Ik denk dat je bezetenheid niet moet verwarren met obsessief gedrag. Bezetenheid komt inderdaad meer uit de mystieke mythische wereld van religie. Daarin wordt met bezetenheid uitgedrukt dat een andere entiteit (vaak de duivel of een "lage geest") bezit neemt van de het lichaam van een levend mens.

Als dat gebeurt door een "hoge geest" wordt het vaker een trance genoemd of wordt zo iemand een transmedium genoemd.

Het verschil tussen bezetenheid en trance is dat bezetenheid onvrijwillig gebeurt, dus zonder de vrije wil van de mens en trance doorgaans een vrijwillige overgave van de menselijke geest is. Bezetenheid is overname zonder controle meer te hebben, trance is overname zonder controle te verliezen. Het een wordt als zeer onaangenaam en uitputtend ervaren, het ander als aangenaam en niet altijd vermoeiend.

Er wordt verschillend gedacht over bezetenheid. Waar de katholieke kerk, met name sterk is in exorcisme (duivelsuitdrijving) daarin zal de psychiatrie eerder een diagnose stellen die ongeveer zal luiden dat een persoon psychotisch is. In vroeger tijden werden "bezetenen" overgeleverd aan een priester die een exorcisme ritueel uitvoerdde tegenwoordig sluiten die we mensen vaker op in een pscyhiatrisch ziekenhuis en behandelen we ze met anti psychotica.

Obsessief gedrag/denken.. heeft als kenmerk dat men wel tegenwoordig van geest is (dus er is geen sprake van overname door een "andere geest") echter men is geobsedeerd door iets of iemand. Voorbeelden van obsessief gedrag zie je vooral bij: stalking, angst en vrees stoornissen, verslaafden en sommige vormen van autisme.

Ook "gewone" mensen kunnen obsessief gedrag/denken vertonen maar dan in een meer positieve/lichte mate. Denk aan verzamelaars, mensen die ergens een enorme passie voor hebben of fanatieke hobbyisten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bezeten lijkt te verwijzen naar bezit. Dat zou betekenen dat iets of iemand bezit van je neemt. Dat je de macht over jezelf verliest en wordt overgenomen door dat andere iets/iemand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bezeten is naar mijn mening , volkomen gefocust op iets of iemand zijn.Er constant mee bezig zijn,in gedachte of daad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afwijkend gedrag, waarbij je totaal nergens anders meer aan kunt denken dan aan één specifiek ding en daar constant mee bezig bent. Lijkt mij niet gezond. En ja: het bestaat, zowel in goedaardige als kwaadaardige vorm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bezeten zijn is iets uit de religie. Volgens bv het christelijke geloof kan iemand bezeten zijn door de duivel oid, zijn lichaam en geest wordt dan overgenomen. En dit uit zich ook in zijn gedrag.
In het verleden zijn er behoorlijk wat duivelsuitdrijvingen geweest, maar of een bezetenheid nu echt de reden was van het gedrag van mensen? Ik weet het niet.
Tegenwoordig gebruiken we het woord inderdaad veel meer als we ergens enorm veel mee bezig zijn, alsof we bezeten zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik sluit me hierin bij Mystica aan, al zou ik niet zo snel het verschil maken tussen hoge en lage geesten; ik denk zelf dat je in allebei de situaties bezeten bent: je houdt nooit volledige controle. Maar dat terzijde, want Mystica heeft verder perfect de vraag beantwoord denk ik =)