Waarom wordt de datum van Pasen berekend aan de hand van de stand van de maan?

4.1K
Amadea
5 jaar geleden
Daar is het antwoordveld te klein voor. Zie de hele uitleg op https://www.beleven.org/feesten/kalenders/kerkelijke_kalender.php
Antoni
5 jaar geleden
Iedere lange tekst is samen te vatten, @Amadea!
Amadea
5 jaar geleden
Deze is toch echt onmogelijk in te korten zonder het onbegrijpelijk te maken.
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea Het antwoord is juist vrij eenvoudig. Hoef je heel weinig woorden aan vuil te maken: "Omdat dat ooit zo is afgesproken." De vraag is niet hoe het berekend wordt, maar waarom. Omdat een paus dat ooit heeft verordend.... daarom.
Men had net zo goed een datum kunnen prikken. Of kunnen zeggen dat het eens in de 7 jaren gevierd hoort te worden, behalve als het dan een schrikkeljaar is.
Als iedereen (zeg alle christenen) dat accepteren dan heb je een reden. Een uitleg waarom het dan aan de maanstand is en niet een vaste datum zal je kunnen uitleggen aan de hand van deze zin: "Geschiedenis van de berekening van de Paasdatum
Het Paasfeest is van Joodse oorsprong. Dit feest werd gevierd op dag van de volle maan van de voorjaarsmaand Nisan.
De eerste tijd behield het christelijk Pasen het verband met het Joodse Pasen, maar later veranderde dat."
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN, ''Dit feest werd gevierd op dag van de volle maan van de voorjaarsmaand Nisan.''.
De vervolgvraag is dan natuurlijk waarom Joden dat dan deden. (Het Droste effect, dus).
LeonardN
5 jaar geleden
Precies, en dat heb ik dan ook beantwoordt of gepoogd te beantwoorden in mijn antwoord. Maar dat maakt niet uit. "Het is nu eenmaal de afspraak" is een voldoende antwoord voor al dit soort vragen (hoewel wat flauw op zich). Het ging me erom duidelijk te maken dat de link die Amadea geeft voor het grootste deel helemaal geen antwoord daarop geeft, en dat je dus een vrij simpel antwoord kan geven, ondanks dat beweert wordt dat dat moeilijk zou zijn. Als je de vraag stelt HOE wordt en werd de datum precies berekend, dan heb je inderdaad niet genoeg aan 2500 tekens, maar dat is de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het Katholieke pasen heeft geen enkele link met Pesach.
Joden vieren geen Pasen.
Het zijn totaal twee verschillende vieringen.
LeonardN
4 jaar geleden
https://visie.eo.nl/2006/04/van-pesach-naar-pasen/
"
De discussies tussen bisschoppen uit beide kampen werden steeds feller. Uiteindelijk bepaalde het concilie van Nicea (325 na Christus) dat overal op dezelfde datum Pasen moest worden gevierd, en wel op de eerste zondag na de 14e van de eerste Joodse vastenmand Nisan. Dit is de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. Daarmee was het paaspleit beslecht. De kerken in het Oosten werden in het ongelijk gesteld. Hiermee was de band tussen Pesach en Pasen officieel doorgesneden. "
Er is dus zeker een link, het zijn inderdaad twee verschillende dingen, met andere gebruiken. Toch kan je ze historisch gezien niet los van elkaar zien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pasen (in het Engels Easter = Ishtar) heeft helemaal NIETS te maken met de opstandingsdag van
onze Jezus – niet volgens de kalender, niet volgens het Joodse Pascha/Pesach1
-feest en het werd NIET ingesteld in het Nieuwe Testament voor de christelijke Kerk.
Aan de christelijke Kerk is geen enkel feest of viering
voorgeschreven dan één: de Avondmaalviering.
Zie http://www.verhoevenmarc.be/PDF/feestdagen.pdf.
De tijd, de gebruiken, en de tradities van ons “Pasen” (eieren, paashaas, enz.) komen allemaal uit oude heidense, antigoddelijke, religieuze vieringen.
Pasen, Easter, of Ostern is van oorsprong een
heidens festival ter ere van de lentegodin (Eostre/Eastre/Easter van de Saksen; Ostara/Ostern bij de Germanen; Ishtar/Astarte in Mesopotamië).
Het Bijbels-Joodse Pascha (Aramees) of Pesach (Hebreeuws) en ons Pasen/Easter kunnen op onze kalender soms samenvallen maar dikwijls staan ze op grote afstand van elkaar.
Het zijn RKK heidense feesten.
LeonardN
