Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn criteria's van de ontwikkeling van de mensheid?

In de film The Avatar zie je twee civilisatie tegen elkaar botsen. Welke van deze twee civilisatie vind jij persoonlijk verder (hoger, meer) ontwikkeld dan de andere? En op basis waarvan kom je tot zo'n conclusie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik heb die film ook gezien, en het heeft me gigantisch aangesproken.
Aan het einde van de film had ik echt de tranen in mijn ogen staan van ontroering.
In deze film zie je duidelijk dat de aliens mijlen voor liggen op de mensheid.
Hun eenvoud en vertrouwen en samenhorigheidsgevoel is werkelijk treffend, net zoals met de grote tederheid waarmee met de natuur werd omgegaan.
Wat moet de mensheid met al haar technieken en vooruitgang dan nog een hoop leren.
Het probleem met de mensheid is dat de technologie zich sneller ontwikkeld, dan de menselijke geest, wat dus grote gevaren brengt, omdat er geen evenwicht is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In die film krijg je automatisch (ik tenminste) meer sympathie voor die "Aliens". Maar zo is die film ook wel opgezet natuurlijk. Je ziet welke verwoestende effecten "onze" kapitalistische benadering in het leven kan hebben. Dus je kiest natuurlijk al gauw voor de "Aliens".
Maar in z'n algemeenheid lijkt me die "spirituele" of verbonden levenshouding (met de natuur/leefomgeving) beter voor de ontwikkeling van de mensheid. Misschien is het zelfs de enige manier, alleen moeten we daar wellicht weer achter komen (herontdekken).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar is wat mij betreft geen twijfel over mogelijk.

Ik was in de gelukkige omstandigheid om ruim twee jaar lang door o.a. Afrika te mogen reizen. Ik heb mensen ontmoet die in Westerse ogen 'niets' hadden, maar ze hadden alles en nog veel meer.

O.a. kennis van de natuur op een zeer hoog niveau: (werking van) planten, dieren, sterrenkunde. Het weer, toepassing van medicatie, contact met de natuur. Ik kan er dagen over vertellen maar het omvat teveel. Kennis die de Westerse wereld niet heeft en onder de huidige omstandigheden ook nooit zal bereiken. Omdat ze het niet ziet, wellicht heeft verloren om niet meer terug te kunnen vinden. Het wordt echter niet gezien als een verlies, zeer opmerkelijk.

Ditzelfde geldt voor (zelf)bewustzijn, ontwikkeling, ontplooiing, zelfs beschaving. Ik zou het kunnen omschrijven als een groeiproces. Wij denken te groeien en ons te ontwikkelen, in feite hebben we grote stappen terug gedaan, staan we wellicht zelfs stil en groeien we voornamelijk in technische ontwikkeling. Welke ons steeds verder laat afdwalen van persoonlijke ontwikkeling, (zelf)bewustzijn, echte groei, spiritualiteit, verbondenheid.

En ik zou eerlijk niet kunnen zeggen of we ooit weer op dat hoge niveau kunnen komen, zoals ik in die twee jaar heb mogen zien en meemaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mensheid heeft al een 'lange' weg afgelegd in zijn ontwikkeling. Je kunt dat vergelijken met de biologische ontwikkeling van een individu vanaf de conceptie tot aan diens volwassenheid. Bahá'u'lláh legt uit, dat de ontwikkeling van de mensheid in cyclussen verloopt. De cyclus die wij zojuist hebben afgesloten is de z.g. adamitische cyclus, die begon met Adam (de eerste mens) en eindigde met de Profeet Mohammed (de Boodschapper van God, het Zegel der Profeten). Omdat de ontwikkeling van de mensheid vroeger erg plaatsgebonden was, bestaan er ook parallelle cyclussen, zoals in Azië (o.a. Krishna, Boeddha), in Afrika (natuurgodsdiensten), in Amerika (indiaanse godsdiensten). Al deze cyclussen hebben betrekking op de kindertijd van de mensheid. Ze hebben één ding gemeen: ze voorzeggen allemaal een zelfde soort 'eindtijd', het einde van de cyclus, welke ons naar het begin van onze volwassenheid voert. Wij beperken ons hier tot de adamitische cyclus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessant. Ik ga even link verder lezen.
Er zijn criteria's, ook wij zijn aan evolutie onderhevig. Ik merk in mijn omgeving dat steeds meer mensen bewuster worden, steeds meer beseffen dat de vooruitgang van de economie niet per definitie goed hoeft te zijn. Steeds meer mensen keren terug naar hun gevoel. Beseffen wat belangrijker lijkt te zijn. Maar ons menselijk brein is zo onuitputtelijk dat we constant een balans aan het zoeken zijn in wat goed is voor ons mens en wat niet. Evolutie is gebaseerd op de overlevingsdrang. Het is instinctmatig, dus alles komt goed, zolang we maar op ons gevoel afgaan.

Toegevoegd na 39 seconden:
dus geen criteria
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je maakt gebruik van een dubbel meervoud. Criterium, criteria en geen criteriums.
Bedoel je misschien aan de hand van welke regels je kunt stellen dat de mens ontwikkeld is?
In dat geval zou ik zeggen indien de mens in staat is een zelfstandig leven te leiden waarin hij zichzelf kan redden dan duid dat zeker op een bepaalde ontwikkeling.
Het vermogen tot communiceren met soortgenoten enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing