kan een huisdier geesten zien?

1 van mijn poesen is ineens helemaal veranderd ze is angstig eet bijna niet ,soms lig ze lekker op bed en schrik ze op oren overeind grote ogen en kijk naar de trap soms begin ze ook te grommen .net of zij iets zit en hoort wat ik niet hoor

2.9K
Ritsuka
2 jaar geleden
Katten horen veel beter dan mensen, waarschijnlijk hoort ze iets als de verwarming die aanslaat of een muis in de spouwmuur.
Ritsuka
2 jaar geleden
Ga naar de dierenarts voor je kat, gedragsverandering kan duiden op pijn.
luna400
2 jaar geleden
ik ben met haar naar de dierenarts geweest en is onderzocht op bloed e.d maar geen diagnose
Poet
2 jaar geleden
Ik denk dat ze een hond of grote kater is tegengekomen en daarvan heel erg is geschrokken. Misschien zelfs een kat die even nieuwschierig bij je binnengeslopen was. En als ze iets hoort meteen zo gaat doen
luna400
2 jaar geleden
ze is een binnen poes
nounka
2 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Poet en de anderen die denken dat ze ergens van geschrokken is.
Het kan een enorme knal geweest zijn ( misschien zelfs als jij niet thuis was ) en tegelijkertijd ging er een een flits of zo... en nu bij elke keer dat de zon mss door het raam anders wat flikkert denkt ze dat die 'knal' ook nog komt. Zou ook kunnen dat ze van de trap viel per ongeluk doordat ze een schrok van iets dat bewoog voor het raam en nu denkt ze dat de trap gevaarlijk is.
Al geef ik anderen ook gelijk ( wat je ook al gedaan had ) om haar te laten onderzoeken voor zekerheid.
luna400
2 jaar geleden
het is jammer dat ik haar niet kan filmen om te laten zien wat ze doet en hoe ze doet .voor mij blijf het een groot vraag teken ??knallen ed ze is 7jaar ze heeft best al vuurwerk ,onweer ,van alles gehoord de reactie van haar nu is niet normaal voor haar als je ze zou kennen .ik krijg haar nu een beetje aan het eten als ik er bij blijf zitten .
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Probeer ook zo snel mogelijk weer als vanouds op het beestje te reageren. Wanneer je haar extra aandacht gaat geven bij dat gedrag dan ziet ze dat ook als bevestiging ("Zie je wel ! Mijn baasje is ook bang !) of als beloning ("Hey, met dit gedrag krijg ik extra aandacht !)
Als alles en iedereen normaal reageert, dan is ze het voorval hopelijk snel vergeten.
luna400
2 jaar geleden
ja daar heb je wel gelijk in denk ik ze word ook kieskeuriger met haar eten ,als ze niet eet krijg ze wat anders en dat is ook niet goed
Kristal
2 jaar geleden
Ha Luna, ik ben er zeker van dat een poes dingen kan zien en horen die wij niet kunnen zien en horen.
Persoonlijk heb ik af en toe gesprekken met mensen die overgegaan zijn dus dat we voortleven na dit aardse leven is voor mij geen vraag.
Ik kan mij voorstellen dat een poes mogelijk ook overledenen kan zien, maar of jouw poes dat op dat moment ziet, is niet te beantwoorden.
Maar wat ook nog een mogelijkheid is, is dat ze last heeft van tandvleesontsteking. Dan kunnen ze ook ineens hevige pijnscheuten hebben en grommen van pijn, hier denk ik aan omdat ze bijna niet eet. Dat had een kat van mij ook. Zij had zo'n pijn dat ze niet meer wilde eten. Heb je daar ook naar laten kijken bij de dierenarts?

Antwoorden (1)

Nee. Er is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat geesten bestaan. Iets wat niet bestaat, kan een huisdier ook niet zien.
.
Terechte kritiek: iets niet kunnen bewijzen, is geen absoluut bewijs dat geesten niet bestaan.

In 2014 ontdekten onderzoekers in Engeland dat katten uv-licht kunnen waarnemen. Katten zien ongeveer hetzelfde als een blacklight om lichaamsvloeistoffen mee te detecteren tijdens een forensisch onderzoek. Wanneer katten hun territorium markeren door te plassen, ruiken ze het, maar ze kunnen het waarschijnlijk ook zien.

