waarom heten de chinese jaardieren bijv water, vuur, metaal, of hout dieren als ze niks met dat element te maken hebben eigenlijk?

Als ik bijv kijk naar mijn jaardier; varken, dan denk ik "hoezo hebben ze dat nou weer een varken genoemd als dat geen dier is dat in t water leeft, zoals bij de Griekse astrologie?" En als k ook kijk naar d andere elementen, dan zie ik dat ook alleen maar aan t karakter ipv zoals hoe t met de Griekse astrologie gedaan is: water, " bijv 'vissen.' En aarde bijv 'steenbok.' En vuur bijv 'leeuw.' En lucht bijv 'weegschaal (omdat ie de energie -dat ook soort van lucht is-balanceert). Ik weet wel; daar zitten ook wel wat bij die niet heel logisch te verklaren zijn zoals "waterman: lucht..." Maar dat zou ik OOK wel ff willen weten: waarom worden sterrenbeelden en jaardieren zo genoemd in n bepaald element?

Antwoorden (1)

In de chinese astrolgie verandert elke 12 jaar het element.
Daarnaast is er elk jaar een ander dierteken. De Chinese dierenriem kent twaalf tekens waaraan eigenschappen zijn toegekend
Dus in elk element-elementperiode komen alle dieren voor.

Deze twee tekens staan naast elkaar.

----- Er zijn vijf elementen. Elke 12 jaar verandert het element, waardoor een cyclus van 60 jaar ontstaat. De elementen zijn:

Hout (mu, 木), gerelateerd aan: het oosten, de kleuren blauw en groen en de planeet Jupiter;
Vuur (huo, 火), gerelateerd aan: het zuiden, de kleur rood en de planeet Mars;
Aarde (tu, 土), gerelateerd aan: het midden, de kleuren bruin en geel en de planeet Saturnus;
Metaal (jin, 金), gerelateerd aan: het westen, de kleur wit en de planeet Venus;
Water (shui, 水), gerelateerd aan: het noorden, de kleur zwart en de planeet Mercurius.
7 jaar geleden
Siri1995
7 jaar geleden
En waarom heet bijv een varken n waterdier als t gewoon op t land leeft? En hoe zit dat bij alle anderen? Dus hoezo word dat aan "dat" element gekoppeld?
Erna55
7 jaar geleden
Er is elke 12 jaar een element. Bv. Water.
In deze periode komen alle dieren elk een jaar langs. Daarna komt het volgende element. En dezelfde dieren komen daar weer Zie het als de jaartallen en de maanden .
In elk jaar komen alle maanden langs. Dan volgt het volgende jaar en daarin komen weer alle maanden. De elementen en de dieren staan naast elkaar.
Siri1995
7 jaar geleden
Maar n varken is toch n 'landdier' en geen water/zeedier? Zo bedoel ik de vraag