Wat precies zijn helende krachten en wat kan je doen om dit wetenschappelijk te laten onderzoeken?

Toegevoegd na 6 dagen:
SuperDank aan iedereen die heeft bijgedragen aan het beantwoorden van mijn vraag op welke Wijze wijze dan ook!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
er is meer een placebo effect denk ik, ik heb nog nooit iemand een gebroken been zien genezen met helende krachten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou meer een wonder zijn inderdaad ;-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na het lezen van de uitstekende teksten van Cryofiel en Rabelais, blijf ik toch bij mijn opvatting "sta open voor een eventeel onomstotelijk bewijs, maar begin met die helende krachten flauwekul te vinden."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier een heldere uitleg. Lastig wellicht te kijken als je wel gelooft in alternatieve geneeswijzen. Ook leuk om te zien hoe mensen de wetenschappelijke methode onjuist toepassen en wat er dan gebeurt. Ook laat het goed zien hoe snel je de fout in kan gaan met bewijsvoering https://www.youtube.com/watch?v=XHkHB1i0Ss0
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Botbreuken zijn overigens wel te genezen zonder ingrijpen van medici: als de beide breukkanten netjes recht boven elkaar blijven zitten dan gaat het vanzelf: dat kan je ook helende krachten toeschrijven ;-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de snelheid het woordje "aan" vergeten: dat kan je ook AAN helende krachten toeschrijven ;-))
Dank Mr Tomaat; zal er later vanmiddag naar kijken.
Poet
9 jaar geleden
Wat mij betreft zit er een heleboel helende kracht in de reguliere medici.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bezit ook helende krachten, als ik bijvoorbeeld mijn knie stoot en het wordt een blauwe plek dan kan ik dat helen. Na een week of wat is de blauwe plek weer weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laatst las ik een artikel over dat lachen pijnstillende effecten heeft, doordat er door lachen een bepaald stofje wordt aangemaakt. Net heb ik even gegoogled en een stukje gevonden waarin een heel rijtje effecten van lachen staan die gunstig zijn voor je gezondheid:
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/37467-de-positieve-effecten-van-lachen-op-je-gezondheid.html
Iemand die een ander aan het lachen kan maken, heeft dus helende krachten ;-) Ik kan me voorstellen dat iets soortgelijks ook geldt voor andere handelingen, zoals iemand een knuffel geven, ook geldt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Infonu is een uitermate twijfelachtige bron, omdat bij wijze van spreken iedere idioot er een artikel kan neerzetten. Je vindt er dan ook de grootste onzin. In dit geval heb je gelukkig een goed artikel gevonden (die zijn ook wel degelijk op Infonu te vinden). Van lachen, en ook van knuffelen, is inderdaad bekend dat het helende krachten heeft. Dat geldt overigens ook voor samenzijn, voor persoonlijke aandacht, en voor het delen van ervaringen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij had ik dat eerdere artikel in de psychologie magazine gelezen; vind je dat een betrouwbaardere bron? De cliniclown e.d. zullen ook wel bestaan vanwege een reden als deze.
Cryofiel
9 jaar geleden
Psychologie magazine ken ik niet. Maar ondanks dat Infonu geen betrouwbare bron is, staan er regelmatig toch zinnige dingen op. Dit is zo'n geval. Ik weet uit andere (betrouwbare, wetenschappelijke) bronnen dat lachen inderdaad gezond is en helende krachten heeft. Dat is waar het hier om gaat. Die informatie is betrouwbaar, het is iets waar we daadwerkelijk in vertrouwen van mogen uitgaan. Dat Infonu diezelfde juiste informatie verschaft, is van minder belang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Marjol31n!
Thecis
9 jaar geleden
Psychologie Magazine wordt geschreven (o.a.) door ervaren en goed opgeleide psychologen.
Tuurlijk slaan ze de plank ook wel eens mis (psychologen zijn namelijk net mensen), maar o.h.a. vallen hun artikelen onder de betrouwbaardere informatie.
Wel altijd zelf blijven nadenken...
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank voor de toelichting, Thecis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie en nuchtere reactie. Kan je helaas niet ++. Maar ondanks dit geeft ook jouw reactie geen antwoord op de vraag of 'helende krachten' wetenschappelijk te onderzoeken zijn.
Ooit, op een moment in tijd, zal dit naar [mijn] verwachting wel mogelijk zijn maar zal het qua beleving en waarheidsvinding niet 'halen' bij de persoonlijke ervaring en mogelijkheden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt hoe of waardoor een genezing ontstaat. Als we namelijk blijven hangen in alleen maar het 'ervaren', zullen we nooit verder komen dan waar we nu zijn. Zodra we meer inzicht verkrijgen in dit fenomeen, bereiken we twe dingen die volgens mij allebei heel positief zijn. Het eerste is dat we inzicht opdoen. Inzicht in onszelf. Inzicht in de natuur. Inzicht in bepaalde krachten, hun werking, hun invloed, en onze interactie met die krachten. Het tweede is dat we de effecten kunnen verbeteren. Dat we dit verschijnsel nog beter kunnen inzetten dan nu. Vanwege deze twee positieve effecten denk ik dat onderzoek van groot belang is. Maar voordat je onderzoek kunt doen, is er bewijs nodig. Dus los van die ervaring, zullen we toch echt moeten onderzoeken of er eigenlijk wel iets bijzonders aan de hand is, of dat het "heel gewoon" (ahum) door het zelfhelend vermogen en/of door het placebo-effect komt. Ervaring is leuk, maar niet voldoende. Bewijs is toch echt noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Maar voordat je onderzoek kunt doen, is er bewijs nodig." Als je bewijs hebt hoef je toch niet meer te onderzoeken????
Cryofiel
9 jaar geleden
Er zijn twee dingen van belang wanneer je onderzoek wilt doen. --  Eerst moet je bepalen OF een verschijnsel bestaat.
--  Indien het bestaat, kun je het verschijnsel onderzoeken. Het eerste punt is het bewijs. In dit geval: laat eerst maar eens zien dat er daadwerkelijk helende krachten bestaan die worden overgedragen van de genezer op de patiënt. Pas als je dit bewijs hebt geleverd, kun je onderzoek doen aan de aard van die helende krachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee. Dank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sinds vandaag , na nog een positief resultaat van een vrouw, lijkt Trance healing een positieve invloed te hebben op Diabetes.
Na een sessie zakte de suikerwaarden spectaculair.
Toevoeging van insuline door middel van spuiten is van 4x per dag, terug naar 1 x per dag.
De verbetering duurt nu al 3 weken.
De suikerwaarde is stabiel ( er voor nooit) en binnen de norm.
Verder onderzoek in de vorm van meer personen is nog nodig.
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies, Ed. Dit is weer zo'n voorbeeld. Je blijft maar met voorbeelden komen. Die voegen (sorry dat ik het zeg) echt helemaal niets meer toe. Het zijn leuke anecdotes, fijn voor die mensen of honden of wat dan ook - maar als het gaat om informatie of om onderzoek is het zinloos nog meer voorbeelden te geven. Hooguit geef je aan dat het o zo eenvoudig is om te bewijzen dat je iets kunt. Immers, hoe meer succesverhalen, hoe makkelijker een onderzoeker het heeft. Of: hoe makkelijker jijzelf het hebt, als je zelf een wetenschappelijk verantwoord vooronderzoek gaat uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooronderzoek is niet nodig, daar zijn de medische rapporten van deze mensen voor.
Verder schrijf ik : het lijkt invloed te hebben en meer onderzoek is nodig.
Voor jou zijn het anecdotes, voor mij zijn het mogelijk erg belangrijke ontdekkingen.
En vandaag was het de tweede persoon met deze ervaring. en vond het belangrijk genoeg het aan Wendy te vertellen.
Aan jou heeft geen zin, al heel lang niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Ed!
Ben ook benieuwd of die waarden laag blijven, ook als de mensen niet meer bij jou komen.
Het artikel van Emees bij mijn andere vraag : http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/psychologie/rol-speelt-psyche-zelfhelend-vermogen.526745 betreffende onderzoek placebo's en nocebo's vind ik heel interessant. ... en ingewikkeld ook :-)
Hier de link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3055515
Sjoet, zie net dat Emees niet meer lid van GV is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Welke nieuwe informatie geef je dan, Ed? Voor jou is het misschien nieuw. Dat verbaast me. Voor mij is het meer van hetzelfde. Telkens opnieuw kom je met weer een ander voorbeeld. De eerste drie voorbeelden die je op GV noemde, gaven nog informatie. Daarna niet meer. Daarna was het meer van hetzelfde. Het ziet er voor mij meer uit als een stukje zelfbevestiging dan als het delen van nieuwe informatie. Je noemt het een "erg belangrijke ontdekking". Wees eens concreet: wat heb je hier dan ontdekt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wendy, een van die twee personen is mijn eigen vrouw en weet dus de hele medische voorgeschiedenis, na de eerste sessie waren de suikerwaarden drastisch veranderd , ze bleven zo en zijn nu stabiel.
ben nu op zoek naar andere suikerpatiënten om te kijken hoe hun reactie is.
Helende energie is nog onbegrepen en mogelijk iets heel anders dan we nu denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ed: dank!
@Conqie: zeer complex, die Engelse tekst. Ben ik helemaal met je eens! Bedankt voor je link.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ed, je blijft maar op het zoveelste voorbeeld hameren. Voor jou veelzeggend omdat het je eigen vrouw betreft, voor een onafhankelijk onderzoeker nietszeggend omdat het het zoveelste geval van opnieuw hetzelfde is. Leef je in in de ander. In dit geval in de denkwereld van een onafhankelijk onderzoeker. Daar zoek je tenslotte contact mee, als ik jou mag geloven. Tot slot: je gaat opnieuw alvast uit van de aanname dat er zoiets als "helende energie" zou bestaan. Daarmee verbreek je al bij voorbaat het contact met de onafhankelijke onderzoeker, dus het contact dat je zo vurig lijkt te wensen. Die onafhankelijke onderzoeker wil namelijk niet uitgaan van welke aanname dan ook. Probeer dus zelf ook onafhankelijk te denken. Probeer alle mogelijkheden open te houden. Ga niet bij voorbaat uit van welke aanname dan ook, maar doe onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben al jaren met onderzoek bezig en nog steeds, had je elders ook kunnen lezen, meer dan een keer.
Wil best reageren op al je reacties, maar dan niet via GV.
Is hier niet toegestaan.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zie onderzoek naar de aard van de veronderstelde "helende kracht". Ik zie dus een aanname (zoals ik heb uitgelegd). Ik zie geen onderzoek naar de vraag óf er überhaupt sprake is van een "helende kracht". Ik zie wel steeds weer een extra voorbeeld dat, volgens mij, bedoeld is om aan te geven dat er echt "iets bijzonders" aan de hand zou zijn. Al die voorbeelden dienen volgens mij ter onderstreping van de juistheid van jouw aanname - maar de voorbeelden zijn daar niet geschikt voor. 27 voorbeelden zijn dat niet, dus 28 voorbeelden zijn dat ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Per PB lijkt me een heel goed voorstel: ik moet deze vraag bijna sluiten ;-)

Het beste antwoord

Helende krachten zijn de naam voor de veronderstelde (dus (vooralsnog) puur hypothetische) mogelijkheid die sommige mensen of voorwerpen zouden hebben om andere mensen van hun klachten af te helpen.

Deze beschrijving geeft dus puur het gevolg aan: er is "iets" waardoor iemand geneest. Wat dat "iets" is, is onbekend, ook bij degenen die hierin geloven.

Wetenschappelijk onderzoek zou zich kunnen richten op de aard van dat "iets". Bijvoorbeeld of het een veld is, of een vorm van signaaloverdracht, of iets anders. Maar dat is niet zo zinvol, omdat zelfs het bestaan van dat "iets" niet is aangetoond. Het onderzoeken van de aard van het "iets" zou dus kunnen betekenen dat je onderzoek wilt doen aan iets dat niet bestaat.

