Het woord sekte gebruik je vrijwel uitsluitend voor religieuze groepen. Wat is nu het verschil tussen een kerk en een sekte? Een kerk rust op drie grondbeginselen: geloof, hoop en liefde. Voortdurend dreigt het gevaar dat een kerk een van deze grondbeginselen verwaarloost. En altijd zijn er kerkleden die dat door hebben en er wat tegen doen. Als ze zich afsplitsen tot een religieuze groep die geloof, hoop en liefde even belangrijk spreken we van een (nieuwe) kerk. Gaat de aandacht helemaal uit naar 1 van de drie grondbeginselen dan spreken we van sekte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de landen rond ons heb ik de lidmaten van wereldgodsdiensten deel zien nemen aan wereldoorlogen terwijl ze zich schuldig maakten aan broedermoord.
Dit terwijl men zogenaamde 'sekteleden' opsloot in concentratiekampen omdat zij geen deel willen hebben aan enig geweld of oorlog!
Vele zogenaamde sekteleden kunnen zich verantwoorden met een rein geweten 'waarom'!
liefde is een werkwoord,geen woord om voor de show op de gevel van een gebouw te prijken. (Joh 13:35)
Aimee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tarwe en de dollik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord gaat alleen uit van christelijke sektes....

Andere antwoorden (1)

Het oorspronkelijke Griekse woord voor „sekte” is haiʹre·sis, wat „een keuze” betekent, dat wil zeggen „de keuze van een mening die strijdig is met de gewoonlijk gehuldigde”.
Een „sekte” is dus een groep mensen die het verkiest een gedragslijn of overtuiging aan te hangen die afwijkt van wat algemeen aanvaard wordt.