Is religie iets menselijks of komt het ook bij dieren voor?

Heel veel mensen bezoeken kerken, synagogen, tempels en moskeeën om het woord van God te horen. Ik geloof ook in Jezus en bezoek virtuele kerkdiensten. Weten jullie of dieren ook heilige huisjes hebben en daar diensten houden? Of komt dat alleen maar in Disneyfilms voor?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
3 jaar geleden
Daar is fantasie voor nodig.

Antwoorden (2)

Religie is puur menselijk. Disney-figuren zijn "vermenselijkt" en daardoor lijkt het alsof ze ook dergelijke gevoelens kunnen hebben.
3 jaar geleden
Dieren hebben hooguit rituelen - al kun je je afvragen of dat wel echt rituelen zijn, als ze zich niet bewust zijn van de zin erachter. Maar voor geloven / religie heb je bewustzijn nodig van iets wat boven jou uitgaat, wat groter is dan jijzelf - de gemeenschap, een "hogere macht", en / of de eindigheid van het leven. Daarom hebben dieren geen religie.