Daarom is een zinnigere invulling van wetenschappelijk onderzoek: kijken of er werkelijk iets gebeurt.

De "helende krachten" zouden een effect hebben op een zieke. Onderzoek kan zich dus richten op de vraag of dit effect waarneembaar is. Het onderzoek richt zich dus allereerst op de vraag OF er iets is; WAT dat dan is en HOE het werkt is van later zorg.

Zulk onderzoek wordt (vanzelfsprekend) daadwerkelijk gedaan. Het richt zich op de vraag of een zieke zich beter voelt na het toepassen van "helende krachten", en zo ja: of die verbetering geen andere oorzaak heeft. Pas wanneer er verbetering optreedt zonder dat je kunt aangeven waar die verbetering door werd veroorzaakt, weet je dat je iets hebt gevonden dat tot nu toe nog onbekend is.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich een prima antwoord, maar ik ben zelf ook wel benieuwd naar deel twee van de vraag:
Waar en hoe kan je het onderzoek waar je aan refereert laten doen?
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zie wat je bedoelt. Ik had het tweede deel van de vraag oorspronkelijk gelezen als "wat kunnen we (de mensheid) doen om dit wetenschappelijk te onderzoeken", ofwel: hoe zouden we dit wetenschappelijk kunnen onderzoeken. Als je het over een concreet geval hebt, wordt het wat lastiger. Dat komt vooral doordat er zo enorm veel mensen zijn die geloven dat zij iets kunnen, of dat iemand die ze kennen echt iets zou kunnen. Ik heb een tijdje bij een universiteit gewerkt, en we werden werkelijk dag in dag uit continu gebeld door mensen die zich wilden laten testen, of die hun huis wilden laten doormeten omdat hun overleden oma er nog zou ronddwalen. Uiteindelijk moesten we noodgedwongen het telefoonnummer laten doorschakelen naar de centrale telefonisten, die als taak kregen al die gelovers-telefoontjes af te wimpelen. Hoe dan wel? De beste manier ligt dan toch echt bij de mensen zelf. Dus niet langer zeggen "ik kan iets bijzonders, echt waar hoor, kom mij maar even testen". Het eerste dat nodig is, is begrip voor de reden waarom je er niet zo eenvoudig van af kunt maken. Wat wel kan, is je verdiepen in de reden (echt, die is er!) van de wetenschappers om niet zomaar te geloven in iemands krachten. En vervolgens: je verdiepen in wat er dan voor nodig is om iemand te overtuigen. Het draait dus om inzicht in de wetenschappelijke methode, en in de zinnigheid daarvan. Inzicht waarom "tante Anna genas nadat ik haar aura had ge-energetiseerd" geen bewijs is, ondanks de (aantoonbare) genezing van tante Anna. Inzicht in hoe je dan wel zou kunnen laten zien dat het "energetiseren" van iemands "aura" echt werkt. Het draait dus om inzicht in de beweegredenen van de ander. Niet alleen verwachten dat de wetenschapper naar jouw beweegredenen luistert, maar ook het omgekeerde: jezelf oprecht openstellen voor de beweegredenen van de wetenschapper. Alleen op die manier kun je zelf alvast een "voorselectie" doen, inclusief zelftests, om pas daarna contact te zoeken met een wetenschapper. Op die manier stijgen je kansen aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heldere en terechte aanvulling.
Bedacht mij ook al dat er legio mensen zijn die dergelijke krachten beweren te hebben; ik kom ze in onze praktijk ook regelmatig tegen. Ik ben het met je eens dat je sneller en makkelijker de aandacht van een faculteit trekt door zelf vooraf een zo empirisch mogelijke analyse te maken. Een of andere vorm van dubbelblind testen moet mogelijk zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Correct. Maar dat vereist dat degene die zich wil laten testen zich verdiept in de leefwereld van de ander, in dit geval die van de wetenschapper. Dat is helaas meestal niet het geval. Bijvoorbeeld het dubbelblind testen - de meeste gelovers weten niet eens wat dat inhoudt, en als ze het al weten zien ze het als iets puur theoretisch, iets dat niet op hen van toepassing is. Om terug te komen op mijn eerdere voorbeeld: "Tante Anna is toch genezen nadat ik haar aura had ge-energetiseerd? Dat kan iedereen toch zien? Waarom ontkennen die wetenschappers dat dan? Dit is toch gewoon een bewijs?" Zie daar maar eens doorheen te komen... Die openheid moet toch echt van beide kanten komen, anders zal elke toenadering al bij voorbaat spaak lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord en reacties Cryo en jouw reacties Rabelais. Deel 2 van mijn vraag was inderdaad zo bedoeld.
Persoonlijk ben ik overigens geen gelover in wat dan ook.
Hoe kan je dubbelblind testen of op een andere manier zelf testen als het om een onverklaarbare genezing van een dier gaat? Met onverklaarbaar bedoel ik, dat 2 wetenschappers geen reden hebben kunnen vinden waarom het dier is genezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WendyH Je kan niet zomaar een geïsoleerd geval pakken. Claimt iemand dat dier genezen te hebben? Of genas het uit zichzelf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn hond is lang geleden om totaal onverklaarbare redenen genezen. De enige reden die op dat moment overbleef was het "opleggen van de hand". Niemand claimt dat ;-) het waren mijn handen.
Ook als ik mijn handen op de probleemplekken legde trok de pijn weg. Dat was geen geloof, dat was zeer duidelijk zichtbaar voor iedereen die erbij was. Niet 1x, maar 10-tallen keren.
Wat ik probeer uit te zoeken is: stel dit overkomt me weer, wat moet ik dan doen om er wetenschappelijk naar te laten kijken en/of wat kan ik doen om (alleen al voor mezelf) een logische reden te vinden voor wat er gebeurt.
Ik ben dus geen gelovige, ik probeer juist om er een logische verklaring voor te vinden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerst maar even de gedachtengang die een wetenschapper zou kunnen hebben. Die zou zeggen: "De hond is genezen NADAT jij handoplegging hebt gedaan. We weten niet of de hond is genezen DOORDAT jij handoplegging hebt gedaan." Laten we eerlijk zijn: soms komen zulke genezingen spontaan voor. Maar nu zeg jij dat dit herhaalbaar is, je spreekt over tientallen keren. Dat maakt het al stukken makkelijker. Iets dat eenmalig is gebeurd, is achteraf niet meer te onderzoeken, en het zou altijd een toevallige spontane genezing kunnen zijn. Maar bij tientallen keren is jouw aktie herhaalbaar, en dus goed te onderzoeken. Hoe je het zou kunnen testen? Door te proberen op tientallen honden, natuurlijk wel op de juiste manier en door te turven hoe vaak je succes hebt. Je moet dan wel zorgen dat de hond en iedereen die contact heeft met de hond, geen idee heeft of jij wel of geen behandeling hebt gedaan. Je zou kunnen zorgen voor een regelmatige aanvoer van zieke honden, en bij elke zieke hond via puur toeval (muntje opgooien?) bepalen of jij die hond wel of niet behandelt. Om voor de hond zo min mogelijk verschil te creëren, zou of jij of een niks-kunner de behandeling kunnen uitvoeren. Ook na het uitvoeren van de behandeling (of het onbehandeld laten) mag niemand weten wat er wel of niet is gebeurd. Na een vaste tijd (paar weken?) vraag je het baasje de verbetering te scoren, bijvoorbeeld van 1 tot 10. Wil je het helemaal netjes doen, dan moet je nog aan wat extra dingen denken, maar het bovenstaande geeft alvast een goede indruk. (Belangrijk is trouwens dat je begrijpt waarom dit "gedoe" zo belangrijk is, en dat het geen rituele dans is maar dat het echt een zinnige vorm van experimenteren is, die is ontstaan uit jarenlange ervaringen en het continu verbeteren van de testmethode.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ook als ik mijn handen op de probleemplekken legde trok de pijn weg. Dat was geen geloof, dat was zeer duidelijk zichtbaar voor iedereen die erbij was." Ik heb nog pijn weg zien trekken bij iemand anders. Dat vind ik sowieso al heel knap.Maar dat terzijde. Er zijn naast jou al een legioen die hetzelfde hebben beweerd en er is al behoorlijk wat onderzoek gedaan naar handoplegging/reiki. Veelal met dezelfde uitkomst: http://www.sciencebasedmedicine.org/reiki/ Reiki is now squarely in that camp. Published at about the same time as the review (and therefore not included in the review) is a well-designed study of Reiki where Reiki was compared to placebo Reiki (someone not trained in Reiki simply goes through the motions) vs usual care (no intervention). Not surprisingly, both the real Reiki and the sham Reiki groups did better on self-reported well-being than the no intervention group, but they were indistinguishable from each other. Therefore Reiki did not better than placebo. That means Reiki doesn’t work (at least in the regular world of science-based medicine). stel dit overkomt me weer, Als je iets had moeten begrijpen van het relaas van Cryofiel is dat het zo dus niet werkt. Je kan niet even een "wetenschapper" bellen of ie ff langskomt die bekijkt wat jij doet en zegt "ah, bewezen", op het moment dat jij zover bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reactie geschreven voor dat cryo's reacties er stond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook na het uitvoeren van de behandeling (of het onbehandeld laten) mag niemand weten wat er wel of niet is gebeurd. Even een leuke vraag: Mag het ook andersom. Keihard beweren dat je wel behandeld hebt alle keren (terwijl dat in de helft van de gevallen dus niet gebeurd is).
Cryofiel
9 jaar geleden
Da's een ethische vraag: mag je liegen? Voor het experiment maakt het niet uit. Zolang je ofwel alle baasjes vertelt dat je bezig bent met een experiment en dat je de helft van de honden wel en de andere helft niet zult behandelen, ofwel alle baasjes vertelt dat je de hond zal behandelen maar dat in de helft van de gevallen niet doet. Voor de wetenschap gaat het erom dat je elke hond en elk baasje op dezelfde manier tegemoettreedt. Voor de ethiek maakt het verschil of je in alle gevallen liegt of in alle gevallen de waarheid spreekt. Wat in ieder geval niet mag is: verschil maken tussen de beide groepen, anders dan het wel of niet behandelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat als je het in drieën deelt? Een keer WendyH, een keer een vriend die precies dezelfde handeling uitvoert, maar niet ervan overtuigd is dat hij helende krachten heeft, en een keer niks doen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Kan ook, het principe blijft hetzelfde. Ook de ethische vraag blijft hetzelfde: doe je tegenover iedereen of je de hond behandelt, of laat je iedereen weten dat je een experiment aan het uitvoeren bent?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mr Tomaat: "Ik heb nog pijn weg zien trekken bij iemand anders. Dat vind ik sowieso al heel knap.Maar dat terzijde." Ik neem aan dat je het woordje "nooit" bent vergeten. En ik neem ook aan, dat je heel goed begrijpt wat ik bedoel, dus ik ga dat niet uitleggen. Verder: ik beweer niks: ik wil juist begrijpen/weten/de logica zien. Verder: ik beweer niet een wetenschapper te willen bellen. Ik zeg, dat 2 wetenschappers de genezing niet konden verklaren. @Cryo: je schreef: "Eerst maar even de gedachtengang die een wetenschapper zou kunnen hebben. Die zou zeggen: "De hond is genezen NADAT jij handoplegging hebt gedaan. We weten niet of de hond is genezen DOORDAT jij handoplegging hebt gedaan."
Laten we eerlijk zijn: soms komen zulke genezingen spontaan voor."
