Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar in de bijbel staat iets over etiquette?

Ik ben op zoek naar een passage in de bijbel waarin wordt geschreven dat het beter is om eerst zelf thuis iets te eten voordat je bij iemand op bezoek gaat.
Volgens de bijbel voorkomt dit dat je je misschien te buiten gaat (schransen) als je bij de gastheer/vrouw uitgenodigd bent voor een maaltijd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Paulus spreekt erover in relatie tot het vieren van het avondmaal, waar het niet om het eten zelf gaat, maar om de gemeenschap en het vieren van het nieuwe verbond.

1 Korintiërs 11:33-34 Daarom, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, wacht op elkander. (34) Heeft iemand honger, laat hij thuis eten, opdat gij niet tot uw oordeel bijeenkomt. Het overige zal ik regelen, wanneer ik kom.

Toegevoegd na 1 dag:
Kwam deze ook nog tegen:

Spreuken 23:1-3 (NBV)
1. Als je bij een machtig man aan tafel zit, vergeet dan niet wie je voor je hebt. 2. Bedwing je gulzigheid, ook al houd je van een goede maaltijd. 3. Laat je niet verleiden door zijn lekkernijen, want je wordt erdoor misleid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het goede antwoord. Ik heb het net nagelezen.
Is het dus alleen met het avondmaal gebruikelijk of ook bij een normale bijeenkomst?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zie toevoeging voor een tweede tekst die wat meer over maaltijden in algemeen gaat. heeft echter weer niet specifiek dat je van te voren iets moet eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt nogmaals.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding