Is het mogelijk om verlichting te ervaren voor een moment?

Toe ik 22 was, ben nu 36, heb ik een interessante ervaring gehad. Ik zat tv te kijken en ik weet niet meer hoe of wanneer, maar opeens voelde ik me groter dan mezelf, kleiner dan mezelf, niets deed er meer toe en ik kon niet stoppen met huilen. Ik was zo overmand, ik wist niet wat er aan de hand was en zocht steun bij een vriendin. ze troostte me maar kon niets voor me betekenen. Dit gevoel van compleet zijn, volledig gelukkig zijn in dat moment terwijl al deze emoties er eigenlijk niet toe deden heeft me met veel vragen achter gelaten. Ik heb het nooit meer ervaren en ben al jaren op zoek naar mensen die een soortgelijke ervaring hebben gehad of er meer over weten. Ik geloof niet in God, alles komt immers uit ons zelf. Ik geloof wel dat er meer is maar dat is een ontdekkingsreis waar nooit een definitief eind aan zal komen.

Dus: wat was het dat ik ervoer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Goeie filosophische vraag, duim van mij.

Lastig te beantwoorden met een vraag die religie en bijna alle hoeken van de wetenschap beslaat. Ondanks dat deze twee groepen soms elkaar in de weg staan (evolutie/creatie) is dit iets waarin ze argumenten hebben die elkaar vaak aanvullen en ondersteunen.

Veel wijst dat het er is dus Ja is mijn antwoord, dit is mogelijk.

Op je volle vraag met bijlage kan ik een visie delen maar door lensen van mijn ogen beinvloed. In de puurste vorm die ik kan nagaan zijn nagenoeg alle religies gelijk en in basis een verklaring of leidraad voor de vraag wat onze plaats of rol is in het grote geheel. Studies naar de mens zijn gericht op het zoeken en aantonen in studies naar de psyche en neuro wetenschap, de werking en het effect die wij allemaal ervaren en hebben vast gelegd. Wij mensen weten al zolang we dit kunnen vastleggen dat we deel uitmaken van een groter geheel en geschiedenis heeft hier zijn sporen van. Astronomie en religie gaat en ging vaak hand in hand en dat moet ergens vandaan komen, die oerdrang. Voor mij is verlichting een moment van besef en realisatie waarop het antwoord van deze ingewikkelde vraag in verwoven ligt. Ook mijn eigen antwoord luidt dan, ja dat is mogelijk jouw moment vanverlichting geweest.

Het zoeken en vinden van het moment van verlichting ervaart men in mijn optiek als het passen van een sleutel (de sleutel tot bestaan?) in het meest complexe slot ooit. Daarachter bevindt zich de weerspiegeling en de persoonlijke antwoorden van onze plaats in tijd en ruimte. Morrelen tot een van de sleutels past en in ene valt alles op zijn plaats en draait het slot los en de deur gaat open dat exacte gevoel is wat dit omschrijft. Wij zijn alle de tandwielen in het enorme mechanisme van het universum wat daar achter getoond en verklaard word. De vonk van ontstaan en de energie van deze die wij door en afgeven, zei het, verklaard via religie, wetenschap of mythes resoneert nog in ons allen en de kennisneming van dat besef draagt voor mij dat woord, verlichting.