Helemaal met je eens. De vraag is dus hoe dat kon, die genezing. Ik vind "spontaan" net zo vaag als "door handoplegging". Maar misschien was het dat "spontaan" dus.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Wendy, ik weet niet of ik het goed lees, maar ik "voel" enige irritatie in je woorden. Hopelijk is mijn gevoel verkeerd. Laat ik je verzekeren dat ik gewoon open en eerlijk mijn visie met je deel, in de hoop dat je wilt luisteren (waarvan ik trouwens nog steeds helemaal uitga dat dat inderdaad zo is). En vooral: zonder dat ik jou "eens even wil vertellen hoe het zit", zonder je "de grond in te willen boren", enzovoort. In plaats daarvan: gewoon proberen jouw vraag te beantwoorden. En, sinds mij duidelijk werd dat je het over jezelf hebt en over de honden, samen met jou proberen helder te krijgen hoe, in jouw specifieke geval, een wetenschappelijk verantwoord onderzoek zou kunnen worden opgezet. -- Bovenstaande was even het gevoelniveau, de dingen die een rol zouden kunnen spelen "achter" de inhoudelijke discussie. Nu terug naar de inhoud. "Spontaan" is inderdaad vaag. Het is misschien zelfs een verkeerde naam. Wat we zien is dat mensen en dieren soms onverwacht genezen. We hebben geen idee hoe dat kan, we hebben geen idee wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. Bij gebrek aan een beter woord noemen we zulke genezingen dan maar "spontaan". Misschien vinden we ooit een oorzaak die dit mogelijk maakt. Misschien niet, misschien is het gewoon een statistisch proces. Net zoals je, als je tien keer met een dobbelsteen gooit, niet kunt verwachten dat je tien keer een zes gooit. Maar als je miljoenen mensen allemaal tien keer laat gooien, zal daar vast wel iemand tussen zitten die wel tien keer een zes gooit. Dat zou je dan "spontaan zessengooien" kunnen noemen. Daar is geen oorzaak voor, het is pure kansberekening. Hoe dan ook, "spontane" genezingen komen nu eenmaal voor. Als jij ernaar streeft dat jouw gaven worden geaccepteerd, zul je moeten laten zien dat "jouw" genezingen geen spontane genezingen zijn. En je zult moeten laten zien dat jouw activiteiten echt bijdragen aan de genezing. Dat heb ik in een vorige reactie proberen te beschrijven. Pas als je zelf een goed "vooronderzoek" doet, kun je dat voorleggen aan een echte onderzoeker, en het hem/haar/hen bespreken welke uitgebreidere testen er mogelijk zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: geen irritatie naar jou toe. Ik vind zelf handoplegging vaag; ik heb alleen in situatie hond ongelooflijke resultaten gezien, maar de vraag is natuurlijk of het daardoor kwam. Spontane genezingen vind ik net zo vaag.
Ik heb je heel goed begrepen en wie weet ga ik het ook uitproberen. Mijn al dan niet aanwezige gaven hoeven niet door anderen te worden geaccepteerd: ik wil eigenlijk voor mezelf weten, dát is het meer.
Ik heb best veel gelezen over placebo-effecten, maar dit betreft een dier. Dank voor je bijdrage!
Cryofiel
9 jaar geleden
Fijn te horen dat mijn gevoel (over de irritatie) verkeerd was! ;-) Spontane genezingen zijn vaag, maar we weten dat ze voorkomen. Dat betekent dat we niet zomaar mogen zeggen "we zagen genezing na toedienen van pilletje X / van handoplegging Y, 'dus' is pilletje X / handoplegging Y de oorzaak van de genezing". Dat zou een verkeerde (voorbarige) conclusie zijn. Als je veel hebt gelezen over placebo-effecten, dan zul je vast ook zijn tegengekomen dat die ook bij dieren optreden. Over het algemeen zijn het alleen de pseudo-wetenschappelijke sites die nog steeds beweren dat het placebo-effect niet zou kunnen optreden bij dieren. De wetenschap heeft allang door dat ook bij dieren placebo-effecten een grote rol spelen.
Thecis
9 jaar geleden
Overigens wat wel grappig is in deze discussie (en ik moet dan nog wel op zoek naar de linkjes) is dat er onderzoek is gedaan naar mensen met Reiki waarbij aangetoond is dat de handen van mensen met Reiki warmer werden dan bij niet-Reiki mensen (wanneer Reiki gebruikt werd). Dit zegt natuurlijk niets over het helende karakter, echter wel iets over dat Reiki misschien toch iets doet bij de mensen die dit beoefenen (al was het maar een betere doorbloeding bijvoorbeeld). Gewoon bedoeld als grappig feitje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Thecis: ben erg geïnteresseerd in die onderzoeken, dus als je die linkjes zou willen opzoeken voor me: héél graag!
Cryofiel
9 jaar geleden
Zou dat niet het al bekende effect zijn van de psyche op het eigen lichaam?
Cryofiel
9 jaar geleden
Goede punten, conqie. Toch stel ik voor eerst een stapje terug te doen. Je schrijft namelijk al direct over de eventuele verklaarbaarheid van dergelijke verschijnselen. Maar voordat we het over een eventuele verklaring kunnen hebben, zouden we het bestaan eerst moeten bewijzen. Zolang er zelfs nog geen bewijs is, hoeven we nog niet na te denken over een verklaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Conqie :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tot het moment dat de wetenschap kan bewijzen en verklaren wat een handoplegging kan doen, zal het een strijd blijven tussen de voor en tegenstanders, tussen de gelovers en niet gelovers.
Ik ben al jaren bezig met onderzoek, heb hier ook wetenschappers gehad, heb proeven genomen en nog steeds begrijp ik er totaal niets van.
Weet niet eens waardoor het ontstaat, waar het vandaan komt, wat de rol is van de handoplegger zelf, welke energie het dan wel is, helemaal niets
Wel zie ik alsmaar resultaten die medisch gezien onmogelijk zijn.
Bij meer dan 95 % van de mensen.
Hier kan je niet meer omheen.
Dus nodig ik iedereen uit, om het tegendeel te bewijzen, dat het niet mogelijk is ( zijn er al geweest)
Met elkaar kunnen we mogelijk uiteindelijk er achter komen wat een helende energie nu precies is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het NIET mogelijk is kan niet bewezen worden Ed: op dit moment gaat men daarvan uit. ;-) Maar ik hoop met en voor jou, dat er veel onderzoek gedaan kan worden wat het dan wèl is!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is eigenlijk voor mij niet zo belangrijk.
genezing door helende energie, of door een wetenschappelijk uit te leggen proces, is voor mij gelijkwaardig.
Stel dat ik door handoplegging bepaalde stofjes in de hersenen activeer en die stofjes de aanzet zijn voor genezing, dat zou ik geweldig vinden.
Het zou wereldwijd bekend worden.
Totaal nieuwe mogelijkheden tot genezing geven.
Enorme kosten besparen.
Mensen in een kwartier behandelen met een geweldig resultaat i/p/v. de reguliere behandelingen van maanden, met vaak een minder resultaat + zeer veel kosten.
Dus graag laten er maar wetenschappers komen die bewijzen kunnen dat we met handoplegging een totaal onbekende weg zijn in geslagen op gebied van genezing.
En de helende energie in de prullenbak gooien als zijnde niet bestaand.
Cryofiel
9 jaar geleden
Handoplegging is uitgebreid bestudeerd. Tot nu toe is niemand er ooit in geslaagd te laten zien dat handoplegging ook maar iets doet. Hoe is dat te rijmen met jouw ervaringen, zul je je misschien afvragen. Dat komt doordat er wel is bewezen (en dus geaccepteerd) *dat* er iets gebeurt, maar niet dat dat door de handoplegging komt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat je nooit verder wilt kijken dan de wetenschap.
En altijd maar weer terug valt op de bewijzen en laat het maar zien.
Elders heb je van mij kunnen lezen, dat het mij niet uitmaakt HOE het komt, maar de verklaringen waar jij al jaren mee komt, hebben niets te maken met de resultaten hier, daar zou je als wetenschapper uitermate nieuwsgierig naar moeten zijn, maar jij weet het al, dus een gemiste kans.
Fijn dat er wel wetenschappers zijn, die me helpen het te onderzoeken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Laat eerst maar eens zien DAT je iets doet. Pas dan is onderzoek mogelijk. Zolang je niet kunt laten zien DAT je iets doet, vraag je van een onderzoeker of hij iets wil komen onderzoeken dat waarschijnlijk niet bestaat. Dat is dan ook de essentie van mijn antwoord aan WendyH: doe zelf een goed vooronderzoek, met als doel te laten zien DAT je iets doet, iets dat door jou (WendyH) komt en niet door iets anders. Laten we het nu maar bij mijn antwoord houden, en bij de samenvatting in bovenstaande alinea. Alle verdere discussie is een herhaling van zetten en daarmee zinloos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik niet helemaal begrijp is dat, bijvoorbeeld handoplegging, blijkbaar alles geneest. Bij het hele helende krachten gedoe is er geen stap "diagnose" gedefinieerd. Behandeling is toch afhankelijk van wat je mankeert?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ed: je schreef "Stel dat ik door handoplegging bepaalde stofjes in de hersenen activeer en die stofjes de aanzet zijn voor genezing, dat zou ik geweldig vinden."
Daar voel ik zelf heel veel bij (jaaaja, da's OOK lekker vaag, ik weet het LOL). Dat is ook een idee waar ik mee speel en wat ik, net als jij, heel mooi zou vinden als dat de reden zou kunnen zijn. Een ander helpen om zichzelf te helpen.
Een vraagje: heb je ook vastgelegd bij mensen wat hun voorgeschiedenis is en wat er met ze is gebeurd nadat ze bij jou zijn geweest en hun geschiedenis erna?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mullog Bij helende krachten ( handoplegging) gebeurt er het volgende.
De mensen die bij mij komen, zijn vaak wanhopig, omdat schijnbaar niemand hun kan helpen.
Die zijn natuurlijk makkelijk te beïnvloeden
Maar er komen ook mensen die zeer kritisch zijn, er niets van geloven, maar met hun vrouw meekomen, maar het toch wel eens willen proberen.
Vaak wordt er geen diagnose gesteld, niet eens vertelt wat ze mankeren.
We gaan er dus blanco in. ( meestal )
Op een bepaald moment, gaat het totaal buiten mij om.
Het zijn processen die ik wel kan stoppen, maar niet sturen.
Niet de kwaal wordt beter gemaakt, maar het lichaam.
Niet ik, maar ' het' bepaalt wat er gebeurt en wat er geneest.
Zo kan het b.v. gebeuren dat iemand die voor migraine komt, zonder rugpijn naar huis gaat, terwijl er nooit is gesproken over rugklachten.
Een ander kwam voor zijn slaapproblemen en angstaanvallen.
Maar over zijn arm die geopereerd moest worden om van zijn jarenlange pijn af te komen, is niets bekend, maar was na slechts een sessie voor een groot deel vrijwel genezen ( Nog steeds)
Maar jij begrijpt het niet ,maar ik ook niet, op gevoel doe ik maar wat.
Maar er komen ook mensen met b.v ernstige artrose, die hebben een jarenlang dossier en zijn op een punt gekomen, waar de reguliere geneeskunst hun niet verder kan helpen.
Er is dan dus geen enkele twijfel van wat ze mankeren.
Als deze mensen weken lang of langer zonder pijn zijn na een sessie.
dan kan je toch bijna niet meer spreken over toeval of een andere uitleg, want het moment van verbetering start tijdens of direct na de sessie.
Zo gaat het week in week uit.
Maar handoplegging geneest zeker niet alles, het is een niet door ons gecontroleerd proces.
Mogelijk geneest er zelfs helemaal niets, maar worden de pijnsignalen alleen geblokkeerd, ik hou alle mogelijkheden open.
Opnieuw een goede reactie van jou, op de juiste manier.
