Hoe staan moslims tegenover het huwelijk?

Hoe staan moslims eigenlijk tegenover het huwelijk? Mogen ze vooraf verkering hebben? Is het huwelijk erg belangrijk? Worden ze uitgehuwelijkt?

Toegevoegd na 35 minuten:
En hoe staan Joden tegenover het huwelijk?

Alvast bedankt voor de hulp. :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens hier : http://geentaboes.marokko.nl/index.php?nav=qa&cid=12&qid=15

Antwoorden (1)

Bij moslims geldt dat ze geen buitenechtelijk relatie mogen hebben, dus buiten het huwelijk. Voor joden geldt hetzelfde (gezien ze beide deze 'regels' hebben geërfd van Abraham, waar ze beide in geloven). Wat wel in de islamitische cultuur 'anders' is, is dat een stel wel mag 'verloven' en daarna pas het huwelijk aangaan/consumeren. Wel moet het huwelijk dus eerst wettelijk voltrokken worden (zonder toeters en bellen), dat noemen ze dan een 'verloving' in de islamitische cultuur, om praktische zaken daarna makkelijker samen te kunnen regelen (zoals trouwfeest voorbereiden). Wat ook in de islamitische cultuur 'anders' is, is dat een moslimstel meer 'rechten' tegenover elkaar hebben heeft wanneer ze serieus met elkaar verder willen gaan, een voorbeeld: zo is het in een 'normale' situatie niet toegestaan voor de man dat hij de haren ziet van een vrouw, maar als ze serieuze trouwplannen hebben, dan mag dat wel (onder een paar andere voorwaarden). Dit is allemaal zo geregeld om de vrouw te beschermen (tegen gebroken hartje). Oh ja, uithuwelijken bestaat niet eens in de islaam, is verboden, wel kennen we binnen het Arabische cultuur 'gearrangeerd' huwelijk, d.w.z. dat de ouders van een man of vrouw een voorkeur uitspreekt omtrent de toekomstige huwelijkspartner van hun zoon/dochter. En afhankelijk hoeveel waarde de zoon/dochter hecht aan deze uitspraak, voelt hij/zij zich wel/niet gedwongen om te trouwen met een specifiek persoon. We kunnen op zijn minst stellen dat er sociale/ouderlijk druk plaatsvindt (om überhaupt te trouwen). Maar uiteindelijk heeft de zoon/dochter het laatste woord hierover.