Doen dieren vanuit hun instinct iets met edelstenen uit de natuur?

Dieren weten van nature bijvoorbeeld welk plantje ze moeten eten in verband met een ziekte die ze hebben.
Instinctief weten ze van de helende werken van sommige planten.
Hebben ze dat ook met edelstenen?
Gooien ze die in hun nest of zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
sommige vogels vinden een glimmende steen misschien mooi, maar waarom zouden ze iets met een edelsteen doen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met name van eksters gaat het verhaal dat ze glimmende voorwerpen naar hun nest meenemen maar bij onderzoek aan eksternesten is dat nooit bevestigd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is mijn vraag nu net.
Edelstenen hebben helende werking op mensen.
Voor stress, spijsvertering etc....is er wel een steen die daarop inwerkt.
Misschien dat een dier dat instinctief voelt?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Patcat
Ben jij hier op zoek naar "bewijs" van de helende werking van edelstenen ? Of zit ik dan op het verkeerde spoor ?
In dat geval moet ik je teleurstellen. Er zijn slechts wat vogels doe proberen hun nest te versieren met glimmende dingen. En omdat sommige edelstenen (en het metaal van de ringen) kunnen glimmen worden er nog wel eens dure sierraden in b.v. eksternesten gevonden.
Ritsuka
8 jaar geleden
edelstenen hebben geen bewezen helende werking. Mocht dit wel zo zijn, dan zou ik graag het wetenschappelijke onderzoek willen zien. Maar het is waarschijnlijk placebo effect.
Rieneke1
8 jaar geleden
Oze, dat laatste is een fabeltje :) Patcat, de helende werking van edelstenen is eveneens nooit bewezen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Edelstenen hebben geen enkele werking op welk aspect van de mens dan ook. De enige werking is psychologisch: wij vinden edelstenen mooi vanwege de mooie glinsteringen. We kunnen anderen ermee onder de indruk brengen van onze smaak en/of onze weelde en rijkdom. Verder is er de psychologische werking die we placebo-effect noemen: als jij *gelooft* dat een edelsteen jou helpt bij jouw maagproblemen, dan zal die edelsteen dat doen. Of eigenlijk doet die edelsteen dat niet, maar is het jouw psyche die dat doet. Er is nog nooit ook maar enige aanwijzing, hoe klein ook, gevonden voor een mogelijke "werking" van een edelsteen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Rieneke1
Echt waar ???
Dan ben ik daar mooi ingetrapt !!! :-)
Rieneke1
8 jaar geleden
Ja Oze, de eksters worden weer eens gedemoniseerd :)
Je hoeft je glimmers niet in de gaten te houden hoor, met deze mooie vogels in de buurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ikzelf heb het meegemaakt met jonge eksters. Men bracht een nest van 5 jongen, die ik met de hand grootbracht. Toen ze vlug waren en in mijn werkhok verbleven in afwachting van een open buitenkooi die ik aan het maken was (zo konden ze vrij buiten rondvliegen, wennen aan de natuur, eten en 's nachts komen slapen), speelde zij daar met al wat glinsterde, en strooide (tot mijn ergernis) het kwistig rond.
Daarom ben ik aan het zoeken gegaan, en vond dit. http://www.gestolengrootmoeder.nl/wordpress/studie-pleit-ekster-niet-vrij-van-diefstal/
Rieneke1
8 jaar geleden
Leuk stukje fader!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ontgaat me even wat de edelsteen in de categorie spiritualiteit doet. Wat is de gedachte hierachter?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cirham, er worden aan bepaalde edelstenen bepaalde eigenschappen toebedeeld. Zowel geneeskundig als spiritueel. Vandaar dat de vraag in deze categorie staat.
Cryofiel
8 jaar geleden
Inderdaad, Calle. Dat blijkt hier bijvoorbeeld uit de toelichting. Daarin wordt het eten van bepaalde planten genoemd in verband met een bepaalde ziekte, omdat die planten een helende werking hebben (dat klopt). Direct daarna worden edelstenen genoemd. Daaruit blijkt voor mij dat vraagstelster gelooft dat ook edelstenen een helende werking zouden hebben bij bepaalde ziekten. Dit geloof zie je nog af en toe in de alternatieve hoek. Edelstenen zou je dan moeten "reinigen" en vervolgens "opladen" met de "energie" van de aarde, van "planetaire frequenties", van "kosmische trillingen", enzovoort. De precieze voorschriften kan ik je niet vertellen, want die hangen af van het specifieke edelstenen-geloof (er zijn er vele), en geen enkel van die geloven kan aangeven wat ze nou eigenlijk bedoelen en waar ze het eigenlijk over hebben. (Die laatste opmerking is feitelijk overbodig, die volgt namelijk al uit het feit dat het het hier over een geloof uit de alternatieve hoek hebben.) Hoe dan ook, de vraag is gesteld vanuit het geloof dat edelstenen iets "magisch" zouden doen. Dat magische wordt dan weer gekoppeld aan spiritualiteit. Ik ben het met je eens dat spiritualiteit in feite iets heel anders is dan alternatieve geloven. Eigenlijk zou de vraag dus thuishoren in de categorie 'alternatieve behandelingen'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, nu zie ik pas waar de vraag precies staat, en hoe het komt dat ik nadat ik er toevallig op stuitte, een paar keer enorm veel moeite heb moeten doen om hem terug te vinden.
Kristal
8 jaar geleden
Patcat, stel dat half-edelstenen inderdaad een bepaalde energie in zich dragen die bijvoorbeeld kan ondersteunen bij onbalans (ik zeg het maar even ruim).
Dan nog zou het voor dieren heel lastig zijn om daar gebruik van te maken, puur om het feit dat edelstenen zich heel diep in de aarde ontwikkelen. Praktisch gezien dus niet te doen voor dieren.
Cryofiel
8 jaar geleden
Er zijn wormpjes aangetroffen in diepe diamantmijnen. Er leven du wel degelijk dieren zo diep in de aarde. Ook van die wormpjes is nooit waargenomen dat die op de diamanten af zouden komen. Ook niet dat ze ervan wegkruipen, trouwens. Voor het wormpje is een diamant gewoon een harde steen zonder bijzondere eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel, dat het begrip "magisch" door vraagsteller geassocieerd wordt met spiritualiteit kan ik ook niet plaatsen.
Zo zien we dat het woord spiritualiteit vele betekenissen kent en voor veel onduidelijkheid zorgt. En ach, eigenlijk maakt het niet uit, als de vraagsteller maar iets met het antwoord kan, toch?

