Wat gebeurt er in het Boeddhisme als de mensen begraven zijn?

Hoe sluiten de mensen het af en vinden er nog bepaalde rituelen plaats, is er ook nog een rouwperiode ofzo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
6.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent ieder geval het beste geloof aan het ontdekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is jouw mening Focheltje!
Ik ben het NIET met je eens.

Het beste antwoord

De boeddhistische uitvaartrituelen verschillen vaak naar cultuur en regio. Boeddhisten kiezen vaak voor crematie, in navolging van de verbranding van het lichaam van Boeddha. Maar een begrafenis is niet verboden en is in sommige culturen zelfs gebruikelijker geweest.
Als iemand op sterven ligt komen de nabestaanden en vrienden samen bij het sterfbed. Volgens de traditie proberen zij zijn of haar wedergeboorte op weg naar verlichting te stimuleren. Bijvoorbeeld door de geest van de stervende te richten op de boeddhistische geschriften.
Na het overlijden wordt het lichaam een aantal uur niet aangeraakt, zodat het bewustzijn het lichaam verlaat.
De eerste zeven dagen na een sterfgeval zijn heel belangrijk. De nabestaanden voeren de laatste gebeden uit, die de geest van de overledene helpen om zich te ontdoen van de dood, in zijn weg naar een volgend stadium van leven.
Een rouwperiode van 49 dagen geldt, waarin iedere week gebeden worden opgezegd. Boeddhisten geloven dat na deze periode de hergeboorte voltooid is. Herdenkingsdiensten zijn vaak thuis of in een tempel, na één week, na zeven weken, en na honderd dagen.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die rouwperiode van 49 dagen geldt voorzover ik weet alleen in het Tibetaanse boeddhisme.
SimonV
9 jaar geleden
Zoals gezegd, de uitvaartrituelen verschillen vaak naar cultuur en regio....
SimonV
9 jaar geleden
Die rouwperiode van 49 dagen geldt overigens ook bij bijvoorbeeld het Chinese en Japanse boeddhisme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant om te lezen hoe boeddhisten er mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie!