religie is geopenbaard terwijl spiritualiteit blijft verborgen mysterie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en bondig, simpel en waar. Acht woorden die de hele lading dekken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer woorden zijn eigenlijk niet nodig... +10 ;)

Andere antwoorden (9)

religie is een eeuwenoud iets, en spiritualiteit is een moderne frats.
jaaaaa, ik zie de minnetjes al komen ;p
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, zet je maar schrap :P Ehm.. is spiritualiteit niet minstens net zo oud als religie, maar hebben wij het 'onlangs' weer herontdekt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net andersom! rieneke
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
))))))
Rieneke1
14 jaar geleden
verwar spiritualiteit niet met bijgeloof, hoewel het wel flink overlapt :)
Hoelang heeft het wel niet geduurt voordat religie geaccepteerd werd in de maatschappij. Hoeveel oorlogen enz. Dat is hetzelfde met spiritualiteit, dat zal op een gegeven moment ook geaccepteerd worden.

Maar zelfs religie is niet helemaal geaccepteerd hoor, kijk maar naar de islam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religies zijn eeuwenoude 'constructies' van zingeving. Het feit dat zij geaccepteerd worden ligt m.i. aan hun ouderdom (gewenning) en de 'constructie' als zodanig: je kunt binnen het systeem ervan redeneren (en er is geredeneerd en daarover is geschreven), je kunt ermee verklaren (als blijft het een religieuze verklaring) en je kunt er verder meer bouwen (construeren dus).

Spiritualiteit daarentegen is geen 'constructie' maar zij maakt deel uit of komt voort uit religies. En dat vaak - niet altijd - uit meerdere religies.

Omdat mensen van 'zekerheden' houden, zullen ze daarom eerder vallen voor een religie dan voor spiritualiteit.

Maar... er zijn uitzonderingen en die bevestigen wellicht de regel?!

Leuke vraag overigens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je reactie en waardering :) Maar de ene katholiek is de andere niet, geen moslim s hetzelfde. Ook in religie worden per persoon meerdere en verschillende interpretaties gegeven aan één en hetzelfde geloof. Wat en waar is dan die zekerheid en constructie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met "constructie" bedoel ik dat - bijvoorbeeld het katholicisme als variant van het christendom - in de loop der eeuwen de idee heeft ontwikkeld (simpel gezegd): God de Vader, Jezus de Zoon en als derde de Heilige Geest met als kenmerken respectievelijk: Rechter, Middelaar en Plaatsvervanger; daar komt dat nog Maria bij als moeder etc. Hoewel er naar aanleiding van deze basisidee (en nogmaals... die heb ik hier erg versimpeld!) individuele varianten en nuances (zijn) ontstaan, blijft het de basisgedachte (het "construct", zoals ik dat noem). Binnen en vanuit dit geheel (dat dus veel meer omvattend is dan ik hier beschrijf), ontstaat spiritualiteit cq vormen van spiritualiteit. Ik ben er nog niet uit of die spiritualiteit niet wellicht de 'bouten en moeren' zijn waarmee de "constructie in elkaar wordt gehouden"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven en duidelijk, dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
axioma
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met "axioma"... dat het "construct" waarover ik het heb een "axioma" is? Volgens wikipedia zou het dan gaan om: "... een niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde stelling. Een axioma dient zelf als grondslag van het bewijs van andere stellingen. Een axioma maakt deel uit van een deductief systeem. In de mathematische logica heet een deductief systeem een theorie." Binnen mijn gedachte experiment een "religie" te beschouwen als een "constructie", dan maken postulaten daar onderdeel vanuit. Samen met de verbindingen die er te maken zijn, vormen zij dan één geheel....
spiritualiteit lag ten grondslag aan de religies.

Pas toen er regels en voorschriften en te bekleden functies en macht bij kwam kijken werden het formele religies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ligt het aan mij, maar valt het begrip religie niet onder spiritualiteit?

Ik bedoel dat religie een levenswijze is die gebaseerd is op de aanname (het geloof) dat spirtiuele zaken een bepaalde waarde vertegenwoordigen, dit als tegenovergestelde van mensen die zich liever richten op datgene wat te zien, te meten, te bewijzen is etc.

Ik kan het verkeerd hebben, het kan ook een vrij persoonlijke interpretatie zijn van de woorden religie en spirtiualiteit, maar zoals ik het zie kan er dus geen verschil zijn in acceptatie, omdat spiritualiteit hooguit een algemener begrip is dan religie, waneer het aankomt op een bepaalde levenswijze / zienswijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit kan samengaan met religie, maar het hoeft niet. Iemand kan geen religie aanhangen en toch spiritueel zijn.
Religie is al eeuwenoud, spiritualitieit is veel ouder, of misschien ook wel niet omdat het heel vroeger het zelfde was.
Maar de laatste 2 eeuwen is religie een duidlijker begrip geworden, door allerlei regels en geschriften.
Door veel onderlinge verschillen kan je precies zien met welke religie je te doen hebt.
Het is een afgebakend gebied geworden.
Je kan er een naam aan geven, vaak zelfs een plaats of land.
Je kan het aanwijzen als het zich in een ander land vestigt.
Je kan er naar wijzen en het benoemen.
Het is duidelijk wel of niet aanwezig.
Je kan het een naam geven.
Je kan er in geloven of niet.
Je kan je er van afkeren omdat je weet wat het is.

Spiritualiteit, dat een onderdeel van een religie kan zijn,maar ook geheel zonder kan, is niet zichtbaar aanwezig.
Het is transparant, vluchtig als rook.
Niet aantoonbaar, niet bewijsbaar, niet meetbaar.
Er bestaan geen regels, geen uitleg, geen geschriften.
Het is er wel en het is er niet.
Daar kunnen de meeste mensen niets mee.
Die willen keiharde wetenschappelijke bewijzen.
Dus is het minder geacepteerd in onze maarschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een helder, mooi en compleet antwoord Ed. Dank voor je bijdrage.
Ik betwijfel of dat inderdaad zo is en vraag me af hoe je daarbij komt.

Een verklaring zou kunnen zijn dat de meeste mensen in onze maatschappij religieus zijn en dus religie meer zullen accepteren dan spiritualiteit.

Vermoedelijk weten de meeste mensen ook nauwelijks wat spiritualiteit feitelijk is, want het heeft een nogal zweverig en vaag karakter. En wat "de boer niet kent dat friet ie niet".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat religie een manier is om mensen onder controle te houden, spiritualiteit leidt er toe dat mensen zich laten leiden door hun innerlijk kompas waardoor ze zich aan de controle onttrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit is de basis van religie. Spirualiteit is je persoonlijke beleving los van allerlei regeltjes. Religie is spiritualiteit voor een grote groep volgens een bepaalde leer, cultuur of gewoonte. Is het niet meer de vraag hoe het komt dat Religie de spiritualiteit is verloren en gevangen zit in regels en gebruiken?