4 jaar geleden
@amadeus Op welke datum vierde de katholieke kerk voor 325(AD) het feest wat zij noemen het paasfeest?
Viel dat toentertijd samen met data voor Pesach die de joden aanhielden/nog steeds aanhouden. Kan je ook los van je persoonlijke geloof, objectief naar de zaak kijken?
Ik spreek alleen over historische gegevens en objectieve feiten, niet over of dat terecht aangenomen wordt in de ogen van alle/bepaalde gelovigen.
Of Pasen een feest is wat "echte" christenen "mogen" vieren volgens jou en jouw geloofsgenoten is niet relevant voor deze specifieke vraag lijkt me.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een feest dat geen bijbelse wortels heeft kan onmogelijk aan een bijbels feest gekoppeld worden,
Hoe je het ook draait of keert. Pasen is van oorsprong een heidens lente- en vruchtbaarheidsfeest (vandaar de eieren, paashaas, e.d.), dat de katholieke kerk “gekerstend” heeft.
Rome heeft dan de benaming van een in wezen Joods feest (Pascha, Pesach) geplakt op dat in wezen heidense lentefeest dat aan de vruchtbaarheidsgodin Isjtar was gewijd, en zo kregen wij dan ons Nederlandse “Pasen” – “Easter” (= Isjtar) genoemd. Geef mij 1 bijbeltekst waarin gerechtvaardigd word om een bijbels feest gemengd met heidense rituelen te vieren.
Dit is mijn uitgangspunt.
De RKK beweerd christelijk te zijn, moeten zij zich houden aan bijbelse fundamenten?
Kun je daar op antwoorden ?
Is dit objectief van mij? Of niet ?
LeonardN
4 jaar geleden
"Een feest dat geen bijbelse wortels heeft kan onmogelijk aan een bijbels feest gekoppeld worden," "Rome heeft dan de benaming van een in wezen Joods feest (Pascha, Pesach) geplakt" DUS zijn ze gelinked aan elkaar. Niet alleen qua naam ook qua datum. Dat dat volgens jouw visie niet zou mogen staat daar los van. "De RKK beweerd christelijk te zijn, moeten zij zich houden aan bijbelse fundamenten?"
Dat is nu precies weer zo'n vraag die niets met deze vraag te maken heeft.
Je kijkt niet objectief naar de zaak, maar enkel via jouw geloofsbril.
Volgens mij houd de RKK zich niet aan bijbelse fundamenten, maar dat maakt niet uit voor de vraag.
Of de link die gewoonweg bestaat tussen pasen en pesach.
Ik zeg niet dat dat een bijbelse link is.
Er is een link gelegd dat leg je nu zelf ook uit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
" DUS zijn ze gelinked aan elkaar. Niet alleen qua naam ook qua datum." Pasen is niet het Joodse Pesach en de datum komt geenszins overeen.
Het is een leugen, men kan dingen aan elkaar linken maar hebben geen enkele overeenkomst. Dus dit klopt niet, daarom is het eigenlijk geen link.
Het katholiek Pasen heeft eerder een link met het het Germaanse lentefeest.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zeg nergens dat ze een en hetzelfde feest zijn. Ik weet dat Pasen iets anders is dan Pesach.
Toch hebben de twee een link, dat is geen leugen dat is een feit. Beantwoord enkel deze vraag (tweede keer dat ik hem stel) Op welke data werden Pasen en Pesach gevierd voor 325 (AD)
(Als je antwoord is "Dat waren toen dezelfde data" is dat geen bewijs dat ze in religieus opzicht ook maar iets met elkaar te maken hebben.
Maar dan noemen we dat een link. De data kwamen ooit overeen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus, als ik een willekeurig thema neem uit het NT en daar een feest omheen brei dat honderden jaren later nog gevierd wordt.
Ik noem dit feest PASHA en vier het op dezelfde dag als het joodse PESACH.
Mijn feest heeft verder geen enkele overeenkomst met dit joodse feest ( ook niet met het katholieke pasen).
Dan heeft mijn feest toch een link met het joodse PESACH ?
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is een wat overtrokken voorbeeld, maar ja dat is dan een link die je niet kan ontkennen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Dat is een wat overtrokken voorbeeld"
Maar de RKK heeft precies hetzelfde gedaan. "maar ja dat is dan een link die je niet kan ontkennen."
Ik blijf dit vreemd vinden Toch bedankt voor je tijd en moeite.
Ik laat het hierbij
groet amadeus

