Is er een verschil tussen een geest en een ziel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
6 jaar geleden
Dat ligt aan je persoonlijke geloof. Geest en ziel bestaan namelijk, een beetje afhankelijk van je definitie, alleen in geloof.

Het beste antwoord

In het christendom bestaat de mens uit geest, ziel en lichaam. Dat deel van de mens wat in de seculiere psychologie vaak wordt aangeduid met het "onbewuste" of het "onderbewustzijn" wordt in het christendom aangeduid met "geest." De geest kent functies als "intuïtie", "geweten", en "godbewustzijn". De ziel kent functies als "voelen," "willen" en "denken." Deze functies kunnen afgeleid worden uit oudtestamentische teksten waarin ziel en geest aan bepaalde functies worden gekoppeld. In het christendom wordt de geest ook van de ziel gescheiden. Zo noemt Hebreeën 4:12 de scheiding tussen ziel en geest, en lezen wij hoe in de lofzang van Maria zij duidelijk onderscheid maakt tussen haar ziel en geest (Lucas 1:46-47).

Zie voor meerder verschillen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)#In_het_christendom
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ mooi verschil uitgelegd tussen de twee algemene denkbeelden.

Andere antwoorden (2)

tja dat is een beetje als het verschil vragen tussen een kabouter en een gnome ... het zijn 2 dingen die mensen denken dat er bestaan maar niemand echt het bestaan van bewijzen .... volgens een wetenschapper die er ooit onderzoek naar deed is het wel 23 gram ofzo.

als je uitgaat van een "geest" als in heilig ( en niet als spook ) en een ziel zijn ze het zelfde...het goddelijke energie zonder of in een lichaam
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Het was een prima antwoord, tot je over de 23 gram begon. In veel verhalen is het trouwens 21 gram, maar dat terzijde. Feit is dat dit aantal grammen nul is. De onnauwkeurigheid van de weging was veel groter dan de verstorende effecten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Cryo, Kunt u het 'feit' van het aantal (0) grammen staven? Met zulk een zekerheid gezegd zal dit voor u toch geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Cryofiel @Bewi ja sorry 21 23 het zat ergens in die richting wist ik ... was "in uit" informatie die ik zelf niet echt na te meten vond ... en volgens mij ook verder nooit meer is gedaan. geloof ook zelf dat wat er ook het lichaam verlaat of wie of hoe het geen gewicht geeft... gewicht van een dier is voor en na de dood gewoon het zelfde ...
Beide begrippen zijn naar mijn idee een reactie op een probleem:
We hebben als mens de mogelijkheid om onszelf te kunnen zien. Onszelf te objectiveren. We zijn dus zowel object als subject. Object en subject staan los van elkaar. Het ongenoegen dat dit veroorzaakt wordt opgelost door het idee van geest of ziel. Er is nooit enig bewijs gevonden voor het bestaan van de geest of de ziel. De ziel is dan een soort lijm tussen dit dualisme