Mag ik Nike dragen als christen?

Ik draag altijd Nike schoenen, omdat ik Nike schoenen de mooiste schoenen vind. Onlangs vernam ik dat een paar christenen geen Nike willen dragen, omdat de naam 'Nike' komt van de Griekse godin van de overwinning genaamd 'Nike'. Deze naam is natuurlijk zeer toepasselijk voor een sportmerk. Diep vanbinnen besef ik dat dit onzin is, dat het helemaal niet uitmaakt, omdat ik de schoenen draag omdat ik ze mooi vind en niet om een god te aanbidden. Toch voel ik me nu niet goed meer als ik mijn schoenen draag, omdat de gedachte dat God me zou straffen voor het dragen van Nike in mijn achterhoofd blijft zitten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.5K
Amadea
4 jaar geleden
Het maakt nogal uit tot welke christelijke stroming jij behoort en of degenen die deze schoenen niet willen dragen tot dezelfde stroming behoren. De christelijk gereformeerden en de hersteld hervormden zouden er vermoedelijk een probleem mee kunnen hebben.
Pieterke
4 jaar geleden
Zelf ben in ik niet gelovig maar God - zo die bestaat - straft echt niet voor het dragen van Nikes. Bovendien is Jezus volgens de Bijbel al gestraft voor onze zondes in het verleden, heden en toekomst.
MarBet
4 jaar geleden
Je vraag is eigenlijk alleen door jouzelf te beantwoorden. Er zijn heel veel van dit soort overtuigingen over kleine dingen die voor de ene gelovige heel logisch klinken en voor de andere totale onzin zijn. Deze kleine dingen horen niet tot de kern van christelijk geloof, het deel dat door elke christen ongeveer hetzelfde wordt geloofd, maar tot de randjes waar veel verschillen zijn. Geloven is uiteindelijk persoonlijk. Wat zijn volgens jou de belangrijkste geloofswaarden en welke uitingen horen daar bij. Dus ja, je mag als christen best nikes dragen, het gaat erom of jijzelf vindt of dit binnen jouw waarden past.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De Apostel Paulus waarschuwt voor mensen die zwak in het geloof zijn.
Zij zullen vlug aanstoot nemen aan onzinnige dingen, zoals in jouw geval: het dragen van nike schoenen.....lees even het hele hoofdstuk romeinen 14.
Draag ze eventueel alleen niet als je naar de kerk gaat, probleem opgelost. Je zegt: " Toch voel ik me nu niet goed meer als ik mijn schoenen draag, omdat de gedachte dat God me zou straffen voor het dragen van Nike in mijn achterhoofd blijft zitten." Romeinen 14:22... Hebt u geloof? Heb dat bij uzelf voor God. Zalig die zichzelf niet oordeelt in wat hem goeddunkt. groet amadeus
dudemeister
4 jaar geleden
Als jij er achter staat dat een multimiljoenen bedrijf hun loopwerk laat maken door hun personeel uit te buiten en onder te betalen in Aziatische landen en de sporters die ze sponseren tonnen/miljoenen te betalen van jouw geld. Ja dan mag je dat
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Van je god mag je ook geen kleding van gemengde stoffen dragen (Deut.22)
Daar is ook niemand mee bezig, dus kleding is in deze tijd fair game denk ik

Antwoorden (1)

Natuurlijk mag je dat. Het is maar een naam. Het zou wat anders zijn wanneer Nike onchristelijke waarden gaat promoten. Als er dan genoeg mensen zijn die de producten niet meer kopen, komt de fabriek vanzelf tot inkeer. Al is het dan om commerciële redenen.

Je mag ook mag gaan sporten bij een club die Wodan heet. Ook al is dat een germaanse god.