Waarom verliezen mensen hun idealen?

Waarom worden mijn vriendinnen zo materialistisch en zo ambitieus als de neten, carrieregericht? Ik voel mezelf steeds minder bij hen passen. Ze vergeten naar het groen van de bomen te kijken, de pasgeboren eentjes, de zonsondergang, gelukkig te zijn door kleine dingen. Ikzelf ben al blij met mijn fiets, mijn kleine huis, mijn huisdier, mijn geliefde, de natuur, een klein salaris. Zou ook nooit een 'carriere' (zoals men dat definieert) willen. Eerst waren zij ook allemaal zo. Ik zie het vaak, mensen die zich gaan settelen (wat ik ook doe), en dan tegelijkertijd hun idealen verliezen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Misschien ben ik wel gewoon ouderwets ofzo.

1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vraagt ontroerd mij, zo mooi! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen vraag, dit is ordinair vissen naar complimentjes en vragen om bevestiging. Tamelijk smakeloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, nou Marleen, zou het ook kunnen dat iemand dit zich werkelijk afvraagt, of er mee zit dat bestaande vriendschappen voor de vraagsteller minder interessant worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de vraag maar eens heel goed; en lees vooral ook de antwoorden die GEEN VAN ALLEN antwoord geven op de vraag, maar vragenstelster PRECIES vertellen wat ze wil horen.
De omschrijving staat trouwens bol van de insinuaties die helemaal niet voor haar voormalige vriendenkring hoeven te gelden. Er is een groot verschil tussen zuiver materieel carriere najagen of je zuurverdiende zekerheden (huisje, boompje beesje) bij elkaar willen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de vraag heel goed gelezen maar houd niet van (ver)oordelen. Laat ieder in z'n waarde.
Er staat trouwens niet; Voormalige vrienden! De vraagsteller heeft het m.i. over haar gevoel in huidige vrienschappen.
Snuffel
13 jaar geleden
Ik kan nu wel zeggen dat ik de vraag niet zo bedoeld heb, maar dat geloof je waarschijnlijk toch niet Marleen. Ik vraag me oprecht af, hoe het komt dat mensen zo veranderen en dat zie je overal, niet alleen in mijn vriendengroep. En dat vind ik best wel jammer. Ik zie ook mensen die zich wel settelen (huis, boom, beest), maar toch hun idealen behouden, maar dat zijn er toch wel wat minder. Misschien voel je je aangesproken door de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, integendeel ; wij zijn namelijk bewust en opzettelijk consuminderaars en eenverdieners, juist omdat we andere dingen dan carriere en bezit belangrijk vinden. Dus aangesproken voel ik me zeker niet. Je gaat er echter wel vanuit dat ze niet meer genieten van kleine dingen en materialistisch zijn, wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Er komen echter in de loop van je leven allerlei verplichten bij die helaas ook je aandacht eisen. En ja, soms wordt je ingehaald door de realiteit - maar dan gaat het vooral over politieke idealen. Zoals Churchill zei : 'Als een man 20 is en hij is geen socialist, dan heeft hij geen hart. Als een man 40 is en hij is nog steeds socialist, dan heeft hij geen verstand'. Van sommige idealen ontdek je na verloop van tijd de schaduwzijde, en is het tijd voor nieuwe dromen. Die hoeven niet altijd synchroon te lopen met mensen met wie je tot dan toe een gemeenschappelijke ontwikkeling hebt doorgemaakt.
Snuffel
13 jaar geleden
Ik ken deze vriendinnen redelijk goed en opeens gaan ze op de PVV stemmen ipv op GL enzo. Ik vind het ook zo jammer dat ze geen oog meer hebben voor de natuur bijvoorbeeld, alleen voor de kleur van de nieuwe lampekap (ik noem maar wat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste heeft natuurlijk inderdaad rechtstreeks met Churchill te maken, al vind ik de PVV dan wel een wat ...aparte keus. Voor je eigen portemonnee gaan stemmen op het moment dat daar eindelijk wat in zit, is vrij gebruikelijk.
Het tweede zie je inderdaad veel. Toch een stukje gebrek aan diepgang vrees ik, maar dat moet er dan toch ergens in de studententijd al een beetje in gezeten hebben ?? Over intelligentie durf ik niks te zeggen, want het zijn echt niet altijd de domste mensen die in die valkuil trappen om hoofd- en bijzaken niet meer goed te kunnen scheiden door 'tijdgebrek'.

