Hoe is het denken van een van de griekse filosofen tegenwoordig nog van belang op het thema spiritualiteit?

Hebben oud-Griekse filosofen een bijdrage geleverd aan de hedendaagse spiritualiteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Natuurlijk wel. denk maar aan "ken u zelve" van Plato. Alles begint met zelfkennis. OOk binnen de spiritualiteit komt het erop aan in jezelf geworteld te blijven. De grote struikelblok is hier het "ego". Dat is niet het zelf, maar hetgeen waarvan jij als mens denkt dat jij het bent. Vele spirituele geschriften waarschuwen voor dit ego. Het moet worden weggewerkt, men moet handelen los van het ego. De valkuil is hier dat het ego niet moet weggewerkt worden maar aangewend zoals werkmateriaal. Maak er gebruik van indien nodig, maar wees ervan bewust dat jij dat niet bent.
Ook zou men de socratische gesprekstechnieken, die als doe hadden om via de "vroedvrouwmethode" tot de innerlijke kennis te komen kunnen beschouwen als een manier om achter het ego te kijken.
Spiritualiteit wordt zweverig als het niet gebouwd is op een fundamentele zelfkennis, vanuit het "ik". Het gaat er niet om de wereld te ontvluchten maar verschaft een referentiekader om de wereld te interpreteren.
Dus "ken u zelve" is het begin en het einde van alle kennis, ook van spirituele kennis
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wijze taal!
+