Cryofiel
9 jaar geleden
@WendyH, er is inderdaad naar alle waarschijnlijkheid sprake van een dergelijk mechanisme zoals jij beschrijft. De vraag waar het om draait is: komt dat doordat er "magnetisme" of "energie" of wat dan ook wordt overgedragen via de handen van de handoplegger naar de patiënt? Dat is wat de gelovers beweren. Of komt het doordat de patiënt zelf iets doet, op grond van zijn geloof in de "krachten" van de handoplegger? Volgens mij is dit de kernvraag waar het om draait. Onenigheid hierover is wat de telkens terugkerende twisten veroorzaakt. Om terug te komen op jouw oorspronkelijke vraag:
Als jij jouw ideeën wilt laten onderzoeken, moet je ze eerst zelf onderzoeken. Dat zelf-onderzoek kan zich richten op twee punten:
--  het effect op de patiënt
--  het effect van jouw veronderstelde krachten. Het eerste punt hoef je niet meer te onderzoeken. Je weet immers al dat de patiënt zich beter voelt. Dat is ook wat Ed steeds opnieuw vertelt. Het is al lang en breed geaccepteerd door de wetenschap. Onderzoek aan dit punt is misschien leuk, maar het biedt geen meerwaarde. Het tweede punt is controversieel. Daarom richt mijn antwoord zich op manieren om juist dat tweede punt te onderzoeken. Ofwel: is het eigenlijk wel jouw aanwezigheid en jouw activiteit die tot de verbetering leidt, of zou de verbetering ook optreden zonder jouw aanwezigheid, of met jouw aanwezigheid maar zonder dat jij iets doet? Volgens mij zou dat de manier zijn om het bestaan van deze paranormale krachten aan te tonen en geaccepteerd te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: het was de omschrijving van Ed die ik herhaalde. Het is daarbij ook mijn idee hierover en al heel lang. Dergelijke onderzoeken zijn veelvuldig gedaan zonder aantoning van het bestaan van die krachten. Dan is de vraag: waren de methodes van die onderzoeken goed of zijn er zaken over het hoofd gezien.
Ik ben daarom heel benieuwd of de onderzoeken die kennelijk bij Ed gaande zijn "iets" kunnen aantonen, of "iets" anders dan tot nu toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Indien ik resultaten telkens kan herhalen, die niet toe te schrijven zijn aan andere invloeden, is er spraken van bewijs.
De laatste 100 sessies waren met een goed bewijsbaar resultaat.
Het is dan ook onvoorstelbaar dat het geneuzel, over het bewijs leveren hier op GV al jaren lang door gaat.
Verschillende keren heb ik mensen uitgenodigd, ook van Scepsis om hier te komen onderzoeken.
Als ik wetenschapper was, reed ik direct naar Dreischor om zelf te kunnen constateren wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Maar alle discussie´s verzanden in geneuzel en herhalingen van reacties en niet toegestane discussie´s, net zo lang tot de moderators het gezeur zat zijn en het weer verwijderen. (prima! )
Het gaat dus duidelijk om het spel, niet om de knikkers.
De laatste 100 sessie van dit jaar was er zonder uitzondering resultaat.
Is dat nog geen bewijs?
Helende energie bestaat!
Hoe het werkt, geen idee.
Wat het precies is, geen idee
Hoe het uit te leggen geen idee.
Maar de resultaten vertellen het verhaal.
Niet de mens.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ed, jij vindt dat er bewijs is. Dat zeg je continu, en dat zeg je opnieuw in de eerste zin van bovenstaande reactie. De wetenschap vindt dat er geen bewijs is. Wat is jouw idee over de oorzaak van dat verschil? (Ik zal mijn idee nog even voor me houden.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zullen we het hierbij laten?
Dank jullie wel voor jullie bijdrage aan mijn vraag!
En succes Ed: ik hoop oprecht, dat de onderzoeken bij jou iets interessants opleveren!!
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik denk dat het juist heel zinnig is om verder te gaan op de oorzaak van het verschil. Ed blijft beweren dat het bestaan van helende krachten is bewezen, de wetenschap blijft beweren dat het bestaan niet is bewezen. Ik denk dat het zinnig is om inzicht te krijgen in de reden voor dat verschil. Maar als jullie liever stoppen, dan zal ik niemand dwingen hier wat dieper op in te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Conqie: Als de vraag is gesloten kan je niet meer reageren op GV ;-) Ik ga je link straks bekijken, dank je wel! @Cryo: ik denk dat Ed gelijk heeft en dat het teveel een discussie wordt (niet toegestaan, hoe jammer ik dat ook vind) met als gevolg ingrijpen van de moderatie. Dat zou ik zonde vinden van alle bijdragen. @Ed: het gaat mij niet om een spelletje en ook niet om de knikkers trouwens.... Nogmaals; dank iedereen!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij ook bedankt voor het geduld en de manier van reageren.
Cryofiel
9 jaar geleden
@conqie, prachtige uitleg in die link! @WendyH, ik vind het jammer dat we nu opnieuw het kernpunt missen. Maar goed, ik ga geen informatie opdringen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: het gaat niet om het stoppen van info, maar om stoppen van oeverloze en al vele malen op GV gevoerde discussies. Ik neem aan dat dit wel duidelijk was....
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat was helemaal duidelijk, en dat ben ik geheel met je eens. Ik zou de discussie zo graag eens bijsturen, in een zinvolle richting, zodat we niet steeds in herhaling vallen.
Thecis
9 jaar geleden
@ Cryo, over de reiki van een tijdje geleden:
Het zou inderdaad de invloed van de eigen psyche kunnen zijn. Dat weet ik niet. Het is alleen aangetoond dat de handen warmer worden dan normaal bij die mensen.
Alleen een effect, oorzaak geen idee...
Cryofiel
9 jaar geleden
Het Scheermes zegt: de verklaring waarbij je zo min mogelijk aannames hoeft te doen, is waarschijnlijk de juiste. In dit geval is dat de verklaring die zegt dat de psyche van de reiki-beoefenaar de handen warm laat worden. We weten namelijk al dat dit mogelijk is, dus bij deze verklaring zijn nul aannames nodig. Daarnaast hebben we gezien dat reiki door een reiki-meester precies even effectief is als reiki door een acteur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis..De eigen psyche heeft een grote invloed op wat er ervaren wordt.
Ook de omgeving, de temperatuur, de hoeveelheid licht, de muziek, de tijd van de dag, alles heeft invloed.
Dus een groot deel van de ervaringen zouden een volkomen normale reactie kunnen zijn.
Het warmer worden van de handen , valt hier inderdaad buiten.
Het is te meten, dus simpel waar te nemen.
Bij mij is het net anders om, mijn handen die normaal altijd warm zijn, voelen koud aan.
Echter de mensen die ik behandel praten over een intense warmte, op de plaats waar mijn hand ze raakt.
De warmte voelen ze naar binnen stromen.
Maar ik heb koude handen.
Dus ook dit is te meten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat wil je daarmee zeggen, Ed? Het is te meten. Het lijkt mij waarschijnlijk dat het al lang eens is gemeten. Maar wat zegt ons dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is niet of het te meten is maar of het gemeten is. Gewoon met een thermometer. Temperatuur van de hand en de tempertuur van de huid waar je bent.
Cryofiel
9 jaar geleden
@mullog, ik bedoelde mijn reactie niet op die manier. Wat ik bedoelde was: het is gemeten en het is te meten. Met een thermometer of met een infrarooddetector. Blijft de vraag wat dat nu zegt. Volgens mij voegt die meting nauwelijks nieuwe informatie toe. Alleen dat iemand die zich op zijn handen concentreert, in staat is de doorbloeding van zijn handen te vergroten. Maar dat is niet nieuw, het is al lang bekend dat zulke dingen mogelijk zijn (met Wim Hof als heel duidelijk voorbeeld). Waar het om gaat is of er werkelijk "iets" uit of via de handen van de behandelaar naar de patiënt stroomt. Die vraag is vooralsnog negatief beantwoord. Natuurlijk staat iedere goede wetenschapper open voor de mogelijkheid dat we tot nu toe iets over het hoofd hebben gezien, en dat er toch iets is. Tegelijk zal de goede wetenschapper erkennen dat er tot op dit moment nog nooit iets is gevonden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik vond zojuist een toepasselijke beschrijving van de werkwijze van Charles Darwin. Uit zijn notitieboekje blijkt dat hij constant bezig was zijn eigen ongelijk te bewijzen: One of the great things to learn from Darwin is the value of the extreme objectivity. He tried to disconfirm his ideas as soon as he got 'em. He quickly put down in his notebook anything that disconfirmed a much-loved idea. He especially sought out such things. Well, if you keep doing that over time, you get to be a perfectly marvelous thinker instead of one more klutz repeatedly demonstrating first-conclusion bias.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk! :-)
Thecis
9 jaar geleden
Hele waardevolle toevoeging.
Dat is inderdaad het beste (en ook meest vermoeiende) wat je kan doen. Iets bedenken en continu het tegendeel willen bewijzen totdat je alle argumenten op welke manier dan ook kan weerleggen op en objectieve wijze. Virtueel plusje want reactie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is niet alleen vermoeiend, maar ook tegen-intuïtief. En mensen die niet vertrouwd zijn met deze manier van denken zien er de zinvolheid niet van in. Zodra het in teamverband gebeurt, zien ze deze nuttige werkwijze daardoor als "aanval" en als "onderuittrappen".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan je die mensen dan dus niet aanrekenen: als je niet bekend bent met iets hou je graag vast aan wat wel bekend is.
Dan is het enige dat misschien werkt: met een open en begrijpende houding proberen dat wat je probeert duidelijk te maken duidelijk maken zonder afkeuring, irritatie, (ver)oordelen etc. Toch?
Cryofiel
9 jaar geleden
Oh, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd - ik reken niemand iets aan! Mijn vorige reactie was alleen bedoeld om uit te leggen wat er zo vaak gebeurt, en waarom dat gebeurt.
Cryofiel
9 jaar geleden
@conqie, het lastige van sommige mensen die zichzelf als "gevoelsmens" neerzetten is dat ze vaak niet alleen zeggen "ik ben een gevoelsmens", maar dat ze impliciet duidelijk maken "en jij dus niet". Daarmee plaatsen die mensen zich boven de ander. Ik ben zelf ook een gevoelsmens. Ik probeer echter het gevoel en de rede altijd met elkaar in overeenstemming te brengen. Vaak is het daarvoor inderdaad nodig om, zoals jij het zegt, "tijdelijk de gevoelens uit te schakelen". Niet dat ze dan echt zouden zijn uitgeschakeld, maar je doet dan twee dingen tegelijk. Namelijk die sterke gevoelens houden, want die zijn er nu eenmaal, maar tegelijk ook in staat zijn "boven je gevoelens uit te stijgen" om objectief te onderzoeken of die gevoelens eigenlijk wel terecht zijn. Daarmee zijn die gevoelens niet weg. Wat je doet is ze accepteren, ze blijven voelen, en ze ook onderzoeken. Ik vergelijk het wel eens met een prachtige zonsondergang, zoals ik die vorige week nog zag aan het strand bij Scheveningen. Die zonsondergang is en blijft prachtig, ik ben een hele tijd aan de kust gebleven speciaal om te genieten van dat mooie en steeds veranderende lichtspel. Tegelijk weet ik dat het gaat om een bol van waterstof en helium waarin kernfusieprocessen plaatsvinden die licht en warmte produceren, dat de kleuren ontstaan door onze atmosfeer en door de zich daarin bevindende luchtdruppels. Maakt die kennis de zonsondergang minder mooi of minder imponerend? Geenszins!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen is van even grote waarde wat mij betreft.
Je kunt het al dan niet eens zijn met een mening of interpretatie van een ervaring door een persoon, maar dat heeft m.i. niks te maken met de waarde van die mening / ervaring op zich.
Het is JOUW (niet persoonlijk maar algemeen bedoeld) waarde en dus subjectief.
Wetenschappers proberen zo objectief mogelijk te werken. Neem niet weg dat wetenschappers óók mensen zijn (jaja LOL) met hun menselijkheidjes.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat ben ik op zich helemaal met je eens, Wendy. Maar: iemand die blijft beweren dat de aarde plat is en dat dat bewezen is, is toch echt wat minder geloofwaardig dan iemand die beweert dat de aarde ongeveer rond is. Natuurlijk is er altijd onzekerheid, het is zelfs een kernpunt van de wetenschap om alles, ook de gevestigde kennis, in twijfel te trekken, zoals ik al vaker heb geschreven op GV. Maar toch: er is altijd een "naar beste weten". Dat staat los van de subjectieve ervaring. Waarmee die subjectieve ervaring niet verdwijnt, niet waardeloos is, niet wordt afgeserveerd - maar er is zoveel méér dan alleen die ervaring.