Antwoorden (13)

Wat leeft, is veranderlijk. Oude idealen kunnen met de tijd vervangen worden door nieuwe. Dit is niets nieuws. Wat de mens op moment X belangrijk vindt, zal op moment Y slechts als bijzaak ervaren worden.

Misschien zien ze hun carrière wel als een manier om meer middelen te vergaren om hun idealen te kunnen bereiken. Misschien is hier wel heel bewust over nagedacht. Dat kunnen wij, zeker op basis van de zeer beperkte informatie die we hier aangereikt krijgen, niet bepalen. Waarschijnlijk levert het meer duidelijkheid op wanneer je de personen in kwestie vraagt wat hun motieven zijn.

Bovendien hoeft een carrière ook niet per sé in de weg te zitten van genieten van de kleine dingen in het leven. Mogelijk genieten ze juist extra van die zonsondergang, omdat het een passende afsluiting is van een dag gevuld met activiteiten die zij waarderen. Misschien proberen ze op dit moment een goede basis te leggen zodat ze op latere leeftijd zonder zorgen beter kunnen genieten van de jonge eendjes in het park. Ik weet het niet, maar dit zijn dingen die ik me zo kan bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als pubers weet je nog niet wat je wilt en hoe je dat wilt.
Meestal bepalen de populairste pubers de trend in de groep en de rest volgt ook, want anders horen ze er niet bij. Als volwassene krijg je ineens je eigen mening, je eigen ambities en inzichten in hoe jij je leven gestalte wilt geven. Jij voelt je nu toevallig gelukkig in hoe jij leeft. Je hebt het geluk dat je het zo kunt leven met een partner die waarschijnlijk net zo`n invulling van zijn leven wil.
Anderen hebben misschien door hun partner andere inzichten gekregen en zijn daardoor ambitieuzer geworden, of ze werken graag en voelen zich verveeld als ze even niets doen, of ze willen geen geldzorgen of willen hogerop komen, of vinden iets wat goedkoop is nu eenmaal niet mooi of willen graag pronken of.... Je weet het nooit waarom ze hun idealen van toen los hebben gelaten. er kunnen zoveel redenen voor zijn. De hoofdzaak ligt hierin dat ze volwassen zijn geworden en daarmee veranderd in een persoon die weet wat ze wil en dat is toch iets anders geworden dan de oude idealen die jij wel trouw gebleven bent.
13 jaar geleden
Wat jij opnoemt zijn toch ook mooie idealen: huisje, boompje beestje is niets mis mee.
Een carrière zie ik los van idealen die je hebt.
Je moet denk ik ook vrienden zoeken die meer op jouw lijn zitten. Je bent een beetje aan het los komen van de carrière tijgers. Laat ook aan deze tijgers merken hoe jij er over denkt. Ze zullen dit als je goede vrienden bent respecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Wat ik lastig vind, is dat ze zich soms helemaal niet bewust lijken van wat ze eigenlijk doen. Ik heb een vriendin die haar leven en baan en huishouden vijf jaar vooruit plant. Ze heeft zelfs een schoonmaakrooster van een jaar. Alles onder controle, maar niet zien dat er jonge eendjes zijn. Dat vind ik zo jammer, maar misschien kijk ik teveel vanuit mijn eigen perspectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begint idd te zien wat echt belangrijk voor jezelf is.
Zoals je die vriendin schetst lijkt ze een control freak. Ze weet waarschijnlijk niet beter, ze kopieert waarschijnlijk gedrag van ouders, wie zal het zeggen. Ieder heeft zijn lessen te leren en op een manier die bij hem/haar past. Als je jezelf erg strak vastlegt in planningen gaat dat ten koste van spontaniteit, die je helaas steeds minder bij mensen tegenkomt. Jij leeft m.i. meer omdat je de kleine dingen ziet die toch in wezen belangrijker zijn, dan het "najagen van de wind".
Een vraag die bij mij opkomt als ik je beschrijving lees :
Wáren het wel echt idealen van je vrienden, of was het 'er het beste van maken'' zolang het nog niet anders kon?

