Op de eerste plaats komen de Quasars.
Op de tweede twee versmeltende neutronendwergen, van een tweelingsysteem.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Supernova's kunnen volgens mij nog wel krachtiger zijn dan Quasars, maar weet ik ook niet 100% zeker.
Ik denk energie zelf, maakt niet uit wie of wat de energie veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk elektriciteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gammastraling is de energiekste straling, radiostraling de zwakste. Afgelopen 27 dec. vond er een gammaflits plaats die kwam uit onze eigen melkweg en werd veroorzaakt door een intens magnetische neutronenster. de NASA satelliet 'Swift", die speciaal is ontworpen om gammaflitsen op te sporen, werd van achteren geraakt door zo`n flits. Dwars door de hele satelliet heen wist die
flits de gammateller tijdelijk te verblinden. Het was dan ook de helderste gammaflits die ooit werd waargenomen.Als zijn energie in zichtbaar licht was afgeleverd, zou hij helderder zijn geweest dan de volle maan. Hij zorgde zelfs een kort moment voor ruis op bepaalde radiobanden. De flits werd veroorzaakt door één van de ong. 10 magnetars in onze melkweg. Een magnetar is een neutronenster met een extreem magnetisch veld, tot 100 keer zo sterk als een normale neutronenster. De magneetvelden van magnetars bereiken een kracht van miljarden Tesla. Het aardmagnetische veld haalt nog geen tienduizendtetesla en in een laboratorium scheurt een elektromagneet zichzelf uit elkaar als je de veldsterkte probeert op te drijven boven de 45 Tesla.
Een vergelijking van de kracht v.d.explosie: Onze zon, toch niet veel anders dan een permanente kerexplosie, doe er 150.00 jaar over om zoveel energie uit te stralen.
In een normaal gammaflitsje van een magnetar, zit aan joule zoveel als een 1 met 35 nullen erachter. Een superuitbarsting, waarvan astronomen er tot dec. er 2 hadden waargenomen, bevat ruim 100 keer zoveel als bij een reguliere flikkering. De gammaflits van 27 dec. was zelfs 100 keer meer dan de 2 eerder waargenomen uitbarstingen. Toch is dit nog steeds niet in de buurt van een ontploffende reuzenster ( supernova) Daarbij wordt dan ook een massa ter grootte van de zon compleet in energie omgezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
kerexplosie moet natuurlijk zijn;'kernexplosie'.