Omdat er (sorry van mijn eventueel volgende vooroordelen) binnen het calvinisme men soberheid tot een groot goed achtte. Dus geen vreemde uitspattingen qua emoties, feesten, sexuele handelingen, geen dingen kopen die je niet nodig hebt, soberheid alom. Wij staan bekend als een land dat graag de hand op de knip houdt en het gezegde als je gewoon doet doe je al gek genoeg. Daardoor komen wij op buitenlanders erg behoudend en zuinig over. Denk niet dat alles zozeer uit het calvinisme voortkomt dan wel uit de armoe binnen grote gezinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het spraakgebruik wordt met calvinisme een verzameling eigenschappen bedoeld die typisch Nederlands zouden zijn:

- ingetogen gedrag
- ingetogen in het uiten van emoties
- niet te koop lopen met je successen, kapitaal of bezittingen
- starheid in principes
- soberheid, zuinigheid, lijdzaamheid en arbeidsethos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat calvijn 1 van de grote kerkhervormers was ongeveer samen met maarten luther en zwingli, die het christendom in europa verkondigden en soberheid preekten, er waren toen veel meer arme mensen dan nu ,
ze preekten soberheid en doe maar gewoon dan doe je gek genoeg, en veel bidden tot de HEERE GOD om bekering dat wil zeggen of je in de hemel mag komen als je sterft, dus netjes en vroom leven veel uit de bijbel lezen en naar de kerk gaan, dat was vroeger zo, en zo werd er ook veel geleefd, de mensen waren toen veel afhankelijker van elkaar men deed ook veel meer voor elkaar, maar in deze individuele wereld waar iedereen voor zichzelf is en normen en waarden vervagen kun je niet meer spreken van een calvinistisch land al wordt het nog wel gedaan , vandaar!!!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger in de geschiedenisboekjes misschien, maar tegenwoordig is het eerder het omgekeerde, als je goed om je heen kijkt, zowel de maatschappij als mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de hervorming in de kerk, had je bijna alleen nog maar het rooms-katholieke geloof in Nederland.
en zeker toen de Spaanse koning nog de macht over de republiek der verenigde Nederlanden had,
maar toen Nederland een eigen staat werd met 7 gewesten kregen mensen ook geloofsvrijheid.
het calvinisme had daarvoor al een enorme aanhang en toen je zelf kiezen wat je geloofden werd die aanhang alleen maar groter.
die calvinistische kerken (somber, zonder versieringen) zie je vandaag ook nog terug.
samen met nog veel andere calvinistische kenmerken.