Wat bidden moslims?

Moslims (niet alle) gaan een keer of wat per dag naar de moskee om te bidden. Maar wat bidden ze dan?

Toegevoegd na 1 dag:
Begrijp ik goed dat er in zo'n gebed niets persoonlijks zit, maar dat er alleen maar eeuwenoude teksten worden nagezegd? Is dat ook in de moskee zo door de imam?

2.9K

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je wil weten wat de inhoud is van het gebed, alle punten waar tekst voorkomt heb ik een =-teken bijgezet. De specifieke tekst kan soms afhankelijk zijn van het doel van het gebed:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Salat_(islam)#Volgorde_van_het_gebed

De salat heeft een bepaalde volgorde. Kleine handelingen verschillen per madhhab, maar deze verschillen zijn niet noemenswaardig. Slechts een geoefend oog merkt deze verschillen op. De salat wordt in het Arabisch verricht, hoewel in het begin voor bekeerlingen een uitzondering wordt gemaakt.

Een weinig gedetailleerde volgorde van handelingen is als volgt:

=1. Intentie (welk gebed wordt verricht en uit hoeveel raka'at bestaat het)
=2. Takbier (men heft de handen en zegt: Allaahoe Akbar, God is de grootste)
=3. Openingssmeekbede
Dan volgt een raka'ah. Een raka'ah bestaat uit:

=4. Recitatie van soera De Opening
=5. Recitatie van een aantal andere ayat of een andere soera, bijvoorbeeld soera De Mensheid
6. Buigen (rukoo' genaamd)
7. Rechtop staan na het buigen
8. Nederwerping (sudjud genaamd, men raakt de grond met de handpalmen, de knieën, de voeten en het gezicht; neus en voorhoofd)
9. Omhoog komen vanuit de nederwerping
10. De tweede nederwerping
Men gaat staan en verricht:

11. De tweede raka'ah
=12. De eerste tashahhud (hier getuigt men o.a. dat er geen god dan God is en Mohammed zijn Profeet, de shahadah)
Hierna verricht men zo nodig de derde en zo nodig ook de vierde raka'ah

=13. De tweede tashahhud (hierin vraagt men God genade, zegeningen en eer aan Mohammed, zijn familie en zijn volgelingen te geven)
=14. Het groeten (tasliem genaamd, men groet de engelen rechts en links naast zich met de woorden As-salaamoe 'alaykum wa rahmatoe Allaah, wat betekent Vrede zij met jou en de genade van God)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hebben ze geen vast gebed zoals bij de christenen?
De salat of salah (Arabisch: الصّلاة, as-salah) is het rituele gebed binnen de islam. Het is een van de vijf zuilen van de islam en dus verplicht.

De namen van de vijf dagelijkse gebeden (en tevens van de tijdstippen) zijn:

I Fajr (dageraad)
II Dhuhr (middag, net na het hoogste punt van de zon)
III Asr (namiddag)
IV Maghrib (zonsondergang of avond)
V Isha (nacht)

De salat heeft een bepaalde volgorde. Kleine handelingen verschillen per madhhab, maar deze verschillen zijn niet noemenswaardig. Slechts een geoefend oog merkt deze verschillen op. De salat wordt in het Arabisch verricht, hoewel in het begin voor bekeerlingen een uitzondering wordt gemaakt.

Een weinig gedetailleerde volgorde van handelingen is als volgt:

1. Intentie (welk gebed wordt verricht en uit hoeveel raka’at bestaat het)
2. Takbier (men heft de handen en zegt: Allaahoe Akbar, God is de grootste)
3. Openingssmeekbede

Dan volgt een raka’ah. Een raka’ah bestaat uit:

4. Recitatie van soera De Opening
5. Recitatie van een aantal andere ayat (verzen uit de Koran) of een andere soera (hoofdstuk uit de Koran), bijvoorbeeld soera De Mensheid
6. Buigen (rukoo’ genaamd)
7. Rechtop staan na het buigen
8. Nederwerping (sudjud genaamd, men raakt de grond met de handpalmen, de knieën, de voeten en het gezicht; neus en voorhoofd)
9. Omhoog komen vanuit de nederwerping
10. De tweede nederwerping

Men gaat staan en verricht:

11. De tweede raka’ah
12. De eerste tashahhud (hier getuigt men o.a. dat er geen god dan God is en Mohammed zijn Profeet, de shahadah)

Hierna verricht men zo nodig de derde en zo nodig ook de vierde raka’ah

13. De tweede tashahhud (hierin vraagt men God genade, zegeningen en eer aan Mohammed, zijn familie en zijn volgelingen te geven)
14. Het groeten (tasliem genaamd, men groet de engelen rechts en links naast zich met de woorden As-salaamoe ‘alaykum wa rahmatoe Allaah, wat betekent Vrede zij met jou en de genade van God)