doop kun je niet ongedaan maken. God zal je dan ook beoordelen als katholiek die de waarheid kent maar daar bewust van afkeert.

Lekker he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus als je gedoopt bent ken je de waarheid???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet een verzoek tot ex-communicatie indienen bij het Bisdom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, klinkt alsof het mijn mening is. Integendeel Dit is wat de kerk zal zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lotus.
nee, hoor.
de kerk heeft niets gezegd. En het personeel ook niet.
geen enkele reactie gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
smurf, smurf je weg! De kerk zegt niets... De kerk zegt teveel, de kerk (oh nee, het was god) heeft tegen Bush gezegd dat hij op oorlogspad moest. Blijf geloven, de kerk is in veel meer betrokken dan je denk!
Ja meld je gewoon af, stuur een briefje met je verzoek naar het bisdom waartoe jij behoort. Je krijgt netjes een bevestiging dat je uitgeschreven bent... En klaar is kees... Vrij van religieuze stempels... Voelt goed dat zeg ik je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist...
Je kunt contact opnemen met de scriba van je kerk en hem meedelen dat je de kerk wilt verlaten.
Je krijgt dan je doop-attestaties van hem terug en staat vervolgens kerkeloos op straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor...

Dat kan...

Dan moet je een briefje schrijven naar de Bisschop van het Bisdom, waar je onder valt. En dan moet je verzoeken tot ex-communicatie...

Ze zullen er niet blij mee zijn. En wellicht zullen ze je benaderen om daar vanaf te zien. Maar ze mogen het niet weigeren en moeten het verzoek inwilliggen...

De meeste adressen van de kantoren kun je op het internet vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt meer alsof je er een statement mee wilt maken dat je er ècht niks mee te maken wilt hebben en er afstand van wilt doen.

Of heb je in je dagelijkse leven echt last van dat 'stempeltje'?

Anders zou ik het mooi zo laten. Er zijn zoveel mensen als kind gedoopt (ook protestants, omdat dat nu eenmaal zo 'hoorde') die er in hun latere leven niks meer mee doen.

Als je er echt last van hebt dan zou je naar de katholieke kerk kunnen gaan waar je ingeschreven bent ten tijde van je doop, en vragen hoe je dit ongedaan kunt maken of je uit kunt laten schrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze waren mij hier dus allemaal al supersnel voor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zonde om je uit te laten schrijven. Het is toch mooi om de Nederlandse tradities in eren te houden. Wij zijn een christelijk volk van oorsprong en het zou mooi zijn als de meeste Nederlanders ook christelijk blijven. Echt naar de kerk gaan hoeft dan niet eens, als je maar weet dat je zelf christen bent?

Nederlandse cultuur gaat kapot :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat dat stempeltje niet alleen bekend bij de kerk?
Jij loopt er toch niet mee tekoop dat je gelovig bent(geweest).
Aan je vraag te merken doe je er al lange tijd niets meer aan.
Laat toch gewoon doodbloeden!