Andere antwoorden (3)

Helende krachten ontstaan na het volgen van een studie medicijnen. Het proces en de daarbij horende handelingen die aankomende artsen daar leren zijn herhaalbaar en daarmee goed wetenschappelijk te onderzoeken. Dit heeft in de loop van de tijd niet alleen het helen aanzienlijk verbetert maar ook voor een heel instrumentarium gezorgd dat deze krachten verder ondersteund.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank! En het spirituele ervan is, dat die aankomende artsen hun geestelijke vermogens ernstig moeten gebruiken ;-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi gesproken @mullog, maar m.i. ietsje te mooi weergegeven.

Zonder nu allemaal arts of specialist te zijn weet men tegenwoordig veel meer over de 'werking' van medicijnen. De meeste medicijnen kunnen alleen de symptomen van een ziekte bestrijden, waardoor het lijkt dat de patiënt zich beter gaat voelen. Met of zonder medicijn, de tijd heelt meestal de werkelijke 'ziekte'.
En wat te denken van het placebo effect... Nogmaals, mooi geformuleerd maar erg 'gekleurd'.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik ervaar een heerlijke simpele nuchterheid uit dit antwoord. Dikke plus! @Mahric, beter symptoombestrijding dan niets. Ik heb zelfs graag symptoombestrijding. Die zorgt ervoor dat de pijn verdwijnt, dat mijn neus vrij wordt, dat ik weer goed kan slapen, noem maar op. De ziekte zelf wordt niet genezen door het medicijn - en dat is prachtig, daar moet mijn lichaam zelf voor zorgen, en dat is precies wat ik wil. Symptoombestrijding? Graag! Het placebo-effect speelt een rol bij elke behandeling. Daarom wordt de werking van een medicijn altijd vergeleken met de werking van een placebo. Een medicijn wordt pas toegelaten wanneer het meer werking heeft dan een placebo. Dit in tegenstelling tot de beoefenaars van "helende krachten". Die werken, zo blijkt uit experimenten, enkel en alleen met het placebo-effect. Nu is dat natuurlijk prima, maar dan zouden ze dat wel moeten toegeven, in plaats van dit te negere of te ontkennen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mahric de medische wetenschap heeft een lange weg afgelegd om te komen waar ze nu is en de reis is nog lang niet ten einde. Wat je precies bedoeld met "werking" tussen quotjes is mij niet helemaal duidelijk maar om eens een voorbeeld te noemen, HIV is met een cocktail aan medicijnen goed onder controle te houden. Daar kan geen behandeling van een gebedsgenezer (of vergelijkbaar type) tegen op. Je moet jezelf eens afvragen waar je naar toe zou gaan als je HIV gediagnosticeerd zou worden. Om eerlijk te zijn vind ik jou reactie meer gekleurd dan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, een plus voor je reactie! Je hebt in de 2e alinea, gericht aan mij, het antwoord gegeven op de vraag. Goh, jij blijft me verrassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog, bij het gebruik van het woord "werking" moest ik vooral denken
aan de bij-werking van veel medicijnen i.p.v. dat mensen de tijd nemen/krijgen die nodig is om te kunnen genezen. Wanneer dat natuurlijk ook de bedoeling is, spiritueel gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mahric op dit moment kun je hoog of laag springen maar, om bij het voorbeeld te blijven, als je HIV gediagnosticeerd bent is genezing niet mogelijk maar wel controle (tot op hoge leeftijd). Dit geldt voor veel meer ziektes. Daarnaast zijn er niet alleen geneesmiddelen maar ook heel veel andere middelen, protheses, gehoorapparaten, pacemakers etc... die mensen in staat stellen een normaal leven te leiden (of daar heel dicht bij te komen) zonder dat echte genezing mogelijk is.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Mahric, wat bedoel je met je opmerking dat iets "de bedoeling is"?
--  Hoe weet je dát er een bedoeling zou zijn?
--  De bedoeling van wie of van wat?
--  Hoe weet je wát de bedoeling zou zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mullog je antwoord is volkomen correct ,maar wel eenzijdig.
Dat komt omdat je geen enkel idee hebt, wat er met helende krachten mogelijk is.
En wat je niet weet, kan je ook geen oordeel over hebben.
Dus blijft het een kort en duidelijk goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog, in mijn totaalbeeld van die producten / medicijnen vergeet ik niet dat door m.n. afzwakking van, of zo goed mogelijk de symptomen te laten 'verdwijnen', het leven 'leefbaarder' en makkelijker maken. Ik heb ze ook niet verbannen, mocht ik die indruk gewekt hebben. @Cryofiel, die antwoorden zijn al eerder gegeven. Ik kan wel antwoorden maar zal bij jou nog meer vragen oproepen, ingegeven door minder affiniteit met het onderwerp en, zoals Ed ook al aangaf, een andere benadering hanteert dan de spirituele, zijnde m.n. de persoonlijke innerlijke ervaring en deze meer waarde in je leven durven geven. Bovenstaande doet geen afbreuk aan je kennis en intentie die je met ons deelt, er is alleen geen 'contact' door geloof in eigen kennis/kunnen/weten/waarheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@eddijst ik kan het niet nalaten maar als ik je reactie lees komt toch ook de vraag weer boven die ik in een eerder naar Mahric heb gericht (en waar geen antwoord op wordt gegeven): "Je moet jezelf eens afvragen waar je naar toe zou gaan als je HIV gediagnosticeerd zou worden". @Mahric, ik snap dat wel en als iemand naar iemand met helende krachten gaat dan moet iemand dat helemaal zelf weten. Maar als ik reacties lees zoals jij die bijvoorbeeld geeft dan is het eerste wat mij te binnen schiet "Sylvia Millecam".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mullog: ik denk dat het buitengewoon onverstandig is om met wat dan ook het reguliere medische circuit de rug toe te keren. Maar stel, dat zij voor mij niets meer zouden kunnen betekenen: wat is er dan mis met het inroepen van hulp van bijvoorbeeld Ed?
Bij mijn weten heeft Silvia Millecam het reguliere circuit overgeslagen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mullog, kan je even niet meer volgen, ik sta zeker niet afwijzend tegen de huidige reguliere geneeskunde.
Maar het heeft zijn beperkingen.
Maar dat heeft handoplegging nog veel sterker.
Ik ben sterk voorstander van het samengaan , samenwerken en samen leren.
Als ik me goed herinner heb je het voorbeeld van HIV al eens eerder in een reactie ingepast.
Maar dat doet er verder niet toe.
Op veel punten gaat de reguliere geneeskunde mank lopen, logisch de evolutie gaat ook gewoon door en bij te veel mensen op aarde zal de natuur ingrijpen.
Maar zonder onze medische kennis, had HIV inderdaad een wereldwijde ramp geworden.
Maar dat geldt voor veel ander ziekten ook.
We kunnen niet zonder de reguliere geneeskunst.
Maar het is tegelijk ook niet heiligmakend
dan zou b.v. handoplegging een uitstekende aanvulling wezen en ongelooflijk veel onkosten kunnen besparen.
Iemand met een ernstige tenniselleboog, moet medicijnen gebruiken ( kosten geld) supplementen ( kost geld) en weken lang rust nemen om die arm te laten genezen ( kost heel veel geld)
Met slechts een korte sessie van nog geen half uur, kon ze weer door met haar werk en jaren lang geen last meer van gehad.
Besparing van duizenden euro's.
Cryofiel
9 jaar geleden
@WendyH, een kat in het nauw maakt natuurlijk rare sprongen. Een wanhopige patiënt zal werkelijk alles aanpakken. Dat staat echter los van de vraag of het werkt. Als handoplegging aantoonbaar zou werken (in de betekenis: méér effect zou hebben dan een nepbehandeling), dan zou dat al lang worden toegepast in het reguliere circuit. Het feit dat handoplegging niet wordt toegepast, kan twee dingen betekenen.
a)  Het werkt niet.
b)  Het werkt wel, maar niemand heeft dat ooit kunnen laten zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo, ik reageerde op het voorbeeld van Silvia Millecam uit de reactie van Mullog. Jomanda deed wel meer dan handopleggingen en in ieder geval in deze situatie weten we de uitkomst....
Cryofiel
9 jaar geleden
Mijn reactie was niet specifiek bedoeld voor Jomanda of Silvia Millecam. Zie mijn reactie als een algemene opmerking, die altijd geldig is, los van eventuele specifieke voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
.... dus niet ALTIJD geldig is bedoel je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WendyH en eddijst Een laatste reactie want deze discussie wordt hier toch niet beslecht. Wat ik met mij antwoord probeer duidelijk te maken is dat alleen de zon voor niks op gaat. Om in het voorbeeld van HIV te blijven (wat een heel duidelijk voorbeeld is). Deze ziekte is nu onder controle te brengen. Hier hebben jarenlang duizenden (misschien wel tienduizenden) artsen en onderzoekers aan gewerkt. En dit gaat nog door omdat men de ziekte ook wil kunnen genezen. Dit staat in schril contrast met iemand die genezende krachten heeft, dat blijkbaar op enigerlei wijze ontdekt heeft en zelf niet weet hoe het werkt. Dat wil niet zeggen dat deze laatste mensen niet kan helpen of een of andere manier. Een analogie - als het vliegtuig kapot is vertrouw ik op de monteur en niet op de priester die een zegening voor een behouden vlucht uit spreekt. Maar die laatste helpt mensen wel mentaal met instappen. Jullie geven beiden ergens in de brij van reacties aan dat de reguliere gezondheidszorg nooit buitenspel gezet moet worden. Een verstandig uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een discussie hoeft m.i. ook niet beslecht te worden ;-)
Moest erg lachen om je analogie: hele goeie!
Dank voor je bijdrage!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eddijst, ik ben van het type dat zich et alles bemleid wat hem interesseert. Dit interesseert mij. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat handoplegging, om eens iets te noemen, werkt. Alleen niet op de manier zoals jij die voor ogen hebt. Maar meer zoals in de bijgevoegde link. http://www.skepsis.nl/s-frames.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat niet helemaal naar wens met die link. Als je op de site zoekt naar handoplegging wordt daar een onderzoek beschreven uit 2012 waarbij er heel positieve resultaten waren door handoplegging, niet in het genezingsproces maar in het welbevinden van de patienten. Als cliffhanger, je moet het echt even opzoeken want de uistalg heeft nog een verassende wending.
Cryofiel
9 jaar geleden
@mullog, bedoel je dit artikel?
http://www.skepsis.nl/blog/2012/11/onderzoek-naar-reiki/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedank mullog, ik was al bekend met dit soort verhalen.
Ik heb geen bepaalde manier voor ogen als het gaat met handoplegging.
Ik heb wel de resultaten er van en die gaan veel verder dan beschreven in je link.
Vergeet niet dat ik jaren geleden een tegenstander was van dit soort zaken, vond alles maar onzin en tussen de oren.
Was een grote fan van Scepsis heb er toen veel van gelezen.
Het sterkte me toen, in mijn overtuiging dat dit soort zaken niet kon bestaan.
Maar met de huidige resultaten van Trance Healing kan ik er onmogelijk nog omheen.
Volkomen ten onrechten blijft men denken dat ik het eenzijdig bekijk en niet open sta voor een rationele uitleg.
Ik sta open voor iedere uitleg, altijd al gedaan.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ed, het lijkt steeds opnieuw alsof je een tegenstelling ziet. Daarnaast krijg ik nu de indruk dat jij jouw resultaten vroeger zelf zou hebben ontkend. Nu zou dat natuurlijk best kunnen, maar dat betekent niet dat jouw resultaten nu door anderen zouden worden ontkend. Toch lijk je te geloven dat dat wel zo is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: dit heeft niks meer met de vraag te maken....please????
