Jin Yang principe: Kan iemand mij in heldere bewoordingen het Jin Yang principe uitleggen?

Je mag lekker uitgebreid zijn!
Overigens: a.j.b. geen 'wikipedia antwoord', graag jouw eigen interpretatie, jouw eigen woorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

yin en yang zijn elkaars tegenpolen.

yin en yang zijn in alles aanwezig.
Samen vormen zijn het geheel.

De interactie tussen die twee geeft leven aan alles.
Daarom vormen zij samen de cirkel die universele levenskracht symboliseert.

Er is geen yin zonder yang en geen yang zonder yin.
Niets is volledig yin of yang.
Er is altijd yin in yang en yang in yin.

Toegevoegd na 3 minuten:
YIN YANG

vrouwelijk mannelijk
aarde hemel
schaduw / water vuur
stilte / rust beweging / actie
koud warm
maan zon
zwaar licht
dood leven
binnen buiten
inademen uitademen
sluiten openen
- +
zwart wit
gebroken lijn doorlopende lijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, helder uitgelegd.
amc
13 jaar geleden
Goed uitgelegd wat Yin en Yang is maar wat doe je ermee? Wat is het principe wat betekent het in het leven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verklaard waarom er armoede is in de wereld. Waarom er zieken zijn. Waarom er moordenaars zijn.
Het is allemaal nodig om de balans te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doen we er mee?
yin en yang zijn de uitgangsprincipes in de oosterse filsofie, astrologie, aziatische zelfverdedigingsporten ( zelf in balans blijven en je tegenstander in onbalans brengen) en de geneeskunst.( energiestroom tussen yin en yang noemen zijn chi. Bij een teveel aan yang of Yin ontstaan verstoringen of zelfs blokkades die ziekte of ongemak veroorzaken) Yin en yang vormen ook de basis voor ,en de contrasten in, de 4 jaargetijden. De westerse mens gebruikt het yin/yang principe onbewuster. In relaties bijvoorbeeld of in de psychologie. rustig blijven als de ander schreeuwt. Ontspannen als je een stressvolle baan hebt.
Lijnen als je te zwaar bent. Het principe is: dat er een universeel evenwicht bestaat tussen tegenovergestelden. Maar ook begrijpen dat de tegenstellingen elkaar nodig hebben. Dat het ene uiterste niet beter/ slechter is dan het andere uiterste.
zonder zon geen schaduw.. zonder koude geen warmte.
sterker nog... in het bovenstaande Yin en Yang rijtje vindt je niet.. goed en slecht.
In de yin en yang gedachte is geen ruimte voor goed en slecht. Daarom gdano's reactie over ziekte, armoe en moordenaars. Wat betekent het in het leven?
Dat mensen /dieren/ dingen zich het lekkerst( evenwichtigs) voelen als ze in balans zijn. Dat we bewust of onbewust altijd op zoek zijn naar die balans. En dat hoe bewuster we ons van de onbalans zijn en de reden waarom... hoe groter de kans dat we weer in balans komen.

Andere antwoorden (4)

Het Yin en Yang-teken komt oorspronkelijk uit China. De oorsprong van dit symbool komt van TAO, wat weg betekent, maar ook het 'al' of de 'oerwet'. Het zijn twee tegenpolen die je in alles terugvindt. Yin is o.a. het vrouwelijke deel, het koude en het donkere; Yang is het mannelijke, het warme, het lichte deel. Er is geen Yin zonder een beetje Yang en omgekeerd, vandaar de stip van de tegenovergestelde kleur in beide komma's. De leer van Yin en Yang vormt de basis van acupunctuur en macrobiotiek.

http://www.heinpragt.com/symbols/symb5.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks is zwart / wit, in alles zijn nuances. In elke tegenstelling is ergens wel een overeenkomst te vinden en tegenstellingen kunnen niet bestaan zonder overeenkomsten.

En een tikje chaos natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yin en Yang zijn kosmische energieën die de verschillende aspecten van de werkelijkheid vertegenwoordigen. Ze worden beschouwd als twee tegengestelde elementen in het universum.Dit moet niet gezien worden als echte of negatieve tegenstelling. Het zijn geen absolute tegenpolen, ze bestaan alleen ten opzichte van elkaar, ze worden altijd in combinatie gebruikt, komen ook altijd samen voor. Deze elementen dienen in evenwicht te komen en vullen elkaar aan.
Yin yang is een chinese filosofie die al sinds de tijd voor Christus aangehangen werd. Ze stonden voor bijv. geografisch locaties; Yin stond voor de koude noordzijde v.d. heuvel, Yang voor het warme zuiden. Yin werd gaandeweg met de schaduw gelieerd terwijl Yang met de zon werd verbonden. De Yin Yang filosofie is een zoeken naar evenwicht, het principe vertegenwoordigt de voortdurende beweging en verandering van de kosmos. Om gezond en evenwichtig te zijn, moeten beide energieën in lichaam en geest geïntegreerd worden.

De mens bestaat uit de vrouwelijke polariteit ( Yin) en de mannelijke (Yang). Hoewel Yin staat voor vrouwelijkheid en Yang voor mannelijkheid, komen in beide lichamen gewoon beide elementen voor. De man moet zijn Yin of vrouwelijke pool in zichzelf toelaten en de vrouw moet haar Yang of mannelijke pool toelaten. Volgens de chinese filosofie veroorzaakt een disbalans in het lichaam allerlei ziektes. De balans zou iedereen in zichzelf moeten vinden
en hangt af van meerdere factoren; lichamelijke constitutie, relaties, werk bezigheden, gezondheid, emotionele beleving en omgeving, het klimaat, seizoen etc. Er kan in principe in iemand disbalans ontstaan, omdat men steeds blootgesteld wordt aan onvermijdelijke verandering. Om gezond te blijven moeten Yin en Yang dus in evenwicht gebracht worden. Het Yin type moet oppassen voor een gebrek aan Yang en vice versa. Het volgende kan gebeuren als het evenwicht er niet is;
Tekort aan Yin; mager en afwezig, zenuwachtig,
Tekort aan Yang; Oververmoeidheid, consentratieproblemen
Teveel aan Yin; Waterophoping in het lichaam, cellulitutis,verstopte bronchiën,
Teveel aan Yang; verhit lichaam en geest, driftig worden, hyperactief, rood aanlopen.

Het Yin type is; bedachtzaam, introvert, intuïtief, maar ook
veranderlijk, wispelturig en humeurig.
Het Yang type is; extravert, joviaal en spontaan, maar ook opvliegend en hyperactief.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +
Yin en Yang zijn tegenpolen, uitersten. Iets wat niet Yin is, is derhalve Yang.
Yang is samengetrokken, Yin uitdijend, Yang is hard en Yin is zacht enz enz.

Is iets 50% Yang dan is het ook 50% Yin. Het is een manier van leven, een manier van kijken in Yin en Yang. En al kijkend zie je steeds meer aspecten van deze dualiteit.

Het leert je veel van de natuur als je in Yin en Yang kunt zien/denken.

Laat zien wie je bent, dan zal ik zeggen of het Yin of Yang is. Satsang is Yin. Zwijgen is Yang.