Antwoorden (2)

Als er al edelstenen bestonden die dieren zo maar in de natuur konden oprapen is er geen enkele soort bekend die ze bewust in het nest verwerkt. Stenen worden alleen in het nest verwerkt door vogels die op kiezelstenen broeden, bijvoorbeeld langs bergriviertjes, maar zij gebruiken alleen stenen die ze in de naaste omgeving kunnen vinden en zeker niet vanwege de bijzondere eigenschappen van die stenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Een prieelvogel zou wel raad weten met bont gekleurde steentjes :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor jou Rieneke!
Dieren die nu leven doen niets met edelstenen. De reden is eenvoudig: edelstenen doen niets met dieren, ze hebben geen enkel nut. Een edelsteen dient niet als voeding, geeft geen bescherming, levert geen energie, houdt niet warm, houdt vijanden niet op afstand, en helpt niet bij het vinden van voedsel.

De enige uitzondering zijn dieren die alles interessant vinden dat mooie kleuren heeft en/of glinstert. Die dieren zouden edelstenen gebruiken. Niet vanwege de specifieke eigenschappen van de edelsteen, maar vanwege de mooie kleuren en glinsteringen.

Er is één uitzondering, maar die is uitgestorven: de draak.

De draak kon vliegen en vuurspuwen. Beide deed hij met waterstofgas. Dat ontstond uit een reactie tussen maagzuur en kalk (uit kalksteen of uit de botten van zijn slachtoffers).

