Kan de kwestie soennisme -sjiisme een update krijgen naar de huidige geschilpunten om het conflict saoedie arabie- iran te verduidelijken ?

De eerder hier beschreven historische oorzaak geeft mij geen inzicht in het actuele schisma.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Misschien bedoel je dit:
De islam bestaat uit meerdere stromingen, waarvan het soennisme en shi’isme de twee grootste zijn. Deze tweedeling is in essentie niet religieus van aard, daar de kern van beide tradities bestaat uit de zogenaamde vijf pilaren van de islam. De belangrijkste pilaar zijnde de ‘shahadah’: ,,Er is geen God dan God en Mohammed is zijn boodschapper.” De tweedeling is pas ontstaan na de dood van Mohammed als gevolg van onenigheid binnen de volgelingen over wie zijn politieke opvolger (Khalifah) moest worden. De groep (shi’at Ali) die partij koos voor zijn neef (en schoonzoon) Ali trok aan het kortste eind. Deze groep ontwikkelde zich later in de voormalige Perzische gebieden tot het shi’isme, waarbij er enkele typische Perzische elementen aan hun tradities toegevoegd werden. De rivaliserende islamitische rijken die daarna zijn ontstaan, kenden nauwelijks sektarisch geweld langs deze twee lijnen.
Het is pas na 1979 dat er een tweestrijd is ontstaan tussen de Arabische Golfstaten met hun opkomende olie-economieën enerzijds (sterk gesteund door de VS) en de net gevormde (oud-Perzische) islamitische republiek Iran. Iran had zich net bevrijd van de vreselijke tirannie van de door de VS gesteunde absolute heerser Shah Reza Pahlevi.
Het huidige conflict tussen Iran en Saoedi-Arabië is dus een conflict dat niet essentieel langs religieuze lijnen verloopt, maar eerder een conflict om olie en geopolitieke macht. Achter de schermen bemoeien zich de oude koudeoorlogrivalen de VS en Rusland als vanouds mee met nog eens een regionaal conflict. Het feit dat twee van de grootste islamitische landen - beide met een duidelijk soennitische meerderheid -, Indonesië en Pakistan, geen partij hebben gekozen voor Saoedi-Arabië in dit Arabisch-Perzisch conflict, bevestigt dit.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Simon dank voor je zorgvuldige antwoord. Ik was vooral op zoek naar het 2e gedeelte ervan; vanaf 1979. Het eerste deel over de historische splitsing* las ik al in antwoorden hier van enkele jaren geleden; daarom vroeg ik om een update. Dit* zegt me niet zoveel als verklaring voor de toenemende vijandschap. Ik had al zo n vermoeden over economische en machtsblok-invloeden; je hebt het heel inzichtelijk voor me gemaakt, dank je wel. Wat ik niet snap is waarom onze media het toch doorgaans afschilderen als diepe religieuze kloof. Groet
SimonV
6 jaar geleden
Misschien niet goed genoeg geïnformeerd?
Saudi-Arabië is soennitisch en Iran is de sjiitische aartsvijand ervan. De spanningen tussen deze twee landen nemen met de dag toe. Iran heeft de afgelopen jaren steeds meer invloed weten te veroveren in het Midden-Oosten en dat kan Saudi-Arabië niet hebben. Daar zijn ze bang hun machtige positie te verliezen.
Het soennisme is de grootste en meest invloedrijke stroming in de islam, maar door de invloed van Iran is de minderheidsstroming die het sjiisme is toch sterker geworden. En nu het einde van IS in Syrië nabij is vrezen zowel Saudi-Arabië als Israël dat Iran zijn positie in Syrië verder zal kunnen verstevigen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Amadea ook aan jouw reactie heb ik nieuw inzicht te danken. Ik begreep niet goed waarom Trump opeens zo dikke vrienden met de Saoudies werd en die wapendeal laatst. Ook het door VS verketteren van Iran niet. Voor zover ik het begrepen heb, is de export van het moderne extreem islamisme vooral aan Saoudie Arabie te danken. Groet