Kunstmatige intelligentie evolueert met de dag, is het denkbaar dat het een ziel zou hebben of krijgen?

Onderzoekers van een Americanse universiteit (Rice) hebben een nieuwe ontdeking gedan die zal leiden naar het produceren van quantum dots voor het produceren van onderandere ongekend krachtig computers.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er zijn geen redenen bekend waarom een stuk kunstmatige intelligentie *geen* ziel ('ziel' in de betekenis van persoonlijkheid, met zelfbewustzijn, karakter, intenties, levensbeschouwing en doelen) zou kunnen hebben.

Aan de andere kant is ook niet bekend wat ervoor nodig is om *wel* een ziel te hebben.

Er zijn (ontwikkelingspsychologische) aanwijzingen dat de aanwezigheid van een intelligentie niet voldoende is om een ziel te produceren. Volgens deze aanwijzingen zou de intelligentie minimaal een fikse portie interactie met de omgeving nodig hebben. Alleen op die manier zouden ervaringen mogelijk worden.

Volgens de sterkere interpretatie van dergelijke aanwijzingen, is niet alleen een interactie nodig (dus sensoren en actuatoren (machinetaal), cq zintuigen en spieren (biologische taal)), maar ook een lichaam.

Zolang hier nog zoveel onduidelijkheid over bestaat als op dit moment, kunnen we slechts gokken.

De huidige wetenschappelijke ideeën neigen ernaar dat een kunstmatig iets wel degelijk een ziel (bewustzijn) kan ontwikkelen - desnoods wanneer we het een lichaam geven met sensoren en actuatoren.

De beste manier om te ontdekken of dit daadwerkelijk zo is, is gewoon proberen: steeds intelligentere creaties maken, ze voor de zekerheid voorzien van een lichaam met sensoren en actuatoren, en dan kijken wat er gebeurt.

Mocht het lukken, dan worden daarmee natuurlijk een heleboel ethische vragen gecreëerd:
--  Mogen we zo'n apparaat uitzetten, of is dat moord?
--  Welke rechten heeft zo'n apparaat, vergeleken met de rechten van een mens?
--  Hoe bepalen we of zo'n apparaat gelukkig is?
--  Kúnnen we eigenlijk wel van "gelukkig" spreken bij een apparaat?
--  Enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nooit. Een ziel wordt ingeboren in levende wezens. Alleen levende wezens kunnen be-zield worden. Dus het zal nooit zo zijn als artificiële robots een ziel kunnen krijgen of hebben. Hoe krachtig een computer, ze zullen nooit humeur krijgen, zelfmoordneigingen, of iets dergelijks. Daar hebben we mensen voor nodig, voor zulke zaken, dat is be-zieling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er van af. We weten niet wat de ziel, of een ziel, is. Dus kunnen we ook niet voorspellen, als dat al kan, of k.i. ooit een ziel zal hebben.

Zoals we ook niet met zekerheid kunnen vaststellen dat k.i. machines nooit een bewustzijn zullen ontwikkelen. Want daar voor moet je exact weten wat bewustzijn, bewust zijn, is.
13 jaar geleden
Nee, een apparaat krijgt nooit een ziel.
Voor de religieuzen niet omdat dat tegen hun geloof in gaat, voor de ongelovigen niet omdat die niet in een ziel geloven.
Als je bedoelt of een apparaat ooit een eigen karakter kan gaan ontwikkelen en kan reflecteren op zijn eigen daden: ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is jouw definitie van ziel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen definitie van ziel, ik ben atheïst.
Zou zeggen waarom niet, leven is leven of het nu op koolstof op silicium is gebaseerd maakt niet dan ook niets uit. Dus wellicht ver in de toekomst zou het mogelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het kan, want de robots zijn iets dat de werkelijkheid nabootsen. Dus niet wat de werkelijkheid echt is.
Bovendien zal een computer met A.I altijd kiezen voor de beste oplossing, uiting enz van een probleem omdat hij simpelweg geen reden ziet waarom hij iets anders zou kiezen.. Hij neemt altijd het beste, volgens hem berekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ziel bestaat niet.
Bij mensen niet, maar de Soul of a Machine, was weliswaar een bekend boek, maar wel voortkomend uit amerikaans bijgeloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kunstmatige intelligentie is gebaseerd op techniek, deze techniek zal in de nabije toekeomst heel erg ver gaan, we kunnen nu al niet meer op tegen de computer, maar tegelijk zijn wij de computer de baas, niet in het snelle berekenen, maar in zelfstandig denken zonder opdracht.
Kunstmatige intelligentie zal altijd een dood zielloos ding/ systeem blijven, gelukkig maar, anders was het snel met ons gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunstmatige intelligentie zal er zijn om de mens te helpen, en te ondersteunen.
Maar het zal nooit de plaats van de mens in kunnen nemen.
Wij hebben een hart en een ziel, en zullen uniek blijven, daar zal geen robot tegenop kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zielen zoeken steeds een nieuw lichaam om het leven op aarde in te ervaren. Als er ooit robots gemaakt worden die qua mogelijkheden niet onderdoen voor het menselijk lichaam, misschien dat zielen die dan zullen bezielen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ondenkbaar.
Wij mensen zijn niet in staat om iets levends te creeren zonder een ander levend iets als hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
NOG heb je gelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen God kan leven geven.
Ik weet niet of je me gelooft, maar alles heeft al een ziel.

Je auto bijvoorbeeld ook. Je kan horen en 'aanvoelen' wanneer hij het naar zijn zin heeft of niet.

Bovendien komt de ziel telkens terug in het leven om te leren. Als een ziel wil weten hoe het is om als mens te zijn (met een specifieke menselijke eigenschap), dan wil de ziel ook wel eens een dier zijn. Of een plant/boom.
Als je dit gelooft, kan je ook gaan geloven dat een ziel wil weten hoe het is om een voorwerp te zijn, zoals een steen bijvoorbeeld.

Alles op aarde draagt bij, bij wat de ziel zou willen leren.

Toegevoegd na 3 minuten:
----

Kunstmatige intelligentie komt voort uit ons idee dat voorwerpen geen ziel hebben. EN dat een ziel eruit zou moeten zien als die van een mens. Dus met menselijke eigenschappen.
Dus proberen we die 'na te maken'.

Maar de ziel is dat helemaal niet. Niets van dit allemaal. Menselijke emoties horen helemaal niet bij de ziel. Maar bij de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, alles heeft een ziel. In de kabbalistische gedachte een ziel is multidimensioneel en heeft meer delen (5 delen) van de drie delen die op onze wereld manifesteren is een een goddelijk vonk een andere is menselijk en heeft te maken met inteligentie en de laatste is de energie die alles bij elkaar houdt en maakt het mogelijk om op onze wereld te handelen. Deze laatste deel zit in alles dus is de "soul of the machine" maar het blift een ziel deel zonder inteligentie en gevoel.
Dat is natuurlijk puur kabbalistische gedachte er zij vast nog meer theorien en ideen er over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wist ik weer niet. En kan ik me ook best in vinden.