waarom dragen christelijke vrouwen hoeden en moslima's hoofddoeken?

in 1 Korintiërs 11-16 word hoofdbedekking voor vrouwen besproken (christendom) en in Soerat an-Noer: 31 en Soerat al-Ahzaab: 59 word ook hoofdbedekking voor vrouwen besproken (islam). hoe komt het dan dat veel Christelijke vrouwen dan hoeden dragen (ik weet dat er ook christelijke vrouwen met hoofddoeken zijn) en moslima's over het algemeen hoofddoeken dragen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Als je kijkt naar de kleding van nonnen dan dragen ze ook een soort hoofddoek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/312993/dragen-vrouwen-meisjes-strenge-kerken
De antwoorden zijn van vijf jaar geleden, niet alles geldt nu nog. Gewoontes veranderen, bij behoudende gemeenschappen iets langzamer, zoals ook in afgelegen dorpen de tijd soms stil lijkt te staan.
In gemeentes waar de dames nog ingetogen hoeden dragen, worden deze alleen tijdens de kerkgang gedragen.
De hoofdbedekking van kloosterzusters heeft de betekenis van een sluier.
https://www.trouw.nl/home/de-sluier-een-oude-katholieke-traditie~a74b9f58/

Antwoorden (1)

De hoeden zijn waarschijnlijk gekomen na de klederdracht met kappen en hoofddoeken waren ook wel gebruikelijk. Maar de hele dag dragen was weer niet verplicht. Hoeden worden meer als modeartikel gezien. Let maar op Prinsjesdag. Daar zie je soms de meest excentrieke hoeden.

Bedekkende kleding was dus vroeger onder christenen ook gebruikelijk en er is veel voor te zeggen. Op Bijbelse grondslag moet je je ook bedekt kleden eigenlijk, net als in de Islam, waar de Koran het voorschrijft. Er bestaan ook video's op You Tube die vanuit hun visie daarop tekst en uitleg geven.

Op You Tube-videofilmpjes is te zien dat ook christenen en zelfs Joden, ook jongeren weer hoofddoeken of gesluierd gaan lopen. Men neemt de Bijbelse richtlijn weer meer in acht, omdat die eigenlijk vergeten is en als niet meer relevant wordt gezien onder christenen. Verder vinden ze het een heerlijke dracht.

Er is veel voor te zeggen en ik draag het zelf ook graag. En dat er een religieus motief aan kan zitten is dus niet verwonderlijk. De kunst is om het niet aan anderen op te dringen, als vrouwen het echt niet willen. Het moet wel een vrije keus blijven.

De hoofddoek domweg afwijzen omdat de hoofddoek een Islamitisch gebruik zou zijn, vind ik zelf niet zo respectvol moslima's die het wel uit vrije wil zijn gaan dragen.

Het is de eerste keer vandaag dat ik antwoord geef. De vraag hoop ik goed te hebben kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ op Prinsjesdag kleden de dames zich niet allemaal zoals het 'hoort'. Zeker niet een paar jaar geleden. Bij zitten en luisteren, zoals bij Prinsjesdag, huwelijk of begrafenis, getuigt het niet van innerlijke beschaving als men iets op het hoofd zet waardoor de mensen achter je alleen tegen een buitenmodel deksel aankijken.