Waterstof is licht; dat stelde zo'n enorm beest in staat toch te vliegen, de vleugels hoefden alleen maar te sturen en hoefden niet het enorme gewicht te dragen. Daarom had een draak voldoende aan vrij kleine vleugels.

Waterstof is ook brandbaar: zo kon de draak vuurspuwen.

Om met een beperkte hoeveelheid waterstofgas te kunnen vliegen, moest de draak licht zijn. Hij had dan ook een extreem dunne huid.

Die dunne huid maakte de draak erg kwetsbaar. Daarom leefde hij in een grot. Zo kon hij niet worden aangevallen van opzij of van achter. Van voren kon ook niet, want hij kon vuurspuwen.

De huid was zo dun, dat het maagzuur - dat hij nodig had om waterstof te produceren - door de huid heen lekte. Dat verklaart de mythes over ridders die terstond stierven als ze een draak aanraakten.

De dunne huid had nog een risico: als de draak in zijn grot was en hij ging op een scherpe rots liggen, kon die rots zijn dunne huid doorboren. Dan zouden zowel het maagzuur als het waterstofgas weglekken, en zou de draak weerloos zijn. De draak had dus een zachte ondergrond nodig. Maar elke ondergrond zou oplossen in het zuur dat door de huid heenlekte.

Elke ondergrond? Nee: edelstenen zijn bestand tegen drakenzuur. Dat is de reden waarom de draak bekend staat als schatrover. Hij roofde de schatkisten met edelstenen van alle omliggende koninkrijken. Van die edelstenen maakte hij in zijn grot een zachte, niet-prikkende ondergrond om veilig op te kunnen liggen, zonder angst voor scheuren in zijn dunne huid.

De draak was dus het enige dier dat iets met edelstenen deed.

