Waarom zijn Griekse, Romeinse en Noorse goden 'verdwenen'?

Geloofden/vereerden de Grieken, Romeinen, Noren etc. op eenzelfde manier in hun goden als de christenen hun God vereren, of waren die goden alleen mythologische figuren? Bij mijn weten zijn er geen mensen meer die in die goden geloven, is dat wel ooit zo geweest?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
Erna55
6 jaar geleden
@aimeeTJE : dus de oude goden zijn verdwenen omdat Jehova de enige echte god is....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op het mega eiland IJsland Is de oude Noorse godsdienst of daar een afgeleide van nog steeds een erkende godsdienst. Er was laatst nog in het nieuws dat er geen bebouwing mocht plaats vinden op een oude ( heilige ) plaats . De Romeinen hadden tot het christendom eigenlijk geen een godsdienst maar een diversiteit aan goden . Vandaar hun tempel ter ere aan alle goden het Parthenon . Maar wat antwoord al aan geeft men was geneigd de goden van de nieuwe heersers aan te nemen .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het Pantheon. Dat is de juiste naam
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Omdat ze geen functie meer vervulden.
Hetzelfde vindt nu plaats met de bijbelse god.

Het beste antwoord

De meeste goden waren van verschijnselen die niet verklaard konden worden, denk aan bliksem, vruchtbaarheid, de zee.

Langzaam ontdekten wetenschappers steeds meer en werden verdwenen veel goden.

Ik geloof dat christenen, joden en moslims nu een god hebben om het leven na de dood en het onstaan van leven te kunnen verklaren en dat deze goden ooit ook zullen verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die goden werden ook vereerd, er werd gebeden en geofferd En dat vond iedereen prima. En toen kwamen er andere volken het land binnenvallen, en die volken waren sterker dus en ze overheersten de mensen nogal ruw. En een van de voorwaarden was dat de overwonnen volkeren de goden van de overwinnaar moesten aanbidden. En dat ging in het begin niet zomaar zonder slag of stoot. Maar op den duur weet men niet beter meer en worden de oude goden vergeten. De overwinnaars bevorderden dat ook door de feestdagen van de overwonnenen te vervangen door hun feestdagen, als dat een beetje uitkwam. Het midwinterfeest werd kerstmis, feest van het licht.
En konden ze die dagen niet vervangen dan werden ze verboden, en dan weet niemand meer wat de oorsprong is van de namen van de weekdagen, om maar eens wat te noemen
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En de sater Pan leende zijn uiterlijk aan de duivel.