Hoe kan het dat je heel vaak toevallige ervaringen hebt?

Hoe kan het dat je heel vaak toevallige ervaringen hebt? Ik geloof niet in paranormale zaken. Toch gebeurt het sinds een bepaalde gebeurtenis steeds vaker dat er vreemde toevalligheden voorkomen waarvan de kans zeer klein lijkt, maar toch gebeurt. Bijvoorbeeld: aan iemand denken die je tien jaar niet hebt gezien, die je de dag erna tegenkomt; tijdens het luisteren van de radio een aparte naam die niet vaak voorkomt precies horen uitspreken terwijl je die op dat moment leest; het van op lange afstand aanvoelen van bepaalde gebeurtenissen bij familieleden. Hoe kan dit?

2.6K
Ritsuka
2 jaar geleden
Het gebeurt ook vaak genoeg dat het NIET uitkomt, maar dat onthoud je niet
Avanka
2 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om toeval te bekijken, het begrip 'toeval' komt voor in de statistiek (woord is afkomsrig uit het Duits, een afgeleide van Staatskunde), maar ook binnen filosofie. Veel mensen hebben hier hun eigen kijk op- en gevoel bij. Het tegenovergestelde van toeval is determinisme. Thema's die tevens met toeval te maken hebben zijn: synchroniteit en kansberekening. Op wikipedia staan beiden duidelijk bechreven, hopelijk heb je wat aan deze informatie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toeval https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Determinisme_(filosofie)

Antwoorden (2)

Als je er op gaat letten, merk je dergelijke toevalligheden steeds beter op - en ga je zelf verbanden leggen tussen gebeurtenissen. Maar meestal is zoiets wel logisch verklaarbaar. Als een persoon of gebeurtenis in het nieuws is, is het logisch dat dat zowel op de radio is, als dat je er ergens over leest. Je denkt aan een persoon, omdat je (misschien onbewust) verwacht hem tegen te komen, omdat er een bijeenkomst is waar jullie beiden in geïnteresseerd waren. Een bepaald liedje heeft voor jou en voor de ander een associatie, waardoor je denkt: laat ik hem weer eens bellen.
En soms is een gebeurtenis inderdaad "puur toeval" (maar veel minder vaak dan je denkt...)
2 jaar geleden
Je denkt elke dag aan heel veel mensen. Je maakt voortdurend dingen mee. De kans dat er dus een keer een relatie gelegd kan worden uit deze ervaringen is groot. De kans dat er iemand opbelt waaraan je gedacht hebt is dus niet zo klein. Je legt geen link tussen alle mensen die je niét opbellen.
Als er twee dingen gelijktijdig plaatsvinden zijn we geneigd te denken dat ze door elkaar veroorzaakt worden, terwijl dit niet het geval hoeft te zijn. Gelijktijdigheid wordt vaak verward met oorzakelijkheid.
Uit onderzoek is gebleken dat we liever kiezen voor een onwaarschijnlijke verklaring dan het hebben van geen verklaring. Dit zoeken naar verklaringen neemt toe als we onzeker zijn of angstig.