Ja zeker. Dat zou bij elke sport kunnen.

Bij meditatie gaat het er om dat jij je gedachten reduceert tot 1 of geen gedachte, je komt dan in een bepaald gevoel en mentale staat.
Bij sport kan dit dus ook. Hardlopen hoef je bijvoorbeeld niet meer te denken aan je techniek (als je gevorderd bent). Dus die gedachte kan je loslaten.

Heb je wel eens gehoord van lopen in een tadans (ik weet niet hoe je het schrijft), of 'in the flow'. Daarin gaat alles vanzelf, je hoeft niet meer te denken en je doet het perfect. Je bent je dit ook bewust, en je krijgt een kleine glimlach op je gezicht.
Je voelt je licht, ook in je hoofd. Je hebt (bij hardlopen) het gevoel alsof je geduwd wordt. Je zou bij wijze van spreken de marathon kunnen lopen (alsof je nooit moe zou kunnen worden). Alle pijntjes zijn verdwenen en je voelt je op je top van je gezondheid.

In deze staat van je sport beoefenen zit je in de flow en dat is een vorm van meditatie. Je hebt geen blokkerende gedachten meer en het gebeurt gewoon.

Sporters noemen dit ook wel een topdag hebben, topvorm, pieken (hoewel dit ook door de wil kan zijn). Je kan niet verliezen, je hebt ook het geluk mee, alles zit mee en gaat perfect.

Maar pas op: als je merkt dat je in de flow zit, dan wil je dit vaak ook volhouden. Dan gaat je 'wil' in de weg zetten en zul je merken dat de flow stopt en je weer terugkeert in je omgeving.
Dus zoek het niet op, laat het gebeuren en geniet zolang het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Intuïtief dansen, rondjes draaien (zoals de Dervisjen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer jij je op één ding richt, heel bewust, dan is dat een vorm van meditatie! Maakt niet uit wat het is als het maar bewust en gericht is op één ding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb pas een dansavond meegemaakt (zat) de muziek was knetterhard, de bas dreunde door mijn lijf, het was 35 graden binnen, overal alleen maar vrolijke, blije mensen die zich helemaal lieten gaan op het rhytme van de muziek, was regelmatig even helemaal weg, even in hogere sferen, net als bij een goede meditatie, bijna beter zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kundalinidansen.. meditatie en dansen tegelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de actieve meditaties van Osho bijvoorbeeld. Die zijn heel actief en vragen een flinke inspanning. Heel kort gezegd is het een soort van flink druk dansen, waarbij je vol moet houden en door moet blijven dansen, hoe moe je ook wordt, en ook als je geen zin meer hebt. En het idee is dan dat als je eigenlijk niet meer wil, je in een soort weerstand terechtkomt, en dat als je die weerstand kan loslaten en door kan gaan, er iets op gang komt in je energie, je een kracht ontdekt die je ook in andere dingen in je leven kan gebruiken. De bedoeling is om als je geen zin meer hebt of moe bent, niet de hele tijd te denken 'nog 4 minuten... aargh zijn we nou bijna klaar ... nog 3 en een halve minuut ...zijn we nou bijna klaar? oh stom gedoe, wanneer zijn we nou klaar.... nog 3 minuten en 10 seconden', wat je automatisch vaak wel doet, maar om dan die weerstand los te laten en juist heel erg in het moment aanwezig te blijven, mee te gaan in de flow. Een soort oefening in het loslaten van weerstand eigenlijk.
Er zijn begeleidende cd's die je kan gebruiken ervoor.
Bij mijn bron kan je ook video's ervan zien, en horen wat zo'n begeleidende cd nou eigenlijk inhoudt.

Maar in principe kan je zelf van elke activiteit een actieve meditatie maken, door met je aandacht puur te zijn bij wat je op dat moment doet en niet bij andere dingen. Je kan beginnen met met je aandacht naar je voeten gaan, bij lopen of hardlopen, en gewoon de hele tijd te gaan voelen hoe die beweging in je voeten eigenlijk voelt. Niet gaan nadenken, maar alleen je focussen op die beweging. Je kan daarna ook experimenteren met je aandacht verleggen naar een ander deel van je lichaam, bijvoorbeeld voelen hoe je bovenbenen bewegen, of hoe je armen bewegen.

Overigens is hardlopen denk ik een van de handelingen waarbij je het snelst al automatisch in een flow terecht komt en niet meer nadenkt, alleen nog maar rent.