Hoe geloofwaardig is een medium dat een of andere goddelijke geest uit het verleden "channelt" met een boodschap om de wereld te verbeteren?

Ik denk daarbij specifiek aan Ramtha, gechanneld door J.Z. Knight. Ik vind het intuïtief ongeloofwaardig, al geloof ik in de mogelijkheid van het medium zijn.

Een bijkomende vraag: Zelfs als dit fake is en enkel bedoeld is als een geniale zelfverrijkende show, kan de boodschap waardevol zijn? Of is de boodschap dan per definitie onbetrouwbaar omdat de intenties niet zuiver zijn?

N.B. Als je enkel wil zeggen dat je er niet in gelooft, hoef je niet te antwoorden. Het gaat er mij om of en zoja hoe het mogelijk is. En zoniet, waarom niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het medium zijn, zoals jij dat noemt is inderdaad geloofwaardig. We hebben (zijn!) nota bene allemaal een kanaal. Of is er iemand die nog nooit een idee heeft gehad? Waar kwam die dan in godsnaam vandaan? Wanneer iemand (welk medium dan ook, of dit nu een radio, een persoon, of elke andere vorm van informatiedrager mogelijk) met een boodschap komt, waar jij niets mee hebt kun je het simpelweg het andere oor weer naar buiten laten stromen! Doe er niets mee! Laat het komen, en gaan! Op het moment dat je ermee 'aan de slag' gaat, was er nog iets in jou dat tegen jou eigen natuur toch nog ergens in wilde geloven. Ga er vanuit dat de intenties van de 'ander' altijd betrouwbaar zijn VOOR DIE ANDER! Als jij er niets mee kan, doe er dan ook niets mee.

Nee dat is ongeloofwaardig. Ramtha is een medium, ik ken haar. Zij is wel te vertrouwen, maar het is ongeloofwaardig. Channeling is NIET zijn en als jij er niet bent kan een ander van jouw stem gebruik maken.

Ik zie dat je geen antwoorden wilt hebben van mensen die er niet in geloven. Dat feest gaat echter niet op. www.goeievraag.nl is van en voor iedereen. Als je alleen wilt praten met geloofsgenoten, dan moet je maar naar één van de spirituele fora gaan, daar praat iedereen je naar de mond. Mijn antwoord is inderdaad dat het volstrekt ongeloofwaardig is, mediums bestaan niet en zij die zeggen het te zijn zijn oplichters en/of gestoorde mensen. Het is in ieder geval nooit waardevol. Toegevoegd na 9 minuten: Oeps, dat feest moest een vlieger zijn, iets zweveriger :)

Alles op deze wereld heeft een spiritueel oorzaak. Het feit dat wij de oorzaak niet direkt kunnen zien heeft te maaken met onze menslijk beperkingen. Deze beperkingen kunnen wij overwinnen door te werken aan het ontwikelen van onze bewustzijn om dieper en breder te kunnen zien en voelen. Somige mensen zoals J. Z. Night, Esther Hicks (Abraham) en anderen hebben deze extra fijne zintuig gekregen en verder ontwikkelt en daarmee moeten ze leven “for good and bad”. Soms zijn er fake opportunisten tussen maar daar kom je meestal vrij snel achter. Wat betreft je tweede vraag - elk boodschap (fake of niet) is waardevol voor degene die goed luistert. Alles bevaat en verborgen waarheid.

Vaak worden mediums beticht van bedrog. Dat is NIET altijd zo maar wel heel vaak. Er zijn wel degelijk mensen die -zonder vragen te stellen de juiste antwoorden geven, van reading is dan geen sprake. Wel weten ook mediums die met bedrog werken een zo liefdevolle boodschap te brengen dat ze DAARMEE zand in de ogen strooien van twijfelaars, die worden geraakt door de wijze woorden en koppelen dat ten onrechte in gunstige zin aan de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het "medium". Het zeggen van wijze woorden kan echter onder alle omstandigheden die daar gelegenheid toe bieden. Intuitieve wijsheid is te trainen en te benutten en daar is niets mis mee, je onderbewustzijn is nu eenmaal tot veel meer in staat dan je verstand zelf. Persoonlijk heb ik moeite met wijsheid uit een vervuilde bron, helaas zijn we allen als mens bevuild in denken en doen. Daarom accepteer ik dat God met een kromme stok ook een rechte slag kan slaan, de kromme stok is dan voor mij een beeldspraak die de persoon en/of de situatie. Ik vraag God vaak om wijsheid , omdat ik daar als mens schromelijk in tekort schiet. Ook merk ik dat God dat geeft en je in staat stelt boven jezelf uit te stijgen, als Hij ZIJN Wijsheid door jou heen geeft. Je hoeft dus niet naar "mediums "om wijsheid te horen, die kun je ook rechtstreeks ontvangen. "indien u in wijsheid tekort schiet , vraagt MIJ er om en IK zal het u geven" staat in de Bijbel. Het werkt echt!

Nee. Dat is niet geloofwaardig omda er niet zoiets is als intertemporele communicatie. En besluiten wie de vraag wel en wie niet kunnenbeantwoorden is eenbeetje gek oip een openforum.