Helaas is de draak uitgestorven. Fossielen zijn er niet: die zijn direct na het overlijden opgelost in het drakenzuur.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een dunne huid? Ik dacht dat het algemeen aangenomen is dat draken schubben hadden. Ik veronderstel dat die wel bestand waren tegen scherpe punten in de rotsen. En zelfs al was de huid dun, ik neem aan dat de maagwand het zuur wel kon binnen houden, tenzij alle organen bestand waren tegen het zuur. In de link die je er bij hebt gezet is weinig terug te vinden van de uitleg (wat verder wel een mooie uitleg is hoor) :)
Cryofiel
8 jaar geleden
De link bevat slechts een deel van het hele verhaal. Zie mijn uitleg als de basis, en de link als ondersteuning en als een ingang naar relevante achtergrondliteratuur. Jouw avatar toont aan dat er ook draken bestonden met grote vleugels. Dat moet een andere evolutionaire tak van de drakenfamilie zijn geweest. De grote vleugels van jouw drakenfamilie doen vermoeden dat die draken zwaar waren - en dus waarschijnlijk schubben zullen hebben gehad. Zijn er van jouw drakenfamilie wel fossielen gevonden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord en een genot om te lezen.+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een verhaal dat in sprookjesboeken thuishoort. Je geloofd dat zelf toch niet zeker?
Cryofiel
8 jaar geleden
Af en toe een antwoord met een knipoog, moet kunnen toch? Enneh - bewijs jij maar eens dat draken niet hebben bestaan!
;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede uitleg. Alleen, correct me if I'm wrong, maar volgens mij is nooit met zekerheid aangetoond dat de draak - álle drakenfamilies - volledig is uitgestorven.
Cryofiel
8 jaar geleden
@fader, zie je nou wel!
;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel, ik heb niet gezegd dat er geen draken bestaan. Ze bestaan degelijk en vallen soms mensen aan. Ze worden ook 3 meter lang. Maar die zijn niet zoals jij ze omschrijft.
Ik zal je verhaal even ontkrachten op een simpele manier. Hoe konden die draken nu weten waar er edelstenen lagen? Waar haalden zij die stenen voordat er mensen bestonden? Dus geen edelstenen in hun slaapplaatsen. Ze moesten dan wel sterven door hun eigen zuur. :-)
Ooit al een zoutzuur (=maagzuur) op je lichaam gehad, of in een wond of je slokdarm? Vogels die kunnen vliegen zijn licht omdat ze zeer dunwandige botten hebben. Een dier met normale botten, gaat niet zweven door middel van waterstof en een dunne huid. Het zijn de botten en het water die het grootse aandeel hebben in ons gewicht, water alleen, is goed voor 70% van ons gewicht. Ook bij dieren. Verder is het een leuk verhaal, dat zeker in een sprookjesboek moet komen, zoals ik al eerder zei. ;-)
Cryofiel
8 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee Cryofiel, ik geloof niet dat er van de drakenfamilies die ik voor ogen heb fossielen zijn gevonden. In ieder geval niet voor zover ik weet :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Fader: jij hebt het gewoon over een hele andere drakenfamilie dan de familie die Cryo beschrijft. Het is algemeen bekend dat er heel veel verschillende families zijn, dus het is een beetje flauw om de beschrijving van iemand van een draak meteen 'verkeerd' te noemen. En draken wisten waar ze edelstenen konden vinden omdat ze een soort radar hadden voor dingen die sterker waren dan zij. Dat hielp hen om aanvallen te voorkomen, maar ook om stenen te vinden die hun drakenzuur konden weerstaan. Een draak lijkt wel heel sterk en ze kunnen ook heel gevaarlijk zijn, maar in tijden waarin ze weinig te eten hadden, ze geen waterstof produceren en dus niet alleen geen vuurspuwen, maar ook niet vliegen. Op die momenten waren ze dus behoorlijk kwetsbaar. Daardoor zijn draken waarbij het zintuig om gevaar (en eigen door stom toeval ook edelstenen) te kunnen waarnemen niet sterk ontwikkeld was, snel uitgestorven. En maagzuur is veel minder geconcentreerd dan het zoutzuur zoals dat in experimenten e.d. wordt gebruikt, dus dat is ook niet helemaal vergelijkbaar. Trouwens: nog steeds maar 3 plusjes voor dit geweldige antwoord? Vreemd!
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik denk dat sommigen de indruk hebben dat ik er de draak mee steek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Liest12, als ik het niet geloof, mag ik dat dan niet zeggen? Daar dienen reacties toch voor :)
Even een stukje tekst uit zijn link, zie bij Life of a Dragon: "THE GREAT WYRMS
If a dragon lives past the age of 900 years, they are considered a Great Wyrm, and an Elder of the dragon community. All dragons will hold a great meeting to admit the new Great Wyrm to the society of dragons. Great Wyrms are highly regarded for their knowledge, their magical ability, and their prime wisdom. Elders are responsible for the teaching of past history of dragon kind, history of the world, and magic to the adult dragons. If there is an emergency that includes the dragon community, the Elders will call a grand-meeting to discuss the problem and what to do about it. These are the only two times in a dragon's life that they will see so many of their kind in one area.
END OF THE LIFE-CYCLE
A dragon rarely lives past 1,500. When the time comes, the dragon realizes his life-cycle has come to an end. He will gather all Great Wyrms at the rim of a great volcano. All the Great Wyrms will howl a great song named "The Passing Song". This song will continue for a full half hour, and can be heard for 300 miles around. This announces the passing of an Elder. Once the song is heard by Adult Dragons, they will howl the same song for all to hear until all dragons on a world will understand they have lost a great member of their community. During the song, the dying Great Wyrm will circle the live volcano and then dive straight down into the lava to give himself back to the earth that spawned him."
Geloof jij het nu nog? Dit hoort bij de Fabeltjeskrant, of zo... ;-)
Kristal
8 jaar geleden
Mooie uitleg hoor Cryo,
maar ik vermoed wel dat de draak getrommelde edelstenen ging stelen bij een edelsteenbewerker, want veel edelstenen kunnen zo scherp zijn als een mes wanneer zij hun natuurlijke vorm hebben.
Veeeeeel te heftig voor het gevoelige huidje van de draak...
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik denk dat de schatkisten van de lokale koningen geen ruwe edelstenen bevatten, maar mooie bewerkte exemplaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach Cryofiel, ik ben veel te serieus, je steekt er gewoon de draak mee. ;)