Ieder gelovig mens bid wel eens, Maar waavoor bidden ze nou eigenlijk?Wat is de nut van bidden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.6K

Het beste antwoord

Mensen die bidden hebben vaak het gevoel dat er ondanks alles op dat moment een luisterend oor is aan wie ze hun verhaal kwijt kunnen. Iemand die hun verhaal aan hoort en niet oordeeld.

Meeste gelovige mensen bidden ook voor het eten, dankbaar zijn dat er weer genoeg voedsel voor het gezin op tafel staat en daar god voor bedanken.

het prive moment met God hebben waarin je je gevoel kwijt kan. Dank voor eten, je zorgen, je vragen, je wensen.... je kan het allemaal kwijt bij degene in wie zij geloven dat over hun waakt. Het geeft ze meestal een veilig gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Ze hopen dan dat iets of iemand hun genadig zal zijn.
Een wanhoopsdaad dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, minnetje van mij omdat je zegt dat het een wanhoopsdaad is. Vind ik erg cru en ook totaal niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf niet gelovig maar een wanhoopsdaad is het niet, vind dit weinig respectvol -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanhoopsdaad? Je kunt je mening ook op een aardige, respectvolle manier duidelijk maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt de wanhoopsdaad niet?
Doen ze het voor de lol dan?
Je wilt er toch iets mee bereiken dat boven je macht ligt?
Ik wil niemand beledigen.
Maar ik zeg geen sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij beledig je niet ben atheIst, maar het is geen wanhoopsdaad, bidden is praten met(een) god
als je hieronder leest zal je merken dat dit voor veel mensen belangrijk is. Het contact met hun god, hem vragen om steun of bedanken voor alles wat je hebt, dat is geen wanhoopsdaad en zeker niet iets wat je tegen je zin doet, juist niet dat contact is heel belangrijk.
Bidden is niet altijd iets willen bereiken
Niet alles hoeft nut te hebben.
Als we nog alleen maar nuttige dingen zouden mogen doen, zou het leven niet meer te verteren zijn.
14 jaar geleden
het nut van bidden zit 'em in vooral in bepaalde zaken letterlijk 'van je af'praten. dit geeft soms opluchting. ook het gevoel iets te willen delen kan aan bidden ten grondslag liggen. als ik bid doe ik dat ook omdat ik zo ontzettend graag 'verlost' wil worden van iets dat me hindert, soms ook van pure blijdschap. het nut van bidden heeft dus een prima functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het directe doel van bidden is een persoonlijk contact met de god eenheid. Hetzij voor vergiffenis vragen van dingen die ze liever niet hadden gedaan, danwel om te bedanken voor het ontvangen van bepaalde zaken.

Vanuit een non-religieus oogpunt help het een mens om zijn geestelijke kant op orde te krijgen en houden: Tijdens het bidden ben je enkele minuten alleen maar bezig met je eigen welzijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, om te beginnen begin ik een gebed altijd eerst met danken voor de positieve dingen die dag. Vervolgens ga ik pas over tot bidden, meestal bid ik dan voor gezondheid voor de mensen om me heen en wanneer er iets spannends te gebeuren staat, bv een sollicitatiegesprek ofzo, dan bid ik om hulp en kracht daarbij.
Wat het nut is... dat is een moeilijke vraag, eigenlijk vraag je dan wat het nut van het geloof is. Heb ik eerlijk gezegd geen antwoord op. Voor mij persoonlijk geeft het me een fijn gevoel dat er iemand is aan wie ik kan vragen op mensen te passen als ik niet bij hen kan zijn en die ook meer kan doen dan ik. Verder geeft het me het gevoel dat ik niet alles alleen hoef te doen en dat is heel wat waard!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ helemaal mijn idee.
Als ik bid dan probeer ik voor iedereen te bidden die het slechter heeft dan mij.
Of het nut heeft en of ik er wat mee bereik,weet ik niet maar ik vindt dat ik dat af en toe gewoon moet doen.
Zo kregen we van de week een telefoontje van een oud collega,die vertelde jongens ik ga dood.
hij is altijd tot zijn 70 ste vitaal en gezond geweest en sinds een half jaar heeft de kanker toegeslagen.
hij heeft inderdaad nog maar een paar weken te leven.
toen heb ik ook gebeden voor hem,en vraag me niet waarom ,maar ik voel dat ik zoiets moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bid omdat ik hoop dat engelen of gidsen mijn gebed horen en mij ( of anderen voor wie ik bid) beschermen of helpen bij bepaalde vragen.
En heel vaak heb ik het gevoel dat mijn gebed wordt verhoord.
(Voor mij is het heel belangrijk om niet alleen te bidden , maar ook te bedanken!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Met bidden kan je even tot jezelf komen. Je krijgt helder weer waar je aan wilt werken of wie je wilt bedanken. Het zet even de puntjes waarmee je bezig bent weer aan het licht. Dit is denk ik uit een psychologische benadering , maar voor gelovige ligt dit denk ik toch anders.

