Welke roze edelsteen veranderd naar de kleur groen in het donker?

Ik heb een roze pendant ketting liggen, maar zodra ik een donker kamer binnen kom. Licht de pendant op naar een licht groene pendant. Ik weet niet hoe, maar het gebeurd. Ik weet niet wat voor soort pendant/ edelsteen het is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
1.7K

Antwoorden (1)

Dit zou een versie van een Andesine steen kunnen zijn. Dit is een ‘kleurwisselsteen’: een term die edelsteenkundigen gebruiken voor edelstenen die onder bepaalde omstandigheden tijdelijk van kleur veranderen.
Veel kleurwisselstenen veranderen overigens juist van groen naar rood in het donker.
Kleurveranderingen bij mineralen of edelstenen tussen daglicht en kunstlicht zijn al lang bekend. De eerste waargenomen kleurverandering wordt toegeschreven aan de vondst van een kleurwissel chrysoberyl in 1831 in het Oeralgebergte in Rusland. Het mineraal werd vernoemd naar Tsaar Alexander II. De kleuren waren lichtgroen in daglicht, maar paarsrood in kaarslicht.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik had verder nog op het internet gezocht, maar ik weet niet kan het ook een diaspore zijn?
SimonV
3 jaar geleden
Nee, ik denk van niet. Een diaspore verandert juist weer van groen naar roze...
Een diaspore vertoont een subtiele kleurverandering van een kiwi-achtig groen bij daglicht naar een champagnekleur bij gloeilamplicht, en een licht paars-roze onder licht met een lage intensiteit.
https://www.ajsgem.com/articles/color-change-diaspore-and-zultanite.html
Griffin
3 jaar geleden
Ik denk dat het Granaat is, Alexandriet doet precies het tegenovergestelde, die gaat dan van Roze naar Groen, en Granaat gaat van Groen naar Roze.
https://www.gea-geologie.nl/edelsteen-van-de-maand/edelsteen-van-de-maand-kleurwisselstenen