Cryofiel
9 jaar geleden
Datzelfde geldt voor de reactie van Ed... Maar oké, laten we stoppen met dit zijspoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt.
Dank!
Helende krachten zijn bijvoorbeeld iemand genezen waarvan het 100% zeker si dat die persoon is genezen bijvoorbeeld door magnetisme. Eigenlijk bezit iedereen magnetisme, de ene is daar verder in ontwikkeld dan de andere. Als iemand pijn heeft bijvoorbeeld aan zijn been zal de persoon 9/10 van de gevallen met zijn hand naar de pijn gaan en beginnen te wrijven op de pijnlijke plaats. Op die manier probeert de persoon onbewust zichzelf te magnetiseren wat ook niet altijd lukt. Maar het instinkt van het doen zit al in elke persoon. Wetenschappelijk laten onderzoeken is in mijn geval nog onbekend en niet gebeurt. Ook is dit heel moeilijk te onderzoeken want de persoon kan uit zichzelf ook genezen, maar het kan ook dat de persoon door de magnetisme zichzelf heeft kunnen genezen , omdat de magnetisme bijvoorbeeld het immuunsysteem heeft versterkt. Dit zijn zaken die niet kunnen aangetoond worden in deze tijd. Bij gelijk welk onderzoek zal op dit moment niet kunnen bewezen worden dat dit daadwerkelijk door de magnetisme komt. Omdat ze gaan kijken naar de persoon die is genezen , en verschillende factoren kan meespelen is de persoon genezen uit zichzelf dit is dus niet te bewijzen en aan te tonen jammer genoeg. Ik heb Magnetisme als voorbeeld genomen maar je hebt verschillende vormen van Helende krachten. Als bron heb ik een link bij gevoegd genezen van kanker buiten ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan,
ik stel altijd voor om altijd naar een dokter te gaan.
Want geloof ook dat vele zaken zijn doorgegeven aan de dokters om ons te helpen. Bij Helende krachten bijvoorbeeld zitten ook heel veel mensen bij die het niet zo goed kunnen of zelfs helemaal niet. En daar munt proberen uit te slaan. Zeker voor kanker enz raad ik zeker aan altijd naar dokter te gaan. ik zelf ben heel spiritueel maar zie in die wereld ook veel kwakzalverij, en die mensen verzieken de spiritualiteit. Bij een dokter weet je waar je staat en kan je daarbij het beste helpen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ritchie30 schreef:
"Helende krachten zijn bijvoorbeeld iemand genezen waarvan het 100% zeker si dat die persoon is genezen bijvoorbeeld door magnetisme." Correct. Er zijn echter geen gevallen bekend waarbij iemand zou zijn genezen door magnetisme.   Ritchie30 schreef:
"Eigenlijk bezit iedereen magnetisme" Heb je daar een bron voor? Hoe komt het dat jij meer denkt te weten dan 's werelds beste wetenschappers? Wat bedoel jij eigenlijk met 'magnetisme'? Bedoel je hetzelfde als de wetenschap, of heb je een heel andere betekenis toegekend aan een al bestaand woord?   Ritchie30 schreef:
"[over een pijnlijke plaats wrijven is hetzelfde als magnetiseren]" Hoe kom je daar nou bij?   Ritchie30 schreef:
"Wetenschappelijk laten onderzoeken is in mijn geval nog onbekend en niet gebeurt." Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het wrijven over een pijnlijke plaats, of zelfs maar het de hand in de buurt houden (zonder aan te raken) van de pijnlijke plaats.   Ritchie30 schreef:
"Dit zijn zaken die niet kunnen aangetoond worden in deze tijd." Als iets niet kan worden aangetoond, hoe kun je dan zeggen dat het toch zo is? Je verheft dan een onbevestigde hypothese tot zekerheid. Dat kan hooguit tot een schijnzekerheid leiden.   Ritchie30 schreef:
"[video]" Op Youtube kun je de meest waanzinnige video's vinden. Dat zegt dus helemaal niets. Als iemand een betere behandeling zou hebben gevonden tegen kanker, zou die behandeling natuurlijk al lang wereldwijd worden toegepast. Uit het feit dat dat niet zo is, kun je zelf je conclusies trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het woord helende krachten wil dus zeggen dat je 100% helende krachten hebt, anders is het geen woord helende kracht. Gaat om het woordvorm. magnetisme bedoel ik mee magnetiseren. De mensen zijn zover nog niet om zichzelf te genezen in de meeste gevallen, voor kleine banale zaken kan dit wel bijvoorbeeld koppijn. Maar ooit komt die tijd wel. We leven op aarde maar we zijn hier al zoveel keer geweest cryofiel, de bijna-doodervaringen bijvoorbeeld is het levende bewijs dat dood geen dood is en dat we verder gaan. We zullen altijd beter en verder ontwikkelen ook zichzelf kunnen genezen in de toekomst. We komen op aarde voor oorzaak en gevolg en karma af te werken en te evolueren. Voor mij is dit geen geloof maar een vaststelling een weten. Voor mij is dit wetenschap :-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ritchie30 schreef:
"Het woord helende krachten wil dus zeggen dat je 100% helende krachten hebt, anders is het geen woord helende kracht." Dat ben ik met je eens. Dit staat geheel los van de vraag of zulke helende krachten überhaupt bestaan. Vraagstelster vraagt juist hoe het bestaan zou kunnen worden onderzocht, dus hoe je ze eventueel zou kunnen aantonen ALS ze zouden bestaan.   Ritchie30 schreef:
"Gaat om het woordvorm. magnetisme bedoel ik mee magnetiseren." Wat bedoel je daarmee?   Ritchi30 schreef:
"De mensen zijn zover nog niet om zichzelf te genezen in de meeste gevallen, voor kleine banale zaken kan dit wel bijvoorbeeld koppijn. Maar ooit komt die tijd wel." Hoe weet je dat?   Ritchie30 schreef:
"We leven op aarde maar we zijn hier al zoveel keer geweest cryofiel, de bijna-doodervaringen bijvoorbeeld is het levende bewijs dat dood geen dood is en dat we verder gaan." Onzin. Er zijn prima verklaringen voor BDE's. Er is nog geen enkele aanwijzing dat een BDE iets zou zeggen over een "leven na de dood". Niemand heeft na een BDE dingen kunnen vertellen die hij zonder BDE niet zou hebben kunnen weten.   Ritchie30 schreef:
"We komen op aarde voor oorzaak en gevolg en karma af te werken en te evolueren." Dit is een geloof, geen feit.   Ritchie30 schreef:
"Voor mij is dit geen geloof maar een vaststelling een weten." Veel gelovigen zijn geneigd hun geloof als zekerheid te zien. Dat duidt op een beperkt inzicht.   Ritchie30 schreef:
"Voor mij is dit wetenschap" Prima hoor. Je mag best een persoonlijke betekenis bedenken bij een woord dat al een heel andere betekenis heeft. Wees je er echter van bewust dat je op die manier alleen maar verwarring zaait. Als jij iets anders wilt uitdrukken, kun je daar beter een ander woord voor gebruiken in plaats van de betekenis een al bestaand woord te veranderen in iets dat zelfs het tegenovergestelde is.
Thecis
9 jaar geleden
Wat ik ervaar in deze discussies is een tegenstand tussen de wetenschappelijke methode en de persoonlijke ervaringen. De wetenschappelijke methode is opgezet om de echte wetenschap te isoleren van de charlatans, de kwakzalvers. Er is ooit afgesproken dat als iets reproduceerbaar en significant een ander resultaat geeft dan door toeval zou kunnen gebeuren, dit bewezen wordt geacht (kort door de bocht, maar even de essentie). Dit is een hele goede scheidingslijn, maar er zijn vele gevallen die op de lijn balanceren of er net aan de ene of andere kant zitten. Heling op spiritueel gebied is er een van. Er zijn veel "bewijzen" voor en mensen geloven hierin. Echter is geloof niet voldoende voor de wetenschappelijke methode en de bewijzen zijn vaak niet goed of niet reproduceerbaar in een gecontroleerde omgeving. Het gevaar wat hierin schuilt is dat de die-hard wetenschappelijke aanhangers zich fel keren tegen alles wat niet bewezen is. Zo ook met de spirituele heling (i.t.t. de reguliere geneeskunde). Alles wat niet bewezen is, moet de deur uit. Het jammere hiervan is dat een heleboel in potentie goede behandelingen al het raam uit gaan. Het wil alleen maar zeggen dat de werking niet bewezen is, niet dat het niet werkt. Je moet zeker kritisch blijven, maar een groot item van de wetenschap is dat je open blijft staan voor nieuwe dingen, dat je je blijft verbazen en dat je onbevooroordeeld bent. En deze dingen worden door wetenschappers vaak bewezen. Het werktuig "de wetenschappelijke methode" wordt het doel. Overigens, voor alle mensen die fysiotherapie als goede behandeling zien (ikzelf ook trouwens, niet het masseren dan he), hiervan is maar heel weinig bewezen. De specialisatie bekkenfysiotherapie is de enige specialisatie die volledig op wetenschappelijke feiten is gebasseerd en daar ook heel hard voor gewerkt heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ten eerste hoe ik weet dat er kan gemagnetiseerd worden omdat ik het zelf toepast bij mezelf en ook lukt. Bijna-doodervaring zijn juist wel mensen die kunnen vertellen wat ze hebben meegemaakt heb trouwens ene reportage gemaakt daarover die nu net 2 maand geleden is uitgekomen. Volgend jaar zou ik een documentaire daarover maken met nieuwe studies, daarvoor ben ik nog in onderhandeling met de professoren om mee te werken aan de documentaire. Er is veel meer wat we denken te weten. jij zegt gelovige zijn geneigd hun geloof te zien. Dat duidt op een beperkte inzicht. Totaal niet mee eens, juist er voor open te staan geeft het jou meer inzichten. Ik zeg voor mij is het geen geloof meer omdat ik zelf een bijna-doodervaring heb gehad en weet dat dood geen dood is. Heb het zelf mogen aanschouwen. Maar ik ga hier niet verder blijven gaan in een discussie met jou omdat het totaal geen zin heeft erover te discuteren verloren energie zeg ik daar tegen die ik beter in andere dingen benut en mensen die er wel voor openstaan. Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis ben ik mee eens, er zijn veel charlatans zoals in mijn eerste berichtje bovenaan waarschuw ik daar ook voor. Ben ook al veel mensen verloren die dachten dat ze hun kankers op een alternatieve manier kunnen genezen, maar de mensen zijn zo ver nog niet ooit komt die tijd wel maar dit is zeker nu nog niet. Ben daarmee dus mee eens
Cryofiel
9 jaar geleden
Ritchie30 schreef:
"hoe ik weet dat er kan gemagnetiseerd worden omdat ik het zelf toepast bij mezelf" Je doet "iets" bij jezelf. Waarschijnlijk pas je dan een soort placebo-effect toe, of je voert een soort ritueel uit waarmee je de zelfhelende vermogens van je lichaam in werking stelt. Dat is mooi, maar niets bijzonders. Ik zie nog steeds geen aanwijzing dat je aan het "magnetiseren" bent. Overigens heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag wat "magnetiseren" volgens jou is.   Ritchie30 schreef:
"Bijna-doodervaring zijn juist wel mensen die kunnen vertellen wat ze hebben meegemaakt" Niet persé. Ze kunnen vertellen welke herinneringen er achteraf in hun geheugen blijken te staan. Of ze die ervaringen hebben meegemaakt is onzeker. Het zou kunnen dat ze niets hebben meegemaakt, maar dat de vergiftiging van hun geheugen toch een levendige herinnering heeft gecreëerd. Er zijn dus achteraf levendige in vaak ingrijpende herinneringen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er iets na de dood zou bestaan. Nogmaals, ik sta open voor de mogelijkheid dat dat toch zo is. Ik zie echter tot nu toe geen enkele aanwijzing om daarin te gaan geloven.