Hoop dat je hier (een deel van) jouw antwoord zo goed mogelijk benaderd heb, maar als ik je verhaal zo las weet je zo te zien het antwoord al lange tijd zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord en zo goed mogelijk uitgelegd.
Je hebt je goed ingeleefd in de persoon van de vraag, dat is op zich al moeilijk genoeg.
Dikke plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw bericht, ik had alleen minnen verwacht vanwege de persoonlijke benadering van vrager en deel 2 van mijn antwoord. De 2 factoren Religie en wetenschap beslaan verschillende kanten van de medaille en op de overgang en grensen struikel je makkelijker. Als dit deel alleen resoneert op de golflengte van de vrager en/of het hem ook maar enige aanvulling geeft bij zijn persoonlijke hoofd vraag, dan mijn doel bereikt. Dan zijn de stand van duimpjes ook irrelevant..... maar t steekt wel een hart onder de riem. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij dit soort vragen en antwoorden horen nu eenmaal veel minduimpjes.
En meestal ook de daarbij' vervelende' opmerkingen.
maar er zijn er veel met vakantie denk ik, het blijft erg rustig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ eddijst, er zijn nu eenmaal mensen die graag TEGEN elkaar spreken in plaats van MET elkaar, spijtig, maar het gebeurt. Persoonlijk laat ik me ook wel eens meeslepen, maar meestal omdat mensen te kritisch zijn. Sommigen halen liever hun gelijk in plaats van " wat kunnen we samen bereiken." : -)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal mee eens!

Andere antwoorden (2)

Tijdens bepaalde spirituele handelingen in de vorm van een sessie, komen dit soort verschijnselen regelmatig voor.
Bijna iedere sessie.
Het worden overspoelt met een intens en euforisch geluksgevoel
Een moment dat er niets meer toe doet, we iedereen en alles even vergeten.
Alleen het pure ' zijn' blijft er dan nog over.
Sommige voelen zich als het ware de grond inzakken, terwijl anderen menen op te zullen stijgen.
Soms het gevoel van heel groot worden, heel lang of juist heel klein.
Een enkeling ervaart ook een direct contact met een overleden dierbare, of krijgt boodschappen door.
Vaak komen in golven de huilbuien, geen emotie door verdriet, maar door puur geluk, het gevoel gewaardeerd te worden, mee te mogen tellen, ook belangrijk mogen zijn, gewaardeerd worden, tranen van geluk dus, heel veel tranen.
Maar allemaal ervaren het intense geluksgevoel.
Deze ervaringen en het geluksgevoel, duren soms enkele uren, soms dagen, soms nog veel langer.
Wat jij hebt meegemaakt is dus goed herkenbaar, maar tegelijk ook zeer bijzonder!
Het is niet uit te leggen aan anderen, niet te vertellen, niet te begrijpen.
MAAR HET BESTAAT!
Ook voor een moment.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, net dezelfde beschrijving heb ik ook al gehoord in de evangelische kringen, vooral de pinksterbeweging.
Merkwaardig.
Bedankt voor deze uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja Amadeus, er in geloven is hier niet van belang, de dingen gebeuren gewoon en de resultaten zijn verbazingwekkend.
Je hebt zelf al het antwoord gegeven op je vraag. Dat het mogelijk is. Want dat is toch je ervaring?

Het kan spontaan gebeuren, dat ineens je mind, de denkpatronen over hoe je jezelf ziet, hoe je jezelf ervaart wegvalt. Zomaar in een spontaan moment.
Je 'zakt' dan in iets veel groters, waarbij je zelf, als persoontje niet meer word ervaren als de enige vorm waarin jij bestaat. Je ervaart het leven zelf, als liefde, genade. En die 'jij' is daarin zo klein geworden. De ervaring van liefde is zoveel groter en je 'ik-persoontje' zoveel kleiner, en daarom kan dat een heel emotionele ervaring zijn. Want alle issues en probleempjes worden gezien in het grote geheel.
Het is een ervaring van je essentie.
Misschien geloof je niet in God zoals je die is voorgespiegeld, maar deze ervaring van grootsheid is wel de ervaring van God. Jij bent God, alles en iedereen is in wezen God.
Omdat we God zijn gaan zien als iets buiten jezelf zijn we hierdoor deze essentie kwijtgeraakt. En zoeken we 'essentie' (de ware aard van geluk) in uiterlijke dingen. werk, relaties, succes, geld.. noem maar op.
En soms op een spontaan moment zakken we voor eventjes in dat grote Goddelijke bewustzijn.. prachtig toch?
Koester en bewaar dat moment.

succes!

p.s misschien een tip om de boeken van adyashanti te lezen: titels, het einde van je wereld, of genade