Blij zijn en je ervan bewust zijn wat er allemaal voor moois om je heen is, zonder er allerlei materialistische fratsen aan toe te willen voegen, gewoon simpel leven met de dingen die je ziet, waar je van houd, en die jouw leven blij en warm en kleurrijk maken, is (voor mij...) een wijze levenshouding.

Niets is zo tijdelijk als het 'nieuwste' of het 'beste'...het is morgen al weer voorbij en passé en achterhaald.

Maar 'keeping up with the Joneses' is een algemeen bekend fenomeen, vooral bij de jonge generatie : je telt niet mee, als je niet de nieuwste merkschoenen en het nieuwste mobieltje hebt...Vervangen wat nog goed is, alleen om je image op te poetsen, en mee te doen.

Als je een carrière-pad inslaat, krijg je onvermijdelijk te doen met je collega's, en dan kan dit fenomeen toeslaan.
Niet meedoen betekent : jezelf buiten de groep plaatsen, en dat vraagt moed. Soms móét je ook wel : als er in de avonduren gesocialiseerd wordt, kan je er bijna niet om heen, óók een keer de barbecue te organiseren, of een nieuw 'kleer' aan te schaffen omdat je bekende kloffie niet 'kan' in de sociale omgeving waar de ontmoetingen plaatsvinden. En, met toenemende financiële mogelijkheden, wordt het steeds makkelijker mee te doen, en toch ook, op een heel andere manier dan tevoren, een voldoening te halen uit het feit, dat je gunstig afsteekt bij de anderen.

Ouderwets vind ik jouw standpunt niet - eigenlijk integendeel.

Voor mij getuigt het van een diep-in weten, dat alles vergankelijk is, en dat het je niets positiefs oplevert om waarde te hechten aan 'dingen'. Maar dit is een keuze, die ieder mens zelf moet (en mag) maken.

Je komt mensen tegen op je pad-door-het-leven, die een tijdje met je mee op lopen. Soms zelfs een hele lange tijd.
En dan scheiden zich de paden....je komt vanzelf wel weer andere mensen tegen, waar je je verbonden mee voelt, en waar je mee op gaat lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak moeten mensen via een lange omweg van materialisme, ego, en veel lijden tot een ontdekking komen dat wat ze zoeken ligt onder hun neus, ze moeten alleen kijken omdat te zien. Andere mensen ontdekken dat nooit en leiden een onbewust leven - ze weten zelfs niet dat er is iets onder hun neus.
Sommige mensen (en dat is de antwoord op je vraag) hebben het, maar beseffen niet dat dat het is, dus gaan ze meer zoeken en het lijkt alsof ze hun idealen hebben verloren. Ze hebben hun idealen niet verloren want iedereen wil gelukkig zijn, ze moeten het gewoon via de lange omweg opnieuw vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vette plus Jacob!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je!
Doelen bereiken is leuk, maar het onderweg zijn in het leven is het meest waardevol. Ambitie biedt geen garantie voor geluk. Vaak juist niet. Infeite zijn we allemaal kurkjes die meegaan met de rivier van het leven. Er is iets veel mooiers dan alle ambities bij elkaar. Maar dat weet je natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze het voorbeeld van hun ouders achterna gaan.

