Een leugen is altijd "tijdelijk waarheid" - klopt dat?

Hierover een lang discussie gehad.
Heeft iemand een antwoord hierover met een duidelijk argument voor een ja of nee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Op je vraag zeg ik: Ja, voor degene die de leugen hoort op dat moment (die weet immers niet beter)
En ook weer: Nee, omdat 'de hoorder' misschien wel de waarheid kent (en de leugen verteller dat weer niet weet)

Zelfs een halve leugen is nog steeds geen waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het antwoord ja én nee.

Een leugen is voor iemand die hem vertelt de waarheid, maar feitelijk blijft het een leugen. Dus soms is de leugen een waarheid en de waarheid een leugen.

Ik weet, ik maak het je niet makkelijk, maar waarheid en leugen is relatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor helemaal niet. Je kunt toch zat leugens verzinnen die niet altijd tijdelijk waarheid zijn?
Wanneer ik mijzelf als miljonair voordoe en vertel dat ik miljonair ben dan is dit toch niet tijdelijk waarheid? Het klopt niet en zal het waarschijnlijk ook nooit doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een leugen is en blijft een leugen, ook al geloof je hem zelf (je gelooft dan namelijk in een leugen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me vrij eenvoudig. Antwoord is nee. Een leugen is een leugen, en daarom niet de waarheid. De leugen kan wel een gedeelte van de waarheid bevatten, maar het is geen tijdelijke waarheid.

Waarom heb je deze vraag in de categorie spiritualiteit geplaatst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een leugen is een aangepaste waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige grapjes die mensen maken over anderen, of naar elkaar toe.....Zegt men dat het een grapje is..... Maar vaak zt daar een deel van waaruit achter / in verschuild....

Let maar eens op als andere een grapje maken of als je zelf een grapje over iemand maakt. Soms floept iets eruit voor je er erg in hebt, en zeg je dat het een grapje was....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geheel afhankelijk per leugen.
soms zit er waarheid in, soms is t compleet verzonnen.
Vriendin van mij was eens een afspraak vergeten, toen ze hier op aangesproken werd zij ze, "ja ik had wat anders aan mijn hoofd, mijn oma is overleden."

Dit was een leugen als waarheid, ze had wat anders aan haar hoofd, en 8 jaar terug is haar oma overleden.
Wat niet inhoud dat DAT was wat ze aan haar hoofd had.

Een leugen om bestwil (die iedereen wel eens gebruikt) is anders dan liegen om het liegen (Pathologisch leugenaar)
er is ook nog zoiets als Pseudologica fantastica.

Het verschil tussen deze beide is, de path. leugenaar weet heel bewust dat hij liegt, iemand met pseudologica fantastica gelooft zijn eigen leugens. Ook dingen die makkelijk te doorprikken zijn blijven ze bij hoog en laag volhouden.

Hier de "officiele" definitie van liegen:
Een leugen is een bewering die met opzet in strijd is met de waarheid. Er zijn gradaties in de mate van opzet en in de mate waarin de bewering afwijkt van de waarheid. Bij afwezigheid van opzet spreken we van fantasie of een vergissing; bij geringe afwijking van de waarheid spreken we van een halve waarheid, overdrijving

Volgens deze tekst is een leugen dus in strijd met de waarheid, en dus geen waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet. Heb net een kennisje gesproken dat beweert in het buitenland een bedrijf te bezitten met 100 werknemers in haar dienst. Dat is dus geen "tijdelijke waarheid" maar valt onder de categorie -Bullshit- omdat zij hier werkloos is, maar erop rekent dat ik het toch niet kan natrekken..
13 jaar geleden
Nee.

Leugen en waarheid zijn niet compatibel. Daarnaast zijn het nogal relatieve zaken. Wat voor de een een leugen is, kan voor de ander een waarheid zijn.

Als een leugenaar aan een toehoorder een leugen vertelt, is dat alleen een leugen voor de leugenaar. Voor de toehoorder is het de waarheid. Dit, totdat de leugen doorzien wordt door de toehoorder. Op dat moment wordt het ook voor de toehoorder een leugen en is het niet langer de waarheid.

Ook kan het zijn dat een leugenaar een leugen verteld aan een toehoorder, maar dat ondanks dat de leugenaar denkt dat het een leugen is, hij de waarheid spreekt. Voor de toehoorder is het de waarheid, voor de leugenaar een leugen. Dit, totdat het de leugenaar duidelijk wordt dat hij eigenlijk de waarheid sprak.

Tussen de bovenstaande voorbeelden in en er omheen zitten nog zoveel verschillende mogelijkheden, wat aangeeft dat leugens en waarheden relatief en variabel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je tijd beschouwt als alleen hier en in dit leven dan is een leugen eeuwig ,als hij of zij het meenemen in het graf.

Wanneer je tijd beschouwt als een niet bestaant iets maar als ,het is ,dan komt een leugen uit dus is het een tijdelijke waarheid .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leugen, bewust uitgesproken, is geen tijdelijke waarheid, maar jezelf indekken om beter uit een benarde situatie te komen. (een leugen om bestwil)

Een leugen, onbewust uitgesproken, mn door onwetendheid, zie ik wel als 'tijdelijke waarheid'. De tijd zal uiteindelijk in tijd duidelijk worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
laatste zin m/z: de echte waarheid zal ...