India: de koe, de slang, de olifant, de tijger en de aap.
Thailand: apen, olifanten (al worden ze soms misbruikt)
Japan: herten
Nepal: honden
Ghana: krokodillen

Toegevoegd na 1 week:
Bij de Karni Mata-tempel in India worden ratten vereerd omdat ze heilig zijn en geluk brengen.

Toegevoegd na 1 week:
India staat bekend als het land van de heilige dieren. De betekenis hiervan is niet hetzelfde bij elk dier. Overal in India liggen de koeien midden op de weg. Rustig herkauwend, terwijl steeds meer verkeer langs raast, met steeds hogere snelheden. Iedereen weet dat koeien tot de heiligste dieren van India behoren. Toch heeft de koe geen eigen tempels. Ze wordt op straat vereerd vanwege zichzelf. In het zuiden van India doet ze dienst als waarzegster – bekleed met fraaie kleden en haar horens beschilderd en versierd met koperen dopjes. Het aantal keren en de manier waarop ze haar kop schudt, onthullen de toekomst.

Hoewel niet zo algemeen verbreid als de heiligheid van de koe, doen talloze mythen en verhalen de ronde waarin dieren een rol spelen die hen een vorm van heiligheid verleent. Een groot aantal dieren is heilig vanwege de functie die ze vervullen als vehikel voor een god. Elke hindoegod wordt geassocieerd met een dier dat zijn rijtuig is. Ganesha berijdt zijn rat, Saraswati wordt geassocieerd met de zwaan, Shiva met een tijger. Durga rijdt op een leeuw of op een tijger. De vuur-god Agni op een ram en Vayu beweegt zich voort per antilope en Shiva per stier.
Toch betekent dit niet dat al deze dieren in de dagelijkse praktijk vereerd worden. Velen lijken een semi-heilig bestaan te leiden, waarin van verering nauwelijks sprake is. De ram noch de antilope staan bekend als erg heilig.