Pas later gaan ze opnieuw bekijken of die weg wel de juiste is voor ze. Maar sommigen zitten gevangen en durven niet meer veranderen richting hun werkelijke pad. Dan lijden ze gezichtsverlies, of zitten gevangen in de verantwoordelijkheden die ze hebben (kind, huis, baan, relatie), of anders...

Men heeft de grootste idealen rond het einde van de puberteit. Maar dan begint ook het werkleven vaak. Dus worden ze gedwongen om dan al een keuze te maken die ze de komende jaren moeten handhaven in de maatschappij. Dat is de periode waarin men vaak vastgezet wordt. Vanwege de ambitie. Pas rond de 30-40 ga je eens terugkijken en kijken of je het nog steeds leuk vindt. Die idealen zijn dan vaak alweer vergeten of vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent een heel bewust levend mens, heel mooi en waardevol!

Niet iedereen kan dit, veel mensen streven eerst naar materie, status, en soms komen zij later pas tot het besef dat er iets is wat veel waardevoller is dan dit.
Juist dat, wat jij nu al ziet, waar jij van genieten kunt.

Je bent zéker niet ouderwets! Integendeel!
Je bent een mens die bewust leeft en de omgeving ziet!
Die de kleine mooie dingen in het leven waardeert!

Dat je het gevoel hebt dat jij niet meer bij hen past, is natuurlijk heel logisch, jij leeft op een ander niveau.
Zinvol en verrijkend om op zoek te gaan naar vrienden die ook de kleine dingen van het leven zo waarderen!

Je hebt alle reden om trots op jezelf te zijn, juist omdat jij tevreden bent met dát wat je hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Dank je wel. Word er verlegen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen, wees trots op jezelf!
Wij zijn van jongs af aan gevoed door de maatschappij om materialistisch te denken
Er is ons een illusie opgelegd dat je met succes je vrijheid kan kopen en dat we hierdoor gelukkiger gaan worden.
Er wordt ons de verkeerde idealen voorgeschoteld

Bijna alles draait om geld, daardoor hebben we egoïstische gedachtes gecreëerd, waardoor we
helaas afstandelijker en zakelijker met elkaar omgaan

Er is steeds minder ruimte voor het geven en nemen van liefde, meestal gebeurd dat met voorwaardes (ik doe iets voor jou en jij dan ook voor mij?).
Mensen die zich te snel gaan settelen zijn dan niet vaak bezig met hun eigen liefde en spelen het dan op safe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je bent zeker niet ouderwets, maar gezegend met een goed en juist gevoel.
Het is inderdaad zo zinloos om je te verliezen in het jagen naar geld en rijkdom.
Je kinderen zullen er later blij mee zijn, en bij jouw doodsbed de buit al gaan verdelen, zoals dat helaas zo vaak gebeurd.
Ik denk dat het geestelijke armoede is om je te storten in je werk en goed.
Door hard te werken zul je de pijn en het gemis niet voelen, en het geld zal je een tijdelijke bevrediging geven.
Wees blij dat jij anders bent, want het leven kan inderdaad zo mooi zijn.
Vorige week zat ik om kwart voor vier s"morgens buiten, net toen het licht begon te worden.
De dauw lag op de velden, en de vogels begonnen met hun gezang.
Wat je dan voelt, is met geen pen te beschrijven, de eenheid met alles wat leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Realiteit doet de idealen verliezen.

Als ze de kleine zaken van het leven niet kunnen zien, gaan ze voor ambitie, carrière en andere oppervlakkige zaken. En iedereen doet het, tot het genoeg is of totdat een arts zegt dat HUN leven eindig is, want dan pas geloven ze dat het waar is. En dan zijn alle idealen ineens weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het ouder worden veranderen ambities.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriendinnen zijn strevers geworden , een beetje de slaaf van zichzelf ! Laat ze maar als ze alleen dat nog zien. Maar wat heel belangrijk is , blijf zoals je nu bent ( alle respect ) Jij bent veel gelukkiger !!!