Ik vroeg me af, hoelang duurt het eigenlijk om de Bijbel te vertalen?

Er is natuurlijk genoeg Bijbel vertaling, en er zijn ontzettend veel talen. Hoelang duurt zo'n vertaling?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
SimonV
6 jaar geleden
Hangt natuurlijk van de taal af, de Nieuwe Bijbelvertalingen duurden zeven tot tien jaar.
Andere vertalingen hebben decennia of eeuwen geduurd.
Zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_year_of_first_Bible_translation#Spanish
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien leuk ter aanvulling op de reactie van SimonV: ik kwam laatst ergens een artikel tegen over vertaalkwesties met betrekking tot de Bijbel. Het ging daarbij om slechts 1 zin, maar het artikel hierover besloeg 20 pagina's. Zie verder ook navolgende link met enkele vertaalverschillen (even naar beneden scrollen): https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelvertaling. Hieruit kun je waarschijnlijk wel afleiden waarom een bijbelvertaling vaak tientallen jaren duurt.

Antwoorden (1)

Hoe snel je kunt vertalen hangt bv af van het aantal vertalers, van de moeilijkheidsgraad van de tekst, en van de vraag hoeveel tijd je wil besteden aan nadenken en discussies over lastig te vertalen begrippen (juist daar gaat bij dit soort teksten verrassend veel tijd in zitten). Maar om een idee te geven: een gemiddelde vertaler vertaalt zo'n 2000 woorden geschreven tekst per dag, en het aantal woorden in de Bijbel is blijkbaar ongeveer driekwart miljoen (een klein miljoen als je de zgn apocriefe boeken meerekent). Eén vertaler die stug kan doorwerken heeft dus pakweg een jaar nodig.
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Na dat ene jaar heeft die enige vertaler een burn-out...
Uiteindelijk kom je uit op twee min of meer normale werkjaren, rekening houdend met moeilijk te vertalen passages.
kierkegaard47
6 jaar geleden
De Wycliffe site zegt dat het tot 30 jaar kan duren (hele bijbel), en alleen het nieuwe testament 5-20 jaar. (https://www.wycliffe.org.uk/about/faq/ ) .( Er staat overigens niet dat het _altijd_ zo lang duurt.). Er worden ook redenen gegeven waarom het zo lang duurt.