Ik zal niet enkel zeggen dat ik er niet in geloof, maar dat is wel zo: ik geloof er niet in. Zelfs als het fake is, zeg je, kan de boodschap waardevol zijn? Nee, natuurlijk niet, iets wat fake is kan niet waardevol zijn, dan is de boodschap per definitie onbetrouwbaar. Zoals met Jomanda. Ik heb haar meegemaakt heel in het begin van haar carriere. Ik voelde me meteen bedonderd, en mijn gevoel was heel sterk. Waarom zou mijn gevoel daarin minder zijn, dan het gevoel van iemand die wel in dit soort dingen gelooft? Ik heb haar wel min of meer gevolgd en mijn scepsis is tot waarheid gekomen, helaas voor sommige mensen. Zij is er rijk van geworden, en ja, dan is het per definitie onbetrouwbaar. Nee, het is niet mogelijk dat een medium een goddelijke geest uit het verleden channelt. Alleen al dat taalgebruik. Die Ramtha is een entiteit van 35.000 jaar geleden. Zelfs als die bestaan heeft, waar haar zo'n Knight dan het lef vandaan te zeggen namens die te spreken? Waar haalt een medium het lef vandaan te zeggen te spreken namens iemand die overleden is? Alsof iemand kan weten hoe het daar mee gaat. Enfin, ik zeg het je nogmaals. Wil je een gelukkig mens worden, met zelfvertrouwen en geen woede en echt innerlijke rust, zoek dan een andere weg. Met liefde, momo

We moeten de vraag even in tweeën delen. De geloofwaardigheid van een medium. De geloofwaardigheid van de boodschap. Een echt medium is in staat een boodschap te ontvangen en te begrijpen. De boodschap zelf kan een medium niet zelf bepalen, maar komt van gene zijde. Daar heeft een medium geen enkele invloed op, echt totaal niets, hij kan ook zelf niets, het enigste wat hij kan is een bepaalde gedachte en een bepaald gevoel, proberen om te zetten in een voor ons begrijpelijke boodschap, het komt binnen in een soort code en in stukjes en brokjes, iedereen die deze code mag begrijpen kan dit en gek genoeg kan iedereen dat! Alleen ons verstand verstoort meestal de ontvangst en komt aan de code niet eens toe. De verkregen informatie, kan alleen verkregen worden door een puur zuivere intentie en alleen in het belang van de persoon van de sessie zelf. Hoe de mens met de wereld omgaat is voor de verantwoording van de mens zelf, het is de vrije keuze van de mens. Boodschappen van een medium om het beter te doen in deze wereld en alleen bedoelt om even te laten zien hoe knap het van hem is en hoe belangrijk het wel niet is de wereld te waarschuwen, om er vervolgens lekker aan te verdienen, kunnen in de afvalbak. Gelukkig speelt geld speelt geen enkele rol in het verkrijgen van informatie via een medium, het is totaal niet van belang, het heeft er ook niets mee te maken. Het is iets van deze wereld en niet van gene zijde Een medium heeft geen loketje, waar hij even wat informatie kan bestellen, nee, hij moet er nederig afwachten tot hij misschien eens aan de beurt komt om informatie te krijgen. En heel vaak is het loketje dicht, hij heeft geen enkel recht op informatie, het is een gunst als hij ze wel krijgt en vaak zelfs een sterk emotionele belasting, waar hij verplicht is wat mee te doen. Boodschappen overbrengen van een door zelfmoord overleden eigen kind, is onvoorstelbaar zwaar! Het zoeken naar de juiste woorden op het juiste moment, om het de ouders te vertellen, is een groot emotioneel tranendal, ook voor het medium! Je wordt verscheurd door intens verdriet, alsof het je eigen kind is, zelfs nu ik zit te typen schieten de tranen in mijn ogen.................... Om dan hier te mogen lezen dat een medium een bedrieger en oplichter is. Ons leven op aarde is een grote les en die les moeten we zelf leren, zonder de hulp van gene zijde, het is niet hun taak, hun zorg, hun verantwoording om de mens de corrigeren, dat moet de mens zelf doen.

Ik heb voor dat ik deze vraag zou beantwoorden even gekeken naar wat videoopnamen van Ramtha en wil hier niet over oordelen. Wanneer je schrijft over;'Zelfverrijkende show.' Dit stuit mij tegen de borst. Wanneer intenties niet zuiver zijn, zal het contact m.i. niet tot stand komen. M.a.w. niet waardevol. Wanneer we spreken over een zuiver werkend medium, even buiten Ramtha om, het is zéker moglijk om boodschappen door te krijgen! Wanneer je met liefde vanuit je hard hiermee in contact mag komen, je integer, zuiver probeert te zijn, zijn de boodschappen zéér waardevol. Ik zelf mag dit ervaren, het heeft betrekking op mensen die ik niet gekend heb en toch wéét je hoe die mens was, hoe het met diegene gaat in 'de andere wereld'. Evenals Ed, heb ik ook wel eens contact gehad met een persoon die zelfmoord had gepleegd, waar ouders vragen over hadden, het is dan bijna onvoorstelbaar wat je hierbij mag voelen, ervaren! Hoe wonderlijk, dat je dan die ouders een boodschap mee mag geven. En zo vaak krijg je spontaan een boodschap door, zonder er bewust mee bezig te zijn. Het is prachtig, zo liefdevol!