Ieder gelovig mens zal bidden zodat wie dan ook daar boven, mag die er weze, hen hoort. Er wordt gehoord wat ze bezig houdt en zo krijgen ze het idee dat er wat aan wordt gedaan of aan zal worden gedaan.
Het geeft je als het ware hoop. Ik geloof dat het wel daadwerkelijk helpt, mits je er toe kan zetten dat je het nut er van inziet en daadwerkelijk geloofd dat het helpt.

In mijn geval zal het helaas niet werken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt voor alles bidden. Vaak bidden mensen om datgene waar ze in geloven (in mijn geval God) te bedanken. Denk aan gebedjes voor het eten. Ikzelf bedank ook altijd voor het feit dat ik überhaupt leef en zo'n fantastisch leven mag leiden, ondanks eventuele minpuntjes.
Daarnaast probeer ik te bidden voor mensen die het slechter hebben dan ik, of het momenteel moeilijk hebben. Dan hoop ik dat God ze wil bijstaan. Door te bidden heb je het idee dat je iets extra's doet. Of ik vraag God om hulp voor iets anders.
Bidden kan voor veel dingen nut hebben - en als het nou niet daadwerkelijk helpt, heb je toch het idee dat je iets hebt gedaan. Daarnaast is zo'n hogere macht als God een luisterend oor waar je alles aan kunt vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Bidden kun je onder andere omdat het je een fijn gevoel geeft. Omdat je wanhopig bent, omdat je antwoorden wilt. omdat je dankbaar bent, omdat het gewoonte is of omdat je Gods zegen vraagt. Bidden kun je altijd en overal doen. Ook zonder dat een ander het in de gaten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Bidden is gewoon fijn. Zeker als je bepaalde problemen hebt kun je het van je af praten, en wordt het ook vaak verhoord.
Je voelt je dan ook gedragen.
Soms als je heel oprecht aan het bidden bent voel je dat je gebed wordt afgenomen.
De ruimte waarin je zit wordt dan gewoon een stuk lichter.
Ook voel je een explosie van liefde in je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waarom en het nut hangt nogal af van welk geloof iemand heeft. Daarom is er eigenlijk geen algemeen antwoord te geven omdat dat sterk kan verschillen per mens en per godsdienst.

Het handigst is dan om maar voor mezelf te spreken, want voor een ander kan ik niet antwoorden.
Vroeger, ik bedoel: voor mij als kind, was bidden een wensenlijstje, en leek bidden vooral op zoiets als een verlanglijstje voor Sinterklaas. Alle denkbare grote en kleine dingen waren daar op te zetten.
("ik wil graag dit en dat, en dat, en dat, en dat, en dat, en dat, en dat, en dat, en dat. En o ja, bedankt voor dat."

