Wat word er bedoeld met innerlijke bevrijding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, ik moet even een rustig moment uitzoeken om te beantwoorden. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:))

Het beste antwoord

Voor mij persoonlijk, Nirwána: verlichting/bevrijding.

Vrij zijn van gehechtheid aan illusies.
Vrij van gemoedsaandoeningen en verlangens.
Vrij van denkbeelden.

Het het binnengaan in een andere bestaan-dimensie.

Een verzoening met het bestaan zoals het in werkelijkheid is, voorbij onze eigen beperkte en vooringenomen beleving ervan.

"In diepe verzonkenheid - die het tegengestelde is van vage mijmering - wordt de aandacht scherp gericht op het onderwerp van overpeinzing. Dan dringt het verder door tot in de diepten van zichzelf. Innerlijk brengt het alles tot stilte en in deze stilte schouwt het tot in de eeuwige grond. In een koele, zonnige vrede, boven geluk en smart uit, beseft het de zaligheid van een onuitsprekelijk leven. Het is dicht bij zijn einddoel gekomen, bij Nirwána, het hoogste geluk" (Gautama de Boeddha).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stil......................... Dikke +

Andere antwoorden (10)

Innerlijke bevrijding betekent dat mensen hun bewustzijn ontwikkelen. Deze ontwikkeling houdt in dat zij:

zichzelf steeds meer bewust worden van hun invloed op de omgeving en op het lot van dieren
hun verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen van hun invloed
eerlijk en integer willen zijn
hun zelfwaardering niet van het oordeel van anderen laten afhangen en stoppen met het beoordelen van anderen
hun ego en egoïsme weten te relativeren en te verva(n)gen door zelfontplooiing
hun leven uit angst voor stilte en leegte niet opvullen met zinloze activiteiten
vrijwillig zichzelf matigen en het anderen gunnen dat zij de ontstane ruimte (in)vullen
zichzelf zijn en leven in het hier en nu (zich niet vandaag haasten om morgen gelukkig te worden)
zich niet als eeuwige slachtoffer gedragen van een gebeurtenis uit het verleden
hun vooroordelen kennen en de functie daarvan realiseren
het gevoel van mededogen ontwikkelen voor anderen
een eenheid met en van alle levende natuur realiseren
bescheiden blijven èn worden
een balans hebben tussen afstand houden en betrokken zijn (voor respect) en tussen vermijding en confrontatie (bij stress)
zich realiseren dat machtigen niet meer recht hebben dan een ander, mens of dier
weten dat ze krijgen vanaf het moment dat ze geven
opkomen voor recht en tegen onrecht en grenzen durven stellen
zich realiseren dat het voor iedereen wederkerig beter is als wij gericht zijn op onvoorwaardelijk geven, zonder onszelf tekort te doen, in plaats van nemen
gevoel, verstand, waarneming en intuïtie gelijk waarderen en integreren
het geluk en (persoonlijke) vooruitgang niet proberen te forceren

gewoon een copy paste van de eerste hit uit google
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Innerlijke bevrijding is loskomen van je ego en veronderstellingen (jouw 'waarheden').
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf volledig accepteren zoals je bent, ook met al je tekortkomingen. Dan ben je vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Innerlijke bevrijding houdt in dat je geestelijk zo gegroeid bent, zo dat je los komt te staan met alle aardse beslommeringen.
Het geeft dan niet meer wat mensen van je denken en zeggen, en je doorziet veel meer de ware bedoeling achter de woorden van mensen.
Je komt los van het kleinsteedse en kleinburgelijke denken, omdat je de ware grootheid hebt gevonden.
Je staat los van al je complexen en verslavingen, en koestert je innerlijke verworven parel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je bevrijd bent van verslaving, dwanggedachten en dwanghandelingen, wanen, hallucinaties, angsten, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Innerlijke bevrijding geeft aan dat je je bewust word van de gevangenis waarin je innerlijke je bevind.Dit zal zich eerst uitten in het willen ontwikkelen van je geestelijke mogelijkheden en een gezondere levensstijl t.o.v. voeding en beweging.

Je wilt de balans vinden tussen het geestelijke en het lichamelijke,want het is een valkuil om een van de twee niet mee te nemen in het ontsnappen uit deze spreekwoordelijke gevangenis.

Je gaat je een beeld vormen van je ik,van je ware zelf.Vaak zul je merken dat het ego zich pas op de voorgrond gaat zetten als je het onder de loep neemt.Het ego is,vooral in onze samenleving,gewend zonder tegenspraak te krijgen wat het wil.Het gedijt in het materialisme.En de westerse maatschappij met al zijn luxe meet ons een gouden kooitje aan waarvan de tralies ons innerlijk zo verblinden dat het geen kans krijgt van spreken.

Maar het innerlijk zal zacht maar aanhoudend je toefluisteren:psst,ik kan zo door die tralies heen,dan ben je vrij!Dit geeft conflictgevoelens,want je ego wil niet weg,het wil niet vrij zijn,want dan moet het delen met anderen,en dat wil het niet.Het heeft dat nooit geleerd,en het ik is natuurlijk niet wij!

Maar de universele liefde zal je altijd blijven uitnodigen,en dan beantwoord je het...

Plots besef je dat er licht en warmte en liefde door de tralies heenstraalt,zo tot op het binnenste van je ziel!Het ziet de wereld zoals die is,puur en welwillend om jouw op te nemen in haar geheel.

Het enige wat je hoeft te doen is willen geven.Je moet je gouden gevangenis afstaan aan de stoffelijke wereld,je hebt het niet meer nodig.Je ziel versmelt zich met het ware Licht en je ziet dat er nooit een verschil is geweest tussen het Licht van jouw ziel en de ziel van de wereld.Het is samen met alles een.

dat is innerlijke bevrijding.

Toegevoegd na 23 minuten:
Een zeer goede site zonder veel poespas eromheen over hoe deze kennis toe te passen en het ego los te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier wordt mee bedoeld dat je loskomt van je (uiterlijke) gedrag (dus hoe je wíl overkomen op anderen) en meer op je 'echte ik' gaat letten: je innerlijke karakter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een product van je ouders en van de maatschappij. Dat wil ook zeggen dat je gevormd bent door deze invloeden en dat jij je nu nog steeds gedraagt volgens deze invloeden.

Je zou kunnen zeggen of jij je bewust bent hoever dit gaat en hoe jij vanuit jezelf nu kunt leven.
Ken jij je werkelijke zelf wel?

Innerlijke bevrijding wil zeggen dat externe invloeden worden weggehaald. Dat je vanuit jezelf leeft ipv je laat leven door anderen.
Maar ook dat je je eigen beperkte instellingen laat varen, zoals je ego, materialisme, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gdanonym.......+!
Wanneer men erachter komt
dat ALLES dat hij dacht dat BUITEN hem afspeelde,
eigenlijk allemaal een weerspiegeling was van zijn innerlijke beleving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je bewust word van je innerlijke gevangenis, onluikt de bevrijding. Ga maar eens na....waar je niet jezelf bent, of waar je het leven niet kunt accepteren voor wat het is.
Als je niet meer hoeft te strijden met jezelf en de wereld ben je op weg naar innerlijke bevrijding.