Katten kunnen geluiden horen die geen enkele mens kan horen. Honden hebben een gehoorbereik tot 45 kHz, mensen kunnen tot 20 kHz gaan, maar katten kunnen tot wel 79 kHz gaan.
Deze geluiden zijn dus onhoorbaar voor mensen vanwege hun extreem hoge frequentie.

Theoretisch zou een kat dus een geest kunnen zien, maar het kan ook iets ‘echts’ zijn wat zij wel hoort en/of ziet en haar bang maakt.
Toegevoegd op 21 augustus 2021 09:06: bron, tekst
2 jaar geleden
Kees10
2 jaar geleden
De vraag was niet of geesten bestaan maar of dieren de aanwezigheid er van kunnen waarnemen
Er is ook zeker geen bewijs dat geesten niet bestaan
Zelf denk ik dat geesten wel bestaan en dat dieren dat soms ook voelen
LeonardN
2 jaar geleden
@SimonV
Het ontbreken van bewijs, is niet het bewijs van het ontbreken van iets. Vroeger was er iemand die een idee had over over het verspreiden van ziektes door miniscule levende deeltjes (bacteriën), dat was toen wetenschappelijk onbewezen, als iemand hem toen had gevraagd, "Worden huisdieren daar ook ziek van?" Klopte dit antwoord ook niet:
Nee. Er is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat bacteriën bestaan. Iets wat niet bestaat, daar kan een huisdier ook niet ziek van worden.
@Kees10
Bijzonder dat iemand anno 2021 nog steeds gelooft in zulke verzinsels, maar goed daar kan je verder ook niks aan doen, als je iets gelooft, dan geloof je het.
Ik zou zeggen informeer je beter over hoe mensen snel patronen in iets (denken te) herkennen. Hoe mensen snel een "menselijke" invloed van iets denken waar te nemen.
"Er is ook zeker geen bewijs dat geesten niet bestaan"
Klopt en zo is het net voor:
-kabouters
-het monster van Loch Ness
-tovenaars en heksen
-allerlei goden
nounka
2 jaar geleden
En dan te denken dat de man die zei dat er levende deeltjes waren waar je ziek van kon worden en waarom je je handen moest wassen voor te opereren ... uitgelachen en zelfs tijdelijk in een gesticht werd gezet.
Nu weten we beter. En LeonardN : wij vinden geen bewijs... maar dat wil dus niet zeggen dat het er niet is. Zelfs in deze tijd kan wetenschap niet alles. Tot enkele jaren geleden dachten we dat alle leven 'als wij' moest zijn. In tussentijd zijn er van die extremofielen gevonden, tot zover dat denken. Vroeg of laat gaan er nog nieuwe bewijzen komen voor dingen die we nu denken te ontkrachten. En...sommigen zeggen dat magie/het goddelijke/... datgene is dat de wetenschap niet zal kunnen verklaren.
Ik zeg dit niet om een gesprek over geloof en zo te beginnen. Gewoon even tussendoor.
LeonardN
2 jaar geleden
"En LeonardN : wij vinden geen bewijs... maar dat wil dus niet zeggen dat het er niet is." Heb je mijn reactie wel gelezen?1e zin Ja wij vinden geen bewijs voor geesten/kabouters omdat we ook niet naar bewijs hoeven gaan zoeken. Dat iemand het idee over het verspreiden van ziektes via levende wezentjes had, was een soort oplossing om tot een verklaring te komen voor wat we ondervinden. Zoiets is in het geheel niet nodig voor geesten of kabouters. Althans de verklaringen daarvoor zijn veel simpeler en hebben geen bovennatuurlijke nodig. Mensen geloven vaak enkel dat soort dingen omdat het hun aangepraat is door anderen, of niet uitgelegd dat het hun brein is die die verklaring voor alles wat ze 1-2-3 niet kunnen verklaren. Iemand die niet uitgelegd wordt hoe het werkt, maar de methode (socratische methode/straat epistemologie) toegereikt krijgt om aan dit soort ideeën te ontsnappen.
https://www.youtube.com/watch?v=CmFyiLICAa8 (er is ook een deel 1, die meer een opzet is)
LeonardN
2 jaar geleden
Ik zeg overigens niet dat het 100% zeker is dat er geen geesten bestaan, maar dat het heel raar is als je er in gelooft. Als je een beetje begrijpt hoe je hersenen werken snap je al snel dat je met zo'n geloof dus alles daarmee kan verklaren.