Wat is het verschil tussen een demoon en de duivel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.6K
Erna55
6 jaar geleden
Christelijke mensen noemen een kwade geest de duivel.
Niet- christelijke mensen spreken vaker over demonen.

Antwoorden (1)

Er is in wezen geen verschil. Soms wordt gezegd dat demonen de knechten van de duivel zijn.

Een demon (van het Griekse δαίμων (daimoon), 'godheid') wordt in het christendom gewoonlijk opgevat als een 'gevallen engel', 'duivel', of 'boze of onreine geest'. De studie van demonen heet demonologie.
Oorspronkelijk was daimon een neutraal Grieks woord voor een meestal goedaardige entiteit, een geestelijk wezen tussen de mensen en de goden in. Met de opkomst van het monotheïsme kreeg de term echter een uitgesproken negatieve lading, en werd synoniem met een (lagere) duivel.