Cryofiel
9 jaar geleden
Thecis, je hebt natuurljik helemaal gelijk. Helaas is in de beperkte hoeveelheid tekst van een GV-reactie niet altijd ruimte voor een volledige nuancering. De wetenschap wordt juist gedreven door nieuwsgierigheid. Kijk bijvoorbeeld naar de fundamentele natuurkunde. Elke onderzoeker in dat gebied droomt ervan de bestaande ideeën grondig overhoop te gooien. Een onderzoeksresultaat dat de bestaande theorie bevestigt is weliswaar een prestatie, maar toch wat "saai". Juist een resultaat dat *niet* in de bestaande theorie past, is interessant. Aan dit eenvoudige voorbeeld kun je al zien dat echte wetenschappers openstaan voor alles wat hun wereldbeeld omver gooit. Dat is nu juist het hele verschil tussen de wetenschapper en de gelover. De wetenschapper:
De wetenschapper past zijn mening aan wanneer de feiten erop wijzen dat dat nodig is. De feiten staan bovenaan, de eigen mening heeft maar te volgen. De wetenschapper is dus in principe nederig en volgzaam. De gelover:
De gelover heeft een vaststaande mening, namelijk zijn geloof. Alles moet daarvoor wijken, zelfs het inzicht dat het om een geloof gaat. De gelover zal zijn geloof dan ook graag als "heel zeker weten" bestempelen. De feiten worden genegeerd of verdraaid om in het stramien van het vastliggende geloof te passen. De gelover is op dat punt hooghartig en arrogant. Natuurlijk zijn er dingen die wel waar zijn maar die (nog) niet zijn bewezen. De vraag is: wat doen we daarmee? Moeten we die dingen zomaar accepteren? Dat kun je doen, maar als je consequent wilt zijn, zul je dan *alles* moeten accepteren dat niet bewezen is. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen hoe onzinnig dat is. Conclusie: geloven mag, maar geef dan eerlijk toe dat het een geloof is. En openstaan is goed, maar kritisch en realistisch zijn is dan wel noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
misschien een artikel voor de non believers zegt genoeg dat we niet alles weten http://www.zielenknijper.nl/mensen-zonder-hersenen-bewijzen-het-ongelijk-van-psychiaters.html
Cryofiel
9 jaar geleden
Bron: Grenswetenschap Dit staat op de door jou genoemde pagina. Ofwel: pure pseudo-wetenschap. Vooringenomen, onbetrouwbaar, uitermate selectief. De typische gesloten houding van een gelover die het eigen geloof boven de werkelijkheid plaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het misschien alstublieft een idee om deze discussie te stoppen?
Ritchie30 heeft een antwoord gegeven op mijn vraag; dat is waar GV voor is. Met zijn antwoord hoeft niemand het eens te zijn; het is niet de bedoeling om hier wie dan ook te bekeren.
Bovendien gaat het inmiddels niet meer om mijn vraag....
Cryofiel
9 jaar geleden
Daar heb je op zich gelijk in, Wendy. Aan de andere kant is GV een site om kennis uit te wisselen. Dat doe je niet met een serie monologen waarin iedereen zijn "mening" vertelt. De ene mening is nu eenmaal beter gefundeerd dan de andere. De enige manier om er samen achter te komen welke mening beter of slechter is gefundeerd, is het gesprek aan te gaan. Daar dienen de reacties dan ook voor. Juist omdat in Ritchie30's antwoord een paar grote missers zaten, heb ik mijn eerste reactie geschreven. Op dat moment was dat nog een waardevolle nuancering van Ritchie30's antwoord, niet alleen voor hem, maar ook voor alle anderen die deze pagina doorlezen. Daarna is de gedachtenwisseling helaas verworden tot - inderdaad - een serie monologen waarin helaas geen gezamenlijkheid, geen contact, kon worden bereikt. In dat licht is het inderdaad beter deze "discussie" (beter: twee monologen) te stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor je gedrevenheid en je intentie jouw mening hier uit te leggen/ verdedigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis, je schrijft -----------Er is ooit afgesproken dat als iets reproduceerbaar en significant een ander resultaat geeft dan door toeval zou kunnen gebeuren, dit bewezen wordt geacht (kort door de bocht, maar even de essentie).
Dit is voor het eerst dat ik dit hier op GV lees.
Dit laat de deur wagenwijd open voor andere verklaringen/ ervaringen.
Een totaal ander vertrekpunt dan, alles is al onderzocht en uitgelegd, dus kom maar met bewijzen.
Dan zijn alle deuren dicht.
Maar wetenschap is iets aannemen voor waar, totdat het tegendeel is bewezen.
Die stelling geeft ook de nodige ruimte.
Wetenschap is een manier van denken.
Het is de drang van de mens het te begrijpen en te kunnen sturen.
Maar vooral alles altijd maar weer te vernieuwen.
En bovenal de zoektocht naar nieuwe mogelijkheden.
Thecis
9 jaar geleden
@Cryo, klopt @Eddijst, natuurlijk laat het de deur open staan. Maar het is wel aan "de gelover" om dit bewijs te leveren. De twee werelden hoeven niet gescheiden te worden, maar worden wel vaak zo ervaren.
Er is dus zat ruimte voor intepretatie en voor andere verklaringen. Allen voor de wetenschap is het zo dat als je het niet kan bewijzen, het niet voor waar gehouden kan worden. Niet dat het niet waar is. Een wetenschapper die zal zeggen dat alles al onderzocht is, is geen wetenschapper. Voor elk antwoord komen een aantal nieuwe vragen. DAT is wetenschap, dat je ook open blijft staan, maar ook zeker dat je kritisch blijft. En die combinatie is vaak heel moeilijk. Wetenschap is echter zo sterk geloven in iets EN weten (en willen) dat je het kan bewijzen, reproduceerbaar en accuraat, dat je de rest van de wereld kan overtuigen van je "geloof". Dat laatste is nog niet gelukt met wat we nu paranormale verschijnselen noemen. Er zijn beginnen gemaakt en misschien met (1)50 jaar dat we wel wetenschappelijk bewijs hebben. Maar vooralsnog is dat er niet en kan het dus niet onder de wetenschap geplaatst worden.
(als het onder wetenschap geplaatst kan worden, kan je het ook onder de spelletjes scharen; immers veel mensen doen dit hobbymatig, hebben er plezier in en je kan het samen doen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie reactie Thecis, dank!
Cryofiel
9 jaar geleden
Heel goed verwoord, Thecis! Precies wat ik zo vaak probeer te zeggen, maar jij kunt het beter verwoorden en daardoor beter overbrengen dan ik. Compliment!
Thecis
9 jaar geleden
Dank :-) Ik heb mijn momenten :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis, mijn zoektocht hier op GV is bedoeld, om een andere verklaring te vinden voor paranormale zaken.
Mede door de hulp ban Cryo. ben ik al heel ver gekomen.
Ben het dus ook voor 100 % eens met je laatste reactie.
Maar wat ik hier ook heb geleerd, is dat het telkens kunnen herhalen van een bepaald resultaat, ook een vorm van bewijs is.
Blijft over dat de uitleg en verklaring van een resultaat, nogal verschillend zijn.
En daar gaat deze discussie dan ook over, niets meer en niets minder.
Als jij bij mij komt, om met helende energie je arm pijnvrij te krijgen.
En je loopt daar al maanden bij een dokter zonder enig resultaat, maar direct tijdens de sessie is de pijn wel en blijft ook weg, dan kan je nog steeds over toeval spreken.
Maar als dit nu 10x gebeurt , bij 10 verschillende personen, met het zelfde resultaat, is dat nog steeds toeval?
En na 100 keer?
Er is dus duidelijk een resultaat, waar een dokter niet kan helpen, maar een sessie wel.
Nu het volgende: hoe te verklaren?
Als we dit zouden weten ( bewijzen) dan zal een dokter het immers ook kunnen toepassen en zouden deze mensen niet meer bij mij komen met een zere arm.
Mijn verklaring voor de resultaten is er niet, ik weet het niet, ik zie het alleen gebeuren, dus zoek ik verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eddijst dat is het juist, bewijzen zijn er niet maar het gebeurd toch.
Dit alleen is al het mooie van alles, o leven is toch zo simpel en mooi maar ja meesten maken het zichzelf gewoonweg moeilijk en komen nooit tot die kern. Vele groeten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritchie30: mijn vraag is juist bedoeld om tot de kern te komen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ten Eerste Wendy H is daar echt voor openstaan er zelf in geloven anders werkt het ook niet. Indien je zelf twijfelt zal het ook niet werken. De kracht van de gedachten gaan heel ver, en met twijfel kan dit niet lukken. Diep heel diep binnen in jou in iedere mens zit alle wijsheid. Een wijsheid die je kan vinden als je zelf zoekt in jou zelf. Daar ga jaren over om dat alleen al te bereiken. Wist je dat alle gevoelen alle kwaadheid en liefde van jou zelf komt en niet door iemand anders. Als bijvoorbeeld Cryofiel me zou uitmaken als rotte vis. Dan zou ik me bijvoorbeeld daardoor niet goed voelen. Maar Cryofiel is daarvan niet de oorzaak maar de aanleiding niet de oorzaak hoe ik me voel want dat ben ik zelf. Cryofiel nam je als voorbeeld. Ik herinner me nog vroeger dat ik met Cryofiel veel in woorden was ik voelde me daardoor niet goed en dit kwam alleen door mezelf na de jaren heb ik geleerd dat alles in jezelf zit. Ook de healing zit in je zelf, maar ik geloof ook dat iedere mens ooit dit zou kunnen healing maar daar gaan nog wel eeuwen over gaan tegen iedereen zover is. Zoek in je zelf loop er niet van weg ga diep in je kern , als er iets is en je voelt je niet goed ga met je gedachten naar dat gevoel leer jezelf kennen en dan pas kom je tot je kern en die kern is zowel ook je eigen healing. Dat is mijn ervaring kan best zijn dat het op andere manieren ook lukt. Groetjes
Cryofiel
9 jaar geleden
@Ritchie30, je zegt: "bewijzen zijn er niet maar het gebeurt toch". Feitelijk zeg je daarmee: "er zijn geen bewijzen maar er zijn wel bewijzen".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn vele kernen.
1 van de kernen is de wetenschappelijke kern betreffende mogelijk onderzoek, mogelijke verklaringen etc.
Ook de wetenschap is hiermee bezig en ik vind het zeer interessant te weten wat voor soort onderzoek gedaan wordt/is en de eventuele uitkomsten daarvan. Er wordt bijvoorbeeld veel hersenonderzoek gedaan. Die wetenschap staat nog in de kinderschoenen, maar vind ik zeer boeiend.
Een andere kern is: placebo effect. Nog een kern: zelfheling.
En nou lijkt het of dat allemaal losstaande kernen zijn, maar in feite heeft het allemaal met elkaar te maken. Helemaal met je eens, dat gedachtenkracht zeer belangrijk is.
Daar wordt dus veel onderzoek naar gedaan ;-)
Vraag is dan, effe simplistisch: hoe doen die hersenen dat dan?
Voor mij is er geen verschil in gebruik maken van zelfheling op je eigen manier en belangstelling hebben voor het wetenschappelijke stuk. Ik verbaas me dus ook enorm, iedere keer weer, over die tegenstellingen hier op GV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wendy H dat is het juist ze zoeken verkeerd bij de hersenen.