Maar toen ik me meer in religies ging verdiepen en weer uitkwam bij het geloof van m'n christelijke opvoeding, toen werd bidden vooral een moment of momentje vrij maken om met God te praten. Soms ook helemaal niks te zeggen, maar wel bij Hem stil te staan. Net zoals met iedereen met wie je contact onderhoudt. In het christelijke geloof is God als Vader een bekend beeld. Bidden houdt dan praten met God in.
Het nut komt dan neer op: de relatie/het contact onderhouden en God bij je leven betrekken. En dan merk je wel dat hoe verder je God op een afstand houdt, hoe kleiner Hij lijkt. En hoe dichter je bij God leeft, hoe groter Hij is.
Voor mij is dat het nut van mijn bidden, dichter bij God denken te zijn dan als ik niet bid. En van tijd tot tijd stil van verwondering zijn, want of ik nou bid of niet, God is er tóch wel. Maar Hij wil graag dat het contact ook van mijn kant komt, vandaar.

geen bron, maar wel heldere linkjes:
http://www.ontmoeting.be/bibliotheek/HoeBidden.html
en een aardig boek is:
http://www.gideonboeken.nl/boeken/titel/te-druk-om-niet-te-bidden/terug/53/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bidden heeft denk ik zeker een placebo-effect. En placebo's kunnen prima werk doen . Het geloof in de zaak versterkt de werking. De grootste en kleinste zaken worden verwezenlijkt doordat iemand begint met zich te focussen op iets. Er over dromen, of bidden... Een voorstelling maken van wat het moet zijn.

En al die dingen zijn zeer verhelderend. Op die manier dragen ze allemaal bij aan de verwezenlijking. Ik ben dan wel atheïstisch maar mediteer wel, en ik vind dat vergelijkbaar.
En dromen doe ik ook ! Maar spreek me niet van "spreken met god" want t idee alleen al dat je dat kunt lijkt me pure hoogmoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is bidden mijn goede en slechte gedachten, daden, problemen en gevoelens neerleggen bij "Hem". Ook kan ik "Hem"bedanken voor zijn hulp
Hij hoort mij maar veroordeelt niet. Hij laat mij uitpraten.
Hij begrijpt mij.
Uiteindelijk zal ik door bidden een sturing krijgen om de oplossing te vinden.
Dus bidden is praten met....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Je bidt om te praten met en tegen God. Net zoals je thuis tegen je partner of iemand anders dingen kunt vertellen kun je dit ook tegen God doen.
En je kunt antwoord krijgen ook. Niet letterlijk natuurlijk, maar je voelt het van binnen, er is een bepaalde communicatie.
Bidden is niet het neerleggen van een verlanglijstje. Maar net zoals je tegen je partner/vriend enz. zou kunnen zeggen: "Ik zou toch zo graag willen dat ......... (vul zelf maar in)", kun je dit ook tegen God doen.
Bovendien is bidden ook in het reine komen met bepaalde zaken die bij jou van binnen leven. Door deze uit te spreken (hardop, of zachtjes in je hoofd) ga je deze dingen wat meer op een rijtje krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Er zijn ook niet 'gelovigen' die 'bidden'. Voor beiden is de intentie en de uitwerking gelijk.

Met bidden wordt contact gemaakt met onszelf en iets wat gevoelsmatig buiten ons ligt maar in werkelijkheid met ons verbonden is.

Met bidden (enigszins vergelijkbaar met mediteren) voelt of kijkt men wat er zich van binnen afspeelt, wat pijn doet, waar een vraagteken ligt, waar kracht ontbreekt en nodig is voor een moeilijke periode of situatie, enz.

Door op je gedachten en gevoelens gefocust te zijn krijgt het onderliggende aandacht en kan helderheid en inzicht verschaffen.
Daarbij kan datgene waar wij ons verbonden mee weten, voelen als extra steun en energie gevend. Ook al is dit niet altijd voelbaar. Men weet zich gesteund.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Voor mij is bidden kracht putten uit de bron van het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt bidden om om hulp te vragen bij problemen of situaties waar je jezelf niet sterk genoeg voor acht. Je kunt bidden om het contact met God te ervaren. Je kunt bidden om God te bedanken voor alle fijne dingen in je leven. Je kunt bidden omdat je wensen hebt en hoopt dat God je ermee zal helpen. Samen bidden heeft ook een functie: gemeenschappelijk je geloof beleven.