Joods is een religie. Ook in Israel zullen mensen ,,ontkerken'', niet meer geloven. Ben je dan geen Jood meer, maar alleen Isreelier?

En hoe zit dat met alle joden die over de hele wereld zwerven, kunnen zij ook ,,ontjoodsen''?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods.

A.d.h. van deze definitie heb ik het idee dat "joods" geen religie is. Als een Jood zich afkeert van zijn geloof, blijft hij Jood.

De Joden zijn een volk of etniciteit, ook bekend als Israëlieten, het Joodse volk of volk Israël.

Iedere Jood is dus een Israeliër, maar iedere Israelier geen Jood (b.v. als je geen Joodse moeder hebt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je bent Joods als je moeder Joods is. Ongeacht of je de religie praktiseert of niet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel volgens de regels van het Jodendom zelf.
Als je niet meer religieus Joods bent en er zijn al twee generaties Nederlandse vaders, en je heet inmiddels Jansen, dan zal je jezelf niet meer zo Joods vinden, en je omgeving in Nederland ook niet. En dat telt dan.
Nee, dan ben je nog steeds een Jood, maar geen jood.

Het bijzondere hier is dat het jodendom niet alleen een religie is, maar dat er ook een Joods volk is, waarbij er ook nog een heel grote overlap is. Je kunt het verschil aangeven met je hoofdlettergebruik: leden van een volk krijgen een hoofdletter (Joden), leden van een religieuze groep een kleine letter (joden).

Dus een jood in Israel of elders die zijn religie opgeeft, is geen jood meer. Maar als zijn moeder Joodse was, is die persoon nog steeds een Jood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al draag geen klompen meer, je bent en blijft een Nederlander!
Iedereen in Israel en ook de mensen zelf zal zichzelf zien als Jood, niet religieus. Als een niet-religieuze Jood in de staat Israel dus een Israelier.
Jood is een ook een aanduiding voor het semitische ras.
Dus dat blijft iemand wel.

Woont iemand bv in Nederland en is niet-religieus dan is hij Nederlander met Joodse wortels. Net zoals mensen uit Indonesie die hier wonen, Nederlanders zijn met Indische wortels.

Zo zit het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat niet zoiets als een semitisch ras. Wel zijn er semitische talen, waar niet alleen Hebreeuws onder valt, maar bijvoorbeeld ook Arabisch.
Naar mijn mening is dit echt idioot, als je moeder een crimineel is, dan ben je in mijn ogen ook niet meteen een dief oid! Dat hebben die joden zo verzonnen om op die manier meer volgelingen te krijgen en aangezien de vrouw vroeger ongeveer 10 kinderen kreeg was het wel een goed idee! De mens moet eigen keuzes kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een vraag als ik naar het buiteland gaat blijf ik toch ook nog nederlander pfff en dan de antwoorden

Toegevoegd na 1 minuut:
wij zijn edel germanen en dat blijf je tot dat je dood gaat net als het jood zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Edelgermanen'? Wat voor enge theorieën heb jij zitten lezen?