Zolang ze naar materialistische verklaringen blijven zoeken , zullen ze nooit het antwoord daarop weten. Zoals Pim Van Lommel ook zei in mijn reportage. Kijk ons bewustzijn staat los van de hersenen, in mijn reportage bijna-doodervaring die ik wetenschappelijk heb laten opbouwen komen we tot de conclusie dat ons bewustzijn eindeloos is en los staat van de hersenen. je kan het bekijken dat onze hersenen een ontvanger zijn. Gelukkig zijn er dokters en wetenschappers bezig op een andere manier onderzoek te doen zoals Pim Van Lommel zoals Dr Sam Parnia en zoals Professor en neuroloog Steven Laureys. En zo zijn er nog veel meer dankzij die mensen zullen we tot de echte waarheid komen. Bekijk gerust mijn reportage over dit fenomeen duurt wel 52 minuten maar is van begin tot het einde interessant. Techniek is nog niet ok is ook gefilmd meer dan 1 jaar terug tot nu, zitten nog vele fouten in maar ben nog aan het studeren als regisseur/ Camera . Duurt nog 3 jaar tegen ik ben afgestudeerd. Maar de inhoud is dan wel interessant op jou vraag zie link http://youtu.be/9UC2JJvJCiY
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar ga ik dus niet vanuit, dat er "verkeerd" wordt gezocht. "Verkeerd"/ "goed" zijn waardeoordelen. Er wordt gezocht en onderzocht. Van Lommel en anderen zoeken ook. Niet "goed", ze onderzoeken. Punt. Snap je wat ik bedoel?
En hoe meer insteken er zijn om tot kernen te komen hoe beter het naar mijn idee is. Daarom ben ik niet vóór het een en tégen het ander. Verder denk ik ook niet in "DE waarheid". Maar da's weer een geheel ander verhaal ;-)
Voor zover mij wetenschappelijk nu bekend is, is de werking van de hersenen ook "eindeloos". Bewustzijn en de werking van de hersenen hoeven niet los van danwel tegenover elkaar te staan. Hartstikke leuk dat je die link hebt gegeven. Ik zal er later vandaag naar kijken. Leuk dat je ermee bezig bent op die manier!
Cryofiel
9 jaar geleden
@WendyH, goede punten die je daar noemt, en je legt goede verbanden. Waar het om gaat, is dat je zo objectief mogelijk blijft. Hoe moeilijk dat vaak ook is. Objectief zijn betekent dat je niet uit mag gaan van je eigen voorkeuren, zelfs niet van je eigen ideeën hoe het zou kunnen zitten. Wat je ook denkt, jouw eigen denkwijze mag niet het uitgangspunt zijn voor een onderzoek. Als je dat doet, baseer je je onderzoek namelijk op een aanname - en dat is fout. Echte objectiviteit houdt dus in dat je juist die uitgangspunten onderzoekt. Om een paar concrete voorbeelden te noemen:
--   Ga niet uit van het bestaan van een "helende kracht", maar onderzoek OF er een "helende kracht" in het spel is.
--   Ga niet uit van het bestaan van een leven na de dood, maar onderzoek OF er aanwijzingen zijn voor een leven na de dood. Ik denk dat dit de kern is van die eeuwige discussies. Sommigen gaan uit van een uitgangspunt ("er is een 'helende kracht', laten we onderzoeken wat de aard van die kracht is"), anderen willen juist dat uitgangspunt onderzoeken (zou er een 'helende kracht' zijn?). Degenen die al uitgaan van de aanname dat er een "helende kracht" zou bestaan, vinden de anderen maar vervelende zeurpieten omdat hun aanname voor hen zo enorm vanzelfsprekend is dat ze niet meer zien dat het slechts een aanname is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Pim van Lommel, die berucht is vanwege de vele aannames die hij doet, en de vele dingen die hij niet wil zien (zie de aantoonbare grove fouten in zijn boek). Als hij bereid zou zijn in te gaan op de bezwaren tegen zijn onderzoek, zou hij weer worden opgenomen in de wetenschappelijke gemeenschap en zou er weer samenwerking ontstaan. Maar omdat hij alle kritiek negeert en zich liever op het grote publiek richt, wordt hij door de wetenschap buitengesloten. Beter gezegd: hij plaatst zichzelf buiten het serieuze onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: Stel nou, even hypothetisch (gaat dus niet om al dan niet mijn ervaring): Pim van Lommel is een wetenschapper en een cardioloog en ik ben beide niet.
Ik ben ook als leek niet bekend met die door jou genoemde aantoonbare grove fouten zitten in zijn boek maar heb dat en vele interviews goed gelezen, docu's gezien etc. Ik heb zelf een BDE gehad en geloof in die man. Niet zo heel vreemd, want hij is wetenschapper. Ik ga dus niet uit van 1 of andere charlatan.....
En nou komt ene Cryo (*grinnik*) mij hier vertellen, dat er grote fouten staan in zijn boek etc. Niet erg logisch, dat ik gewoon aanneem dat jij gelijk hebt, toch?
Dan kan ik natuurlijk zelf op onderzoek uitgaan en proberen erachter te komen (nog steeds als leek zijnde) of jij gelijk hebt.
Maar heej: waarom ZOU ik? Van Lommel is een gerenommeerd wetenschapper en wat weet ik van jou?
Cryofiel
9 jaar geleden
Goed punt, Wendy. Maar ondanks al jouw onderzoek komt er ineens iemand tevoorschijn die jou erop wijst dat je slechts een deel van alle informatie hebt gevonden. En dat er zoveel méér informatie is. Informatie die je tot nu toe kennelijk totaal hebt gemist. (Ik ga ervan uit dat je die informatie daadwerkelijk hebt gemist; het zou ook kunnen dat je de inzichten van "de rest van de wetenschap" al lang kent maar dat je hebt besloten dat Pim van Lommels ideeën beter zijn dan die van alle anderen, maar ik ga daar nu even niet van uit.) Goed, je hebt dus bepaalde informatie gezien, en nu komt er iemand voorbij die jou erop wijst dat je enorm veel hebt gemist. Die iemand vindt dat je daardoor juist de cruciale punten hebt gemist. Alsof je tot nu toe alleen maar naar de strenge dominee hebt geluisterd, en er nu iemand komt die jou wijst op de ideeën van Darwin en Dawkins. Wat je dan doet is aan jou. Ik hoop natuurlijk dat je nieuwsgierig wordt, dat je wilt onderzoeken of je daadwerkelijk zoveel hebt gemist, en zo ja wat je dan hebt gemist. Dat je dat dan op z'n minst even wilt bekijken. Omdat je pas daarna een vergelijking kunt maken welke van de ideeën volgens jou het compleetste beeld geven en het meeste inzicht verschaffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: ik was niet duidelijk denk ik. Ik, leek, GA (hypothetisch hè) helemaal niet op onderzoek uit, want ik ga uit van de kennis van de wetenschapper van Lommel en allerlei anderen die het met hem eens zijn. @Ritchie30: ik schreef "Stel nou, even hypothetisch (gaat dus niet om al dan niet mijn ervaring)" ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
@Wendy, maar dat bedoel ik ook in mijn reactie. Jij, persoon ('leek' vind ik geen goed woord) hebt in goed vertrouwen een bepaald beeld opgebouwd. Je hebt goed geluisterd naar Van Lommel, of naar de dominee. Dan komt er iemand voorbij die zegt dat de informatie die jij nu kent (of het nu de ideeën van Van Lommel of van de dominee zijn) bekend is, maar dat er méér is. Iemand die jou tipt dat jij al die extra's tot nu toe hebt gemist. Die jou dat niet aanrekent, maar jou wel aanraadt om die extra informatie ook eens te bekijken. Wat doe je dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's dus het punt.... het gaat hier niet om mij, maar om mensen die tevreden zijn met hun info, geen enkele reden ervaren om die tips van die voorbijganger (of dat nou wel of geen bekende is, of wetenschapper, of wat dan ook) na te trekken. En dát is m.i. wat er gebeurt. Waarom zou je info van een wetenschapper in twijfel trekken?
Cryofiel
9 jaar geleden
Wendy, dat is inderdaad het probleem: je krijgt de tip dat datgene wat je ziet, maar een gedeelte is van alles wat er is. Dat je dus iets mist. En dat datgene wat je mist, heel waardevol is. Je krijgt ook de tip dat die wetenschapper waarop je vertrouwt, helemaal geen echte wetenschapper is, maar dat hij uiterst controversieel is, en dat er veel meer wetenschappers zijn die er heel anders over denken. Het gaat dus niet zozeer om het tevreden zijn met de informatie van een "wetenschapper" die je op dat moment hebt. In plaats daarvan gaat het erom hoe je reageert op nieuwe informatie. Sommige mensen zijn zo tevreden dat ze zeggen: "laat mij maar zitten waar ik zit, ik ben tevreden, ik hoef dat extraatje niet, want zelfs als ik het fout heb ben ik blij met mijn huidige beeld". Andere mensen omhelzen juist de extra informatie. Of, als middenweg: ze zijn nieuwsgierig genoeg om in ieder geval eventjes te gaan kijken of er écht iets extra's is, en of dat extra's waardevol is. Ik denk dat het daarvan afhangt: van je houding tegenover de tip dat er meer is dan je tot nu toe kent. Ben je tevreden met wat je hebt en negeer je de mogelijkheid dat je het wellicht verkeerd ziet? Of heb je een nieuwsgierige en open houding, en ga je op onderzoek uit? Voor dat laatste heb je overigens niet alleen die nieuwsgierige en open houding nodig; je moet er natuurlijk ook maar net de tijd en energie in kunnen en willen steken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel dit is belachelijk een wetenschapper is een onderzoeker die in iets onderzoekt en verklaard. Pim Van Lommel behoord daar wel bij. Misschien in jou ogen niet, want het moet passen in jou straatje anders is het geen wetenschapper. Zeiden ze vroeger ook niet de wereld in rond en werd opgehangen als een charlatan. Hoe ik vind de mens oerdom eigenlijk. Komt ooit wel dat ze het gaan ontdekken en beseffen zal alleen even nog duren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedoel de wereld is rond niet in rond, type fout
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: precies! Het is dus aan de persoon zelf en ik heb vrede met elke beslissing die iemand maakt omdat het zijn/haar beslissing is. Niet goed of fout, gewoon een beslissing ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou vrees ik, dat er toch discussies zijn ontstaan, los van mijn vraag. Ook door mij hoor! Ik moet de vraag bijna gaan sluiten dus mocht er nog iets interessants te delen zijn betreffende de vraag: ik lees het graag!
Cryofiel
9 jaar geleden
Wendy, het is inderdaad aan de persoon. Ik gun echter iedereen de vreugde van de ontdekking van iets nieuws. Ik heb zelf die vreugde mogen meemaken, vandaar. Dat is de reden dat ik die extra kennis in ieder geval wil aanbieden, toegankelijk wil maken. Laat ik het zo zeggen: als iemand slechts een deel van de kennis ziet, kan ik vantevoren niet weten of die persoon wel of geen interesse heeft in de ontbrekende kennis. Het zou dus fout zijn die persoon niet te wijzen op het bestaan van die extra informatie, want misschien zou die persoon daar juist heel veel interesse in hebben. Het beste is dus, die persoon wel opmerkzaam te maken op het bestaan van die extra's. Daarna is het aan de persoon om een eigen keuze te maken: wel of niet op onderzoek gaan, wel of niet die nieuwe, voor hem/haar nog onbekende gebieden bekijken. Als ik mijn tips niet geef, heeft de ander geen keuze. Als ik mijn tips wel geef, heeft de ander wel een keuze. *Welke* keuze de ander maakt, is aan hem of haar. Maar dan moet die persoon wel de gelegenheid krijgen die eigen keuze te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel!
Er is niks vreemd aan helende krachten, al willen sommige het heel spannend maken. Ieder mens heeft helende krachten in zijn/haar lichaam. Bewijzen hiervoor zijn er wel, dat klachten, aandoeningen e.d. soort van 'vanzelf' over gaan, maar hoe dat precies werkt is niet altijd duidelijk. Het is in feite het zelfhelend vermogen van het lichaam wat mensen helende krachten noemen, maar dat klopt dus niet. Wel kun je het zelfhelend vermogen (helende krachten zo je wilt) een handje helpen door voor jezelf te zorgen, weerstand, algehele gezondheid, dat soort dingen.
Andere helen door 'krachten' kan niet, je doet het zelf. Misschien zit je beter in je vel als een ander je aandacht geeft en daardoor heb je minder stress en zul je sneller genezen, maar dat doe je allemaal zelf.