Waarop moet je geesten met 2 personen oproepen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat moet niet. Wat "moet", is enkel afhankelijk van de cultuur waarin je je bevindt. Kennelijk zit jij in een cultuur waarin het "hoort" om geesten met twee personen op te roepen. In andere culturen gelden andere gebruiken, of wordt hier juist niets over gezegd. Echt geesten oproepen is sowieso onmogelijk, dus alles wat met "geesten oproepen" te maken heeft is enkel afkomstig uit de menselijke psychologie, beïnvloed door de cultuur van de gelover.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik snap de vraag niet eens....op een stoel? Op de grond?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een vreemde vraag. Bedoel je waarom i.p.v. waarop?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou vooruit, ik doe ook een duit in het zakje.....het staat er voor.
Antoni
9 jaar geleden
Marleen en Cryofiel, als geesten oproepen niet echt mogelijk is (waar ik overigens net als jullie overtuigd van ben), is een betere categorie dan misschien Sport, Spel & Recreatie, Overig...?
Cryofiel
9 jaar geleden
Goeie, Antoni!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind ik helemaal geen gek voorstel, Antoni. Al passen de antwoorden dan vaak weer beter in de categorie wetenschap/psychologie.
Al met al denk ik dat 'spiritualiteit' wel een leuke vergaarbak is. Je weet in elk geval ongeveer wat je kunt verwachten.

Antwoorden (3)

Dit hoeft niet altijd, mensen roepen vaak geesten op met 2 omdat ze zich dan veiliger voelen. En als er dan iets engs gebeurd ze het met iemand kunnen delen. Ook al willen geesten je vaak geen kwaad aandoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je gaat bij je vraag uit van twee aannames waarvan niet eenvoudig aan te tonen is dat ze werkelijkheid zijn :

- het bestaan van "geesten" (als in : zielen van overledenen doorgaans) als zelfstandige entiteiten
- Het bewust en moedwillig kunnen oproepen / consulteren / communiceren met die geesten.

Het eerste is vooralsnog zeer twijfelachtig ; waar geesten al bestaan lijken ze vergelijkbaar te zijn met dromen, en voort te komen uit / zich te bevinden het hoofd/oog van de waarnemer. En daarmee ook hun uiterlijk en gedrag, dat de waarnemer natuurlijk - net als dromen - bewust of onbewust kan sturen.

Het tweede is daarmee wat waarschijnlijker ; het is inderdaad mogelijk die illusie / waarneming / ervaring op te roepen door bepaalde gebieden in de hersenen te stimuleren. Echter niet met apparatuur die voor consumenten in de handel is. En dat is ook ongetwijfeld niet waar je op doelt.

Vriend en vijand, gelovige en niet gelovige zijn het er in de regel wel over eens dat het proberen ' op te roepen' van geesten in een soort spiritistische sceance geen goed idee is. In het geval van mensen die wel in hun bestaan geloven omdat die vaak ook aannemen dat er sprake kan zijn van kwade geesten, en in het wetenschappelijke / psychologische geval omdat mensen die erg vatbaar zijn voor suggestie of labiel zijn, door een dergelijke illusie of de verwachting daarvan, de sfeer, de entourage, hun angst en fantasie, in een psychotische toestand kunnen raken. En dat is geen spelletje meer.

WaarOP je dat dan zo moeten doen is eigenlijk niet zo relevant. In je eentje is een ouija-bord een veel gebruikt voorwerp - dat met zijn tweeën of meer natuurlijk ook wel kan, dan is er 1 'spelleider' , en er is natuurlijk het bekende 'glaasje draaien' , bij voorkeur aan een ronde tafel. Maar als je erg beïnvloedbaar / goedgelovig bent, kom je met zijn tweeën met een kaars voor een draaiende wasmachine vast ook een heel eind. De aankleding ,sfeer en stemming zijn erg belangrijk voor eventuele ' resultaten'.

Als je bedoelt WAAROM je met zijn tweeën moet zijn, is het antwoord dat dat dus niet noodzakelijk is. Het is echter wel zo veilig om, wanneer je met gevaarlijke spelletjes begint, dat niet in je eentje te doen. Hoewel je dan ook weer het risico loopt dat beiden niet met de voetjes op de grond blijven en elkaar juist versterken in hun waan. Hoe groter de groep, hoe groter de kans dat er eentje nuchter blijft, maar ook hoe groter de kans op massahysterie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitgaande dat geesten bestaan, is het totaal niet van belang met hoeveel personen jullie dan zijn.
Zoals jij het nu stelt, lijkt het meer op een kermis spelletje.
Geesten roep je niet op.
Geesten zijn er zo maar ineens en altijd als je het niet verwacht.
Niet jij, maar ' hun' bepalen of er contact gemaakt wordt.
En ook dat gebeurt maar heel zelden.
Een of twee keer in je hele leven is al veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ervan uitgaande dat geesten bestaan ... ... maar ze bestaan niet.