Antwoorden (2)

De berekening van Pasen was in de eerste eeuwen van het Christendom niet eenduidig. Pas in de achtste eeuw kwamen er algemene regels, gebaseerd op hetgeen in het jaar 325 op het Concilie van Nicea was voorgesteld. Een eenvoudige formulering voor de paasregel is de volgende: Pasen valt op de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. Een volle maan op de eerste dag van de lente telt ook, maar indien de eerste volle maan van de lente op een zondag valt, wordt Pasen de volgende zondag gevierd.
5 jaar geleden
Voornamelijk omdat de Katholieke kerk dat ooit zo heeft vastgesteld en dat is waarschijnlijk weer omdat Pasen gebaseerd is op het Joodse feest Pesach welke ook op de stand van de maand berekend werd/wordt.

Pesach:

Pesach duurt zeven of acht dagen en begint op de avond van de 15e dag van de maand nisan. Nisan is de eerste maand van het joodse jaar.[1] Elk jaar begint nisan met nieuwe maan. Pesach begint 14 dagen later, dus ongeveer op de dag dat het volle maan is. Deze dag kan in maart of april vallen. De joodse kalender is een maankalender, die schrikkelmaanden kent om te zorgen dat de kalender in de pas blijft lopen met de zonnekalender.

Link Pasen/Pesach

Het Laatste Avondmaal van Jezus en zijn volgelingen, de discipelen, was volgens de Evangeliën een Pesachviering.
====

Het is uiteindelijk vrij arbitrair het ook anders kunnen zijn, zie:
--Daarnaast was er nog een stroming (de montanisten genoemd) die vond dat het christelijke paasfeest gevierd moest worden op de eerste zondag na 5 april, en een stroming die meende dat het christelijke Pasen moest vallen op de eerste zondag na het joodse paasfeest.--

Als de montanisten de overhand hadden gekregen hadden we wellicht nu dus een veel nauwere range van paasdata gehad.
===

En als je je afvraagt waarom de Joden met een maankalender werken, dan kan je daar hier weer wat over lezen:

http://www.kerkenisrael.nl/vrede-over-israel/voi38-4a.php

--
Ook in Israël beschikte men vroeger over berekeningen voor de feestdagen. Toch gebruikte men die aanvankelijk niet. De kalender werd bepaald door het waarnemen van de maan. We willen daar iets van vertellen aan de hand van Ps. 81:4 'Blaast de bazuin op de nieuwe maan, op volle maan voor onze feestdag.'
--

Tegenwoordig berekenen we bijna alles aan de hand van de zon en de omwenteling van de aarde, vroeger gebruikten sommigen de maan om bepaalde dingen te bereken/vieren. Pasen (en de daarop gebaseerde data) kan je